Los bericht bekijken
Oud 6 april 2014, 00:52   #17
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Daardoor rekende hij af met het traditionele flamingantisme, gaf hij het volksnationalisme op, en opteerde hij voor een meerledig staatsbestel geïnspireerd op het historische voorbeeld van de 17 Provinciën.
1. Ik zie echter niet goed in hoe dat meerledig staatsbestel te rijmen valt met de ideeën van de anti-ferderalist Van Severen die zélfs tegen kulturele autonomie was naar het einde van zijn leven toe.....

2. Vanuit de het principe dat de taal gans het volk is heb ik lang de Van Severen van na ’34 emotioneel beschouwd als een verrader van de Nederlandstaligheid.

Naarmate ik mij echter meer in de geschiedenis verdiepte kwam ik echter rationeel tot de konklusie dat het heelnederlandisme geopolitiek gesproken de eerste keuze hoort te zijn.
Zoals Hollander eens stelde hebben de legers van de Nederlanden voor niets eeuwen gestreden als de Franstalige Nederlanden opgegeven worden en de facto kodo worden gedaan aan Frankrijk. Want daar dreigt dat vroeg of laat toch wel op uit te draaien bij de vorming van Dietsland.

De Franstaligen moeten echter zelf beslissen of ze willen deel uitmaken van de verenigde Nederlanden, maar die keuze maken ze nu reeds elk jaar in september nadat ze zich reeds eeuwen desolidariseren in de Nederlanden. Neen dus. Een keuze tussen Groot- of Heelnederland zal dus haast eindigen voor ze tegoei begonnen is.

De 17 Provinciën waren echter wel verdomd mooie grenzen. De gang van deze neoromantikus hangt dan ook vol met schoolkaarten van de Bourgondische Nederlanden en de 17 Provinciën.
Kwestie van zich eens heerlijk melancholisch om te wentelen in "passeïstische" irredentistische idealen. Moet kunnen, Mauste!
http://forum.politics.be/showpost.ph...postcount=1863
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 april 2014 om 01:00.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden