Los bericht bekijken
Oud 16 juni 2017, 07:46   #345
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Natuurlijk heb ik daarover gelezen. Minstens even veel als u. En natuurlijk wensten heel wat katholieken in onze streken een andere Roomse kerk. En niet alleen bij ons. Ik zeg alleen dat de beeldenstorm het werk was van een kleine groep mensen. En dat een opstand vaak het werk is of begint met een kleine groep heethoofden.

We hebben trouwens een ooggetuigen verslag van de beeldenstorm in Antwerpen . Een Engelsman meen ik, die toevallig in Antwerpen was.

"Het verwonderlijkste is echter dat ze zo weinig in aantal waren, want ik zag er in sommige kerken niet meer dan tien of twaalf die braken, meestal kwajongens en ander gespuis: er stonden echter veel toeschouwers en aanstichters bij. In de stad zelf was alles zo rustig en stil, alsof er niets in de kerken te doen was geweest; de lieden stonden gekleed in hun deuren en zagen de beeldenstormers van de ene kerk naar de andere trekken, "Vive le geus" schreeuwende."
De beeldenstormers waren terroristen maar de katholieke heersers waren ook barbaars in hun straffen.
Logische dat veel protestanten van het Zuiden naar het Noorden vluchtten.

citaat Wiki:

Verdrinking was in vroegere tijden een methode om de doodstraf te voltrekken. Verdrinking kon op verschillende manieren worden uitgevoerd. Soms werd een veroordeelde in een ton met water gestopt, waarna de ton werd dichtgespijkerd. Ook kwam het voor dat veroordeelden in het water werden gegooid, soms in een zak, soms met gewichten verzwaard. Na de Spaanse inname van Haarlem tijdens de Tachtigjarige Oorlog werden burgers van de stad rug aan rug aan elkaar vastgebonden en vervolgens in het Spaarne gegooid.

Wie in een heiligdom inbreekt en daar een van de heilige voorwerpen wegneemt, wordt naar de zee gevoerd, en op het zand, dat door de vloed bedekt wordt, worden zijn oren gekloofd, en wordt hij gecastreerd en ten offer gebracht aan de god, wiens tempel hij onteerde.
Waarschijnlijk werd deze straf voltrokken door de veroordeelde bij eb aan een paal te binden, waarna gewacht werd op de vloed.

Laatst gewijzigd door cato : 16 juni 2017 om 07:55.
cato is offline   Met citaat antwoorden