Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2010, 19:33   #5
Andy
Minister-President
 
Andy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 mei 2007
Berichten: 3.845
Standaard

Een combinatie van MediaLens, globalresearch, teksten van de Canadese economieprofessor Chossudovsky en af en toe zelf wat googlen op specifieke terreurorganisaties. Daarnaast af en toe een boek (Taliban van de Pakistaanse journalist Ahmed Rashid was een zeer sterke inleiding in het hele Midden-Oostengebeuren, Staat van Ontkenning van Bob Woodward voor het Irak-gebeuren, teksten van een Finkelstein,...). Daarnaast is er nog een hele reeks aan boeken die ik zou moeten lezen (te beginnen bij Fisk's The great war for civilization, alsook een boek waarvan de naam me nu ontgaat). Een goede online aanrader is de lezing van Chossudovsky die hij hier geeft (War and globalization, the truth behind 9/11). Een kortere aanrader is een artikel van Samuel Hersh: Preparing the battlefield.

Wat Centraal-Afrika betreft: ik heb daar vroeger regelmatig Knack-artikels over gelezen (toen er nog bericht werd over de opmars van Kabila senior). Na die regio een tijdje te veronachtzamen, ben ik ook daarover enkele boeken gaan lezen in de hoop er toch iets meer van te begrijpen (Dans van de Luipaard van Lieve Joris is een zeer sterke aanrader, net als Handelaar in Oorlog van Draulans). Ook over die regio heb ik nog boeken op mijn 'te lezen'-lijstje staan, o.m. Un dimanche �* la piscine �* Kigali. Dat laatste werk lijkt o.m. de gezamelijk Frans-Belgische militaire acties in regio Oost-Congo/Ruanda te beschrijven. Van die acties hoorde ik voor het eerst een jaar of twaalf terug (ik was toen nog jong ), toen een Belgisch voormalig huurling/soldaat (?) me daarover vertelde. Helaas ben ik die persoon sindsdien uit het oog verloren. Daarnaast zijn er ook wel enkele docu's verschenen (een BBC-docu over het LRA in Uganda - Children of War, Darwin's Nightmare,...), maar zij analyseren niet echt de bondgenootschappen die aan de basis liggen voor zulke militaire acties. Het blijven desalniettemin eye-openers en sterke 'sfeerscheppende' introducties. Voor de meest recente gebeurtenissen in Centraal-Afrika heb ik zelf nog geen bronnen gevonden. Dat blijft googlen en het naast elkaar leggen van nieuwsberichten van massamedia (al moet ik grif toegeven dat ik tegenwoordig nog erg weinig tijd heb om me daarmee bezig te houden).

mvg,

Andy
__________________
Studies show that those who rely on the [corporate] media for their information have a poor understanding of the issues and are unable to discern misrepresentations in political advertising.

Laatst gewijzigd door Andy : 18 mei 2010 om 19:51.
Andy is offline   Met citaat antwoorden