Los bericht bekijken
Oud 7 december 2002, 10:28   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tv
Je hebt misschien al eens gehoord van de kerkfabriek? Die het onderhoud ende bouw van kerken voor zich neemt. Die worden toch ook via de gemeenten betaald? Je zou kunnen pleiten voor het afschaffen van een aparte subsidiestructuur voor religies maar dan vind ik wel dat religieuze verenigingen (de meeste moskeeën zijn nu al vzw's) met een positieve maatschappelijke werking gewone subsidies zouden moeten kunnen aanvragen.
De bouw van kerken wordt niet door de overheid gesubsidieerd. De "kerkfabrieken" (monsterachtig onnederlands barbarisme!) staat in voor het beheer van het kerkgebouw, en de wet stipuleert dat de tekorten ervan door de plaatselijke overheid bijgepast moeten worden.

Volgens een Napoleontisch decreet moet de overheid echter wel instaan voor het levensonderhoud van de dienaren van de door de staat erkende godsdiensten.

In België was dat tot aan WO II de katholieke Kerk. Zo werd het loon van de bisschoppen, dekens, pastoors en onderpastoors door de staat betaald (meer bepaald door het ministerie van justitie).

Tegenwoordig worden de bedienaren van de RKK, protestantse (erkende) kerken, de orthodoxe kerk en van de islam betaald.

Als praktizerend christen vind ik het Belgisch systeem niet goed. Ik pleit liever voor een kerkbelastingsysteem zoals in Duitsland in voege is. Hierdoor is de staat slechts indirect betrokken bij het religieuze leven van haar onderdanen (ze komt immers tussen in een aantal sociale werken van die godsdiensten), maar voor de rest moeten de gelovigen het zelf beredderen (zo worden de priesters er door de kerkgemeenschap betaald en niet door de overheid).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden