Los bericht bekijken
Oud 6 december 2008, 10:42   #4
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosofisch verzet Bekijk bericht
Hele gerus -stelling,ik weet het intuitief nog zo niet, we komen wel van straling voort maar het kan er ook zonder , genoeg en goed eten produceren,
doet me teveel denken aan patenten en forceren en onnodige risico's nemen
't beste
Ja, maar de mens heeft wel altijd liggen foefelen met plantenveredeling. Dat zit in de menselijke natuur.

De bestralingstechnologie is daar een moderne variant van.

Het verschil tussen die technologie en echt genetisch manipuleren is wel zeer groot. Bestraling laat alleen mutaties toe die de natuur mogelijk maakt. Genetische modificatie creëert kenmerken die de natuur nooit zelf zou voortbrengen, en da's dus veel problematischer.


Ik denk dat we de zaak zo kunnen bekijken:

-tegen 2075 stabiliseert de wereldbevolking, met ongeveer 9 miljard mensen.
-daarna begint ze te dalen.
-we moeten dus proberen op een zo efficiënt mogelijke manier de komende 65/70 jaar door te zien komen.
-we kunnen dat niet louter door organisch te verbouwen, want dat zou teveel land opeisen.
-wanneer we bovendien niet voldoende voedsel produceren, zal de fertiliteitsgraad van de mensen in het Zuiden (en vooral in Afrika) hoog blijven, en de druk op de planeet dus verhogen.

Kortom, het is belangrijk dat we nu alles op alles zetten om in Afrika volledige voedselzekerheid te bereiken. Dat is een voorwaarde om snel de bevolkingsaangroei te vertragen, en dus ook de druk op natuurlijke hulpbronnen te verlagen.

Die kerntechnologie kan daar toch wel toe bijdragen, denk ik.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden