Los bericht bekijken
Oud 9 februari 2017, 17:02   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wanneer ik in de Tanach lees dan doe ik dat niet omwille van de "wonderen" die er op enkele plaatsen in beschreven worden. En wanneer ik met dergelijke passages geconfronteerd word, dan lees ik dat met één belangrijke gedachte in het achterhoofd: heel wat zaken die voor mensen in onze tijd perfect verklaarbaar zijn waren dat volstrekt niet voor de toenmalige actoren welke in die teksten als getuige worden aangehaald. Wat niet kon verklaard worden werd als een "wonder" ervaren. Dat geldt zowel voor de Hebreeuwse bijbel als voor het Nieuwe Testament. Ik lees dergelijke passages dus met de overweging dat hetgeen daarin als "een wonder" wordt omschreven wellicht te verklaren valt door factoren die de mensen uit die lang vervlogen tijden hoegenaamd niet kenden. En verder maak ik me daarover weinig zorgen. Want in de Tanach zijn de erin beschreven wonderen niet de kern van de boodschap.
Eerst schamper doen over NT-wonderen, maar nadien een geleerd klinkende uitleg afsteken waarin men eigenlijk toegeeft dat men niet gelooft in de wonderverhalen van het OT.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 9 februari 2017 om 17:09.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden