Discussie: Che Guevara
Los bericht bekijken
Oud 26 juni 2003, 21:59   #66
Lorens
Schepen
 
Lorens's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 454
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ::Marginaal::
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens
iedere betoging is tegen het imperialisme, en daar was Che ook tegen, net als Ghandi.
hmja, alleen sleurde che ook vrouwen en kinderen de dood in . De oorlog van Bush was een bevrijdingsoorlog en die van Ché ook. Een beetje nadenken. Persoonlijk heb ik dan nog liever de oorlog van Bush. Dat was een open oorlog waarbij burgers geen doelwitten waren. Natuurlijk vielen er ook burgerslachtoffers, maar niet uit een ziekelijke revolutionaire paranoïa. Europa en VS waren samen verantwoordelijk voor dictator Saddam. Slechts VS nam zijn verantwoordelijkheid op. Ze hebben trouwens ook de hand uitgestoken naar Europa om het via VN-weg te doen. Ché was gewoon een idealistische zot die op een dag besloot zijn dokterspraktijk te verlaten en hier en daar wat dorpen te gaan terroriseren...Revolutie is in se niet slecht misschien, alleen jammer dat die steeds ontaardt :s... Daarom is het beter Ghandi als symbool te nemen dan Ché. De gebeurtenissen van een revolutie lenen zich helemaal niet om later als symbool voor vrede te dienen. Een revolutie is altijd tragisch.
Vrouwen en kinderen de dood in gejaagd? Het verbaast me eigenlijk dat niemand hier op reageert. Maar ja, je haalt dan ook de bevrijdingsoorlog van Bush aan wat het vorige al meteen nuanceerd...

Ik denk dat je je wat meer moet verdiepen in de manier waarop Amerika haar buitenlandse betrekkingen voert dan, zou je begrijpen dat de VS het helemaal niet via VN-weg wilden doen.
Maar ik denk dat te wijzen op de eerste golfoorlog en de plotse terugtrekking van Bush, met de oproep aan de andere kant om te revolteren tegen saddam, en de leveringen van chemische en biologische wapens aan Irak tijdens de Iran-irak oorlog niet veel zal uithalen zeker?
Lorens is offline