Discussie: Che Guevara
Los bericht bekijken
Oud 27 juni 2003, 09:14   #67
::Marginaal::
Lokaal Raadslid
 
::Marginaal::'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2003
Locatie: Ieper
Berichten: 348
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lorens

Vrouwen en kinderen de dood in gejaagd? Het verbaast me eigenlijk dat niemand hier op reageert.
Hoe, ist nie waar misschien?

Citaat:
Maar ja, je haalt dan ook de bevrijdingsoorlog van Bush aan wat het vorige al meteen nuanceerd...

Ik denk dat je je wat meer moet verdiepen in de manier waarop Amerika haar buitenlandse betrekkingen voert dan, zou je begrijpen dat de VS het helemaal niet via VN-weg wilden doen.
Maar ik denk dat te wijzen op de eerste golfoorlog en de plotse terugtrekking van Bush, met de oproep aan de andere kant om te revolteren tegen saddam, en de leveringen van chemische en biologische wapens aan Irak tijdens de Iran-irak oorlog niet veel zal uithalen zeker?
Mja de VS ging het idd eerst op haar eentje doen, maar heeft dan toch beslist via VN-weg te gaan. Alleen daar was niemand bereid hun verantwoordelijkheid op te nemen. Ze hadden idd wapens geleverd aan Irak, maar dat deden de Europeanen zelfs al veel vroeger. Wie deed er echter wat aan? Als het aan Europa lag hadden we dat allemaal mooi verzwegen, kon saddam zijn wapens maken en was zijn volk ook nog steeds onderdrukt. Bovendien is Irak lid van de VN. De VN onderschrijft universele mensenrechten. Juridisch gezien is het 'terug op track' brengen van een ongehoorzaam lid volledig legitiem! Saddam respecteerde immers niet de mensenrechten. Wat meer is er waren twijfels over zijn wapenprogramma en het régime weigerde duidelijk te bewijzen dat dat niet zo was. Ondertussen is Saddam weg. De situatie is er verre van ideaal en er zijn idd ook burgerslachtoffers gevallen. Maar, het geweld van ché was minstens even verachtelijk als de oorlog van de Amerikanen.

Dus graag de gebeurtenissen relativeren aub...
__________________
::Marginaal:: is offline