Los bericht bekijken
Oud 20 oktober 2017, 21:56   #5942
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.960
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Volgens u is het dus duidelijk : de Request for Government Proposal van uw minister van defensie was/is volstrekt overbodig, want het volstaat om de F-35 lobby de keuze te laten maken, zoniet is het «politiek foefelen».

Dergelijke kinderlijke naïviteit heeft wel een zekere charme, vind ik. Maar in de realiteit is het bijlange niet zo eenvoudig….

Het is immers niet de F-35 lobby en zelfs niet uw minister van defensie die eigenhandig de keuze kan/mag maken, maar uw voltallige regering, gesteund door een meerderheid in het parlement. En daarbij komen allerlei overwegingen en argumenten aan bod die niets met de nuts and bolts te maken hebben, maar met de veel ruimere en veel belangrijker belangen van uw land, zowel politiek als economisch. Wil van mij aannemen dat de vragen en antwoorden desbetreffend niet in een formuliertje te vatten zijn….

Een publiek forum is niet de plaats om daar in detail op in te gaan, maar ach, ik wil wel zeer beknopt één voorbeeldje aanhalen van een overweging die momenteel ongetwijfeld voorligt.

Het zal u misschien niet totaal onbekend voorkomen dat het in de politieke lijn van de Trump-administratie ligt om een economische oorlog te ontketenen met de buitenwereld middels allerlei sanctie’s, lees door extra zware invoertaksen te heffen op een aantal «buitenlandse» producten en diensten die volgens de logica van bedoelde administratie een nefaste invoed hebben op de tewerkstelling in de USA. Als u niet weet waarover het gaat kunt u zich bijvoorbeeld eens informeren bij het Canadese Bombardier.

Welnu, niemand weet op dit ogenblik precies hoe ver de Trump-administratie het daarmee zal drijven, en bedoelde administratie blijft vanzelfsprekend desbetreffend publiekelijk opzettelijk vaag, maar in de analyse er is niet veel talent of pienter doorzicht voor nodig om te weten dat ook naast de import van producten uit Azië deze uit de EU wordt/zal worden geviseerd (bijvoorbeeld auto’s uit Duitsland/Frankrijk/Italië, luxeproducten uit Frankrijk/Italië, etc.…).

Dan behoeft het geen tekeningetje om te beseffen dat mocht de USA aldus de import uit de EU bezwaren of onmogelijk maken, het voor de EU-deelstaten die al te veel van import uit de USA afhangen (defensie-tuig, wisselstukken, etc.) onmogelijk is om zich economisch te verweren, bijvoorbeeld door de USA van hetzelfde laken een broek te bezorgen.

De huidige roep vanwege de as Frankrijk-Duitsland om meer Europees te denken en te handelen is dus niet zomaar een slogan of een modeverschijnseltje, maar een op het vlak van politiek/defensie/economie volstrekt logische reactie op de gebeurtenissen in de wereld, in casu deze in de USA.

Dat is de realiteit, ook al had de F-35 lobby het uiteraard graag anders gewild...
Niettegenstaande de argumentatie van JeeBee, vind ik ook dat we Europees moeten samenwerken.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden