Los bericht bekijken
Oud 16 november 2017, 17:40   #44
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja, je mag dat weten.
Het lijkt me gewoon Nederlands te zijn: als men iets niet zeker weet, maar wel vermoedt, dan durft men al eens te stellen "Ik denk dat het zus of zo zit ...".

Verder las ik vandaag in DS een artikel dat ik misschien straks zal knippen en plakken hier.
Ooit werd een priester niet veroordeeld omdat hij een opgebiechte diefstal niet aangaf bij het gerecht.
Dat lijkt me normaal: verklikking van een dief is nooit verplicht.
Ge moet al echt een tsjeefse pastoor zijn om je daarop te baseren dat het biechtgeheim erkend zou zijn in de b. wetgeving.
Dus, DS van vandaag:

Citaat:
Frederic Blockx is rechter en schreef een proefschrift over beroepsgeheim, waar ook biechtgeheim onder valt.
Heeft u weet van eerdere rechtszaken waarin biechtgeheim een rol speelde?
‘Enkel van de eerste rechtszaak ooit, niet zo lang na de invoering van het beroepsgeheim in 1810. Een dief had juwelen gestolen en dat opgebiecht aan een priester. Die moest zich voor het Franse Hof van Cassatie verdedigen. De samenleving was in die tijd uitgesproken katholiek en het Hof oordeelde dat katholieke priesters het biechtgeheim als een beroepsgeheim mochten inroepen.’
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden