Los bericht bekijken
Oud 11 november 2002, 13:47   #46
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Ja, in jouw situatie wordt dialect spreken inderdaad lastig. Mijn ouders komen allebei uit Rotterdam, maar ze hebben hun best gedaan om mij in ABN op te voeden en geen Rotterdams accent mee te geven. Het is overigens goed gelukt, hoewel er soms nog weleens typisch Rotterdamse uitdrukkingen over tafel rollen.

Tja, dat gratis openbaar vervoer vind ik toch een beetje dubieus. Het is misschien wel goed voor het milieu en de mobiliteit, maar het wordt inderdaad veel drukker en je krijgt denk ik ook meer vandalisme door 'joy-riders'. In Rotterdam gaan ze bij de metro juist weer tourniquets invoeren omdat er teveel overlast is en veel zwartrijders zijn.
Jongeren en ouderen hebben in Nederland trouwens ook korting en 65-plussers zelfs een aantal vrij-reizendagen. Studenten zoals ik krijgen standaard een OV-studentenkaart (ooit bedacht door Pim Fortuyn trouwens), waarmee je doordeweeks of in het weekend (afhankelijk of je op kamers zit of thuis woont) vrij mag reizen met alle vormen van openbaar vervoer in heel Nederland. Je moet alleen wel genoeg studiepunten in het eerste jaar halen om 'm gratis te krijgen.

Ik dacht dat de spoorwegen in België toch vrij goed waren, zeker vergeleken met Nederland: een beetje storm, vallende blaadjes (!) en gelijk drie weken beperkte dienstregeling. Nee, ik zou de voorstanders van privatisering van de spoorwegen graag uitnodigen in Nederland (of Engeland, nog erger) om te laten zien dat dat de grootste fout is die je kunt maken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden