Los bericht bekijken
Oud 4 juli 2017, 11:40   #6
De Rotterdammer
Provinciaal Gedeputeerde
 
De Rotterdammer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2003
Locatie: Hannover (D)
Berichten: 867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk heeft het wel zin. Alleen moet men ervoor zorgen dat men een stringent wetgevend kader heeft. Net als in Zwitserland.
Vroeger, toen ik nog jong en idealistisch was, was ik een groot voorstander van het referendum. Nu ben ik hierover cynischer. Veel dossiers zijn zeer complex, met veel schakeringen en nuances. Die complexiteit moet dus in een referendum gereduceerd worden tot een gesloten vraag, waar slechts ja of nee op geantwoord kan worden. De kiezers vellen dan een jury-oordeel over beslissingen, waarvan zelfs de meest ingelezen deskundigen niet altijd weten, waar die naar toe zullen leiden (denk maar aan Brexit).

Afgezien daarvan zegt de uitkomst van een referendum niet altijd iets over hoe de bevolking over een bepaald onderwerp of dossier denkt, maar eerder of ze voor of tegen de huidige machthebbers is.

Nederland en België kennen een parlementaire democratie. De bevolking kiezen vertegenwoordigers, die vrijgesteld zijn om zich in dossiers te verdiepen en die dus tijd hebben om tot zorgvuldige afwegingen te komen, ieder vanuit zijn/haar eigen levensbeschouwing. Dat moet genoeg zijn.

Laatst gewijzigd door De Rotterdammer : 4 juli 2017 om 11:43.
De Rotterdammer is offline   Met citaat antwoorden