Los bericht bekijken
Oud 18 juli 2017, 11:36   #478
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wel, de vraag is dan indien dit wel denken is. Zoals Poincaré stelt, het denken mag zich enkel onderwerpen aan de feiten zelf.

Het omgekeerde is wel waar, door het denken (=rationaliseren) kunnen emoties gestuurd worden.
Nogmaals, je moet de quote van Poincaré - die je absoluteert - in zijn context zien. In het wetenschappelijke denken is dit zo.

Ook jouw denken in zijn alledaagsheid is doordesemd van emoties.

Als burgerlijk ingenieur mocht ik volgens de geldende regels van die tijd mijn huis zelf ontwerpen. Toch is er een architect aan te pas gekomen. En ik hoop voor jou hetzelfde. Nochtans horen de studies voor architect thuis in de richting kunst, niet bepaald de strengste rationele discipline! En hoe jij volgens de regel van Poincaré je gordijnen en de kleur van je woonkamer hebt gekozen zal me altijd een raadsel blijven. Je heb daarover nochtans nagedacht, een functie van het denken, maar emotionele factoren zullen in dat denkproces een grote rol gespeeld hebben.

De wisselwerking geldt naar beide kanten.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Zeer eigenaardig.

Ik probeer een duidelijk beeld te krijgen over wat je juist bedoelt met atheïstische religie maar het blijkt dan gewoon een gevoel te zijn die men heeft en de ene kan het voelen en de andere niet, ondanks het feit dat ze hetzelfde doen, maar langs de andere kant leg je wel voorwaarden op, het alter gevoel moet groot genoeg zijn. Dus als Sapiter naar de zonsondergang krijgt en een zich religieus voelt kan dit dan niet.
Niet eigenaardig.

Satiper beschrijft een goed gevoel dat evenwel nog altijd ego gericht is.

Om er een eventuele religieuze dimensie aan te geven moeten die gevoelens in een proces aanleiding geven tot een verandering van paradigma.
__________________
Fortuna favet fortibus

Laatst gewijzigd door JeeBee : 18 juli 2017 om 11:44.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden