Los bericht bekijken
Oud 28 november 2004, 00:52   #80
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Bobke,
Die niet ingevulde vacatures begint meestal met schrik voor een tekort, buitensporige eisen van de werkgever, bezuinigingen door dezelfde werkgever en wordt dan in de krant opgeblazen tot een "tekort" aan arbeidskrachten... eventueel met het verhaaltje van nietwerkwilligen die liever gaan doppen dan werken: doet het altijd goed in de media...

een voorbeeldje:

op de dienst waar ik werkte, in een KMO, hadden we een gespecializeerde bediende tekort (méér dan één in feite, maar daar gaat het nu niet over, dat was een kwestie van bezuinigen) Er wordt contact opgenomen met een bediende die van dienst veranderd was, of die niet wou terugkeren. Antwoord: "Ik werk nu 3/5 -of 4/5"?, en wordt pro rata betaald, maar als ik terug naar jullie dienst kom moet ik 5/5 werken voor hetzelfde 3/5 of 4/5 loon, nee, bedankt!!
Is dat werk weigeren? De vakbond moest er tussenkomen...
En ik ken méér van die zaken: uitbetalen van hoge lonen komt ten laste van de werkgever, vacatures niet invullen of invullen met "zwarte" of onbetaalde overuren, en lager gequalifiëerde mensen uit het buitenland invoeren "voor het geval we ze nodig mochten hebben " komt ten laste van de ganse gemeenschap, van jou en mij...
Iedere werkgever wilt bezuinigen, indien niet is het een slechte ondernemer.
Ondernemers zijn geen OCMW.
De vraag is alleen of het menselijk is.
In uw voorbeeld vind ik het inderdaad werk weigeren.
Omdat de werkgever u tijdelijk een voordeel toekent omdat hij tijdelijk geen werk voor u heeft en u uit menselijkheid minder laat werken voor hetzelfde loon betekent niet dat dit een recht is.
Deze instelling heeft er voor gezorgd dat werknemers naar interim-arbeid overschakelen.
In zekere zin was het zelfs oneerlijk tegenover uw dienst, hij werd immers meer betaald dan u voor hetzelfde werk.
Met de vette tekst ben ik het min of meer eens.
Maar een verstandige (eerlijke) ondernemer zou dat niet mogen doen.
De kosten die ten laste van de gemeenschap komen zijn ook ten zijnen laste (of andere ondernemers) in de vorm van hogere belastingen en dus een hogere loonlast.

Laatst gewijzigd door Bobke : 28 november 2004 om 00:53.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden