Los bericht bekijken
Oud 28 juni 2011, 15:23   #34
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Het probleem is dat we meestal niet over de correcte informatie beschikken om te bepalen of vooraleer een staking/actie te doen er genoeg praat werd.
True, al kan je in genoeg gevallen ook gewoon op basis van wat je weet de conclusies trekken. In het geval van de Lijn was de negotiatie nog steeds lopende. Ze was niet geëindigd, ze was niet afgebroken, ze liep nog. En toch gingen ze actie voeren. Wat moet ik dan concluderen over het genoeg praten?

Of nog: onderhandelen houdt een dialoog in, waarbij een middenoplossing gezocht wordt. Gaan staken om het gewenste resultaat te bekomen, wegstappen van "onderhandelen" en overgaan op "eisen". Waarom dan nog uberhaupt onderhandelen?

Citaat:
In ons bedrijf is er een externe actie doordrukkingsgroepen/buurtbewoners geweest. Wat het bedrijf communiceerde naar de pers toe, werd verre van correct weergegeven in de pers. We hadden, om misverstanden te vermijden, een persconferentie gegeven met en volledige map aangaande dit dossier. Er was een kleine troost, de info van de buurtbewoners was eveneens niet correct weergegeven.
Ik wel maar zeggen dat we bijna nooit weten welke inspanningen vooraf geleverd werden.
Bij ons bedrijf is het bij één vakbond niet altijd het verhaal van de wij tegen zij (De andere vakbond is daarin moeilijker. Zelfs zaken die positief zijn voor de mensen zouden zij om bepaalde principes onderuit halen). Soms moet het, soms kan het anders.
Ik werk op quasi dagdagelijkse basis met delegués samen, en daar zitten inderdaad goeie mensen bij. Mensen die beseffen dat het bedrijf als geheel verder moet en die het welzijn van alles alltogether voor ogen houden. Er zijn echter ook genoeg voorbeelden van idioten die perfect aan hetgeen ik beschrijf voldoen. Om gewoon één stom voorbeeld te geven: ik heb vakbondsleden die met blokkades en acties dreigen, omdat een persoon enkele dagen later dan overeen gekomen naar hun dienst zou komen. Dat die enkele extra dagen problemen elders vermijden, boeit hen niet. Dat die enkele dagen extra vermijden dat zij ook nog een tijdje met issues zitten, boeit hen niet. Zij willen en zij zullen.

Dat is kleutergedrag en ook daarvan zitten genoeg vakbondstypes in alle gelederen van alle bedrijven. Zo'n idioten kun je missen als kiespijn. Met de constructieve types die serieus begaan zijn met hun rol, daar werk ik met alle plezier mee samen.

Citaat:
Wij kennen in ons bedrijf eveneens een vorm van beloning van ‘goede’ medewerkers’. In de praktijk zien we dat de mensen waarbij het best klikt met de chef meestal de beloning krijgen. Dit hoewel ze daarom niet de beste medewerkers zijn. Trouwens ik ken een aantal bedrijven waar de directie zelf zegt dat ze meer willen geven dan de 0,3% aan alle personeel.
Dan kunnen ze dat ook domweg gewoon doen. Ik zit op double digit toename tov 12 maanden geleden, exclusief indexatie, en ik heb enkelen van mijn team gelijkaardige raises gegeven... Het kan dus perfect.
Een ietwat degelijke vakbond heeft trouwens een perfect zicht op hoe de bonus/merit-politiek van ene bedrijf in elkaar zit. Enig misbruik kunnen ze dus perfect aankaarten.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden