Los bericht bekijken
Oud 15 oktober 2004, 17:14   #18
Brabo
Parlementslid
 
Brabo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2003
Locatie: Erewhon
Berichten: 1.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim

Laten we de rest er ook bijnemen, zoals bvb de astronomische bedragen die aan speculatie versmost worden.
Speculatie is niet meer dan het aan- en verkopen van een bepaald goed. Wat doe je zelf door je geld op de bank te zetten trouwens? Haal het maar van je rekening, er wordt mee gespeculeerd en een deel van de winst krijg jij...

Citaat:
Als daar geen buitenlandse bedrijven meer komen hebben de mensen daar weer directe controle over hun hulpbronnen (en in de derde wereld zijn er heel wat). Dan kunnen zij eventueel zelf nog beslissen van die bronnen voor de export te gebruiken en aan ons te verkopen. Dan is er ook tenminste sprake van eerlijke handel.
Voor wat de exploitatierechten betreft, die door een ondemocratische regering verkocht zijn aan bedrijven (of die uit het land zelf komen of niet speelt daarin geen rol), kan ik je redenering min-of-meer volgen. Daar is het zaak om de boel te democratiseren zodat de opbrengsten de bevolking ipv het regime ten goede komen, maar met dat hele proces hebben de bedrijven niets te maken.

Citaat:
En het westen zou bvb logistieke en technologische steun kunnen verlenen om de vooruitgang daar in gang te trekken.Als de politiek daar zich echt zou achterzetten kunnen er wonderen gebeuren die nog deze generatie sterk voelbaar zullen zijn. Maar nu kan ze dat niet, omdat ze zich zo ver mogelijk moet afhouden van wat men de vrije markt pleegt te noemen.
Als politici met mijn centen in een land investeren is dat dus goed, als een privé persoon dat met z'n eigen geld doet is dat slecht. Van een vreemde redenering gesproken, zeker als je beseft hoeveel privé-personen én regeringen nu al in armere landen investeren.

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brabo
Soms is met jou discussieren bijzonder vermoeiend. Dat kan niet: om de praktische reden dat het dan voor dat bedrijf helemaal niet interessant meer is om in dat land te investeren (de productiviteit van de arbeiders ligt daar veel lager + ze zitten verder van hun afzetmarkt) waardoor er in die landen helemaal geen vooruitgang meer zal zijn.
Hier zal dat ook nefast zijn voor de welvaart, omdat we plots stukken meer zullen moeten betalen voor onze producten, wat dus betekent dat we minder met ons geld zullen kunnen doen, waardoor we eigenlijk armer worden.
Het gevolg zal zijn dat er weer meer hier zal geproduceerd worden. En de klant heeft nog steeds de keuze, hij kan kiezen om het duurdere product uit het buitenland te kopen. Hetzelfde als nu dus maar omgekeerd.
Klopt niet. Wat je voorstelt KAN NIET OMDAT IN DIE LANDEN DE PRODUCTIVITEIT VEEL TE LAAG LIGT OM ZO'N HOOG LOON TE RECHTVAARDIGEN. JE DWINGT DUS ZO'N 5 MILJARD MENSEN IN DE WERKLOOSHEID MET ZO'N MAATREGEL.
Sorry voor de hoofdletters, maar ik heb het gevoel dat ik tegen een muur sta te praten.

Citaat:
Citaat:
Dan is er ook nog de eenvoudige reden dat het helemaal onverantwoord is om mensen te verbieden om zelf te bepalen voor welke prijs ze hun arbeid wensen te verkopen.

Ik wil het niet verbieden, ik wil het net stimuleren. Veel van die derdewereldarbeiders hebben gewoon niet de macht om zelf te bepalen voor welke prijs ze hun arbeid wensen te verkopen. Ik hoop dan ook van harte dat zij daar stilaan ook eens goed georganiseerde vakbonden gaan vIk wil het niet verbieden, ik wil het net stimuleren. Veel van die derdewereldarbeiders hebben gewoon niet de macht om zelf te bepalen voor welke prijs ze hun arbeid wensen te verkopen. Ik hoop dan ook van harte dat zij daar stilaan ook eens goed georganiseerde vakbonden gaan vormen.[/color]
Jaja, ze mogen hun prijs zelf bepalen, maar je dwingt wel de koper van hun arbeid om een enorm bedrag te betalen. Nu goed, dat zal geen problemen geven omdat er geen mens bereid zal zijn zoveel voor hun arbeid te betalen (omdat ze zoveel (nog) niet waard is, de productiviteit ligt daarvoor te laag). Wel niet komen klagen als er plots 5 miljard mensen geen job meer vinden...

Citaat:
Citaat:
Jouw redenering: Van vijf naar twintig eurocent per schoen is mij te weinig vooruitgang, laten we het hele systeem omverwerpen.
Omverwerpen heb ik niet gezegd, hervormen is ook goed als dat kan maar ik heb toch niet zo veel geloof in reformisme

Citaat:
Mijn redenering: Een verviervoudiging van het loon is al een geweldige vooruitgang! Twintig eurocent per schoen is natuurlijk nog niet genoeg, maar als we zo verder kunnen gaan, ziet het er goed uit voor die mensen.
[color=black]Maar als we zo verder gaan... het zal alleen maar zo verder gaan als de arbeiders daar mondiger worden. Net zoals hier in het westen is het pas dankzij georganiseerd verzet dat arbeiders rechten verkregen.[/black]


De globalisering heeft ervoor gezorgd dat mensen zowat overal (behalve bezuiden de Sahara), meer welvaart hebben vergaard. Nu mag jij me gaan vertellen waarop jij je baseert om te geloven dat die evolutie plots zal stoppen in de armere landen. Geef me gerust een paar voorbeelden van landen die hun markt vrijmaakten zonder dat de welvaart steeg.
En om dan jou systeem te promoten, zou ik ook graag een voorbeeld hebben van een land dat het toepaste én er stukken beter van werd.
Brabo is offline   Met citaat antwoorden