Los bericht bekijken
Oud 10 februari 2004, 00:00   #13
Angel21
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 februari 2004
Locatie: Oost-vlaanderen(eigenlijk op de rand tussen oost en west)
Berichten: 17
Standaard

Hallo Sato,

Bedankt voor je nuttige info he!
Ja man pff ksnap er zo veel niet van eigenlijk als het om de papieren-belastingen-btw kortom de moeilijkste zaak eraan eigenlijk van da starten!
Ik weet als ik start dat ik voor het sociaal statuut om de 3 maanden een sociale bijdragen moet betalen om van de sociale rechten te genieten zoals gezinsbijslag-ziekte&invaliditeits verzekering pensioen- faillisementsverzekering!
en dat ik dan aan mijn fonds(is dit dan de sociale kas)(sociaal verzekeringsfonds)Welke zijn dat allemaal vb?Ik denk van wel als ik het hier een beetje juist voorheb want zoveel weet ik er niet van,daarmee dat ik ook bang ben te starten...) nog een supplement voor beheerskosten van mijn dossiers moet betalen.
En dat die sociale bijdragen berekent worden op de netto bedrijfsinkomsten van 3 jaar terug maar omdat ik dan startende zelfstandige ben en dit niet mogelijk is worden er voorlopige bijdragen ingevoerd voor de eerste 3 jaar,maar omdat je een startende bent liggen die nogal laag denk ik ,ik heb gehoord rond de 55 euro per kwartaal exculsief beheerskosten.En dat jongeren onder de 25(word dit jaar 21) bepaalde voorwaarden of vermindering of vrijstelling ervan kunnen krijgen!

Belasting zal je betalen op de winst die blijkt uit je (vereenvoudigde) boekhouding, of eventueel op de forfaitaire vastgestelde winst (bestaat voor een aantal sectoren: landbouwers, bakkers, café's, kappers,...). Belangrijk is wel dat deze winst bovenop je loon komt, i.e. belast zal worden tegen de hoogste schijf die op dat loon van toepassing is!
Aangezien er geen bedrijfsvoorheffing wordt afgehouden van de winsten van je bijberoep, doe je best voorafbetalingen.

Verder moet je BTW afdragen, maar dat pas wanneer je omzet meer bedraagt dan 5.580 euro per jaar. Ik ga ervan uit dat dit niet onmiddellijk het geval zal zijn? Als je meer dan 5.580 euro omzet (niet de winst, maar louter de ontvangsten dus) haalt, kun je nog kiezen voor het forfaitair BTW-systeem voor kapperszaken.


Kan je daar wat meer uitleg over geven,ik snap het maar de helft wat je bedoelt(en wat is forfaitaire)

Dus ik ga naar een ondernemingsloket(securex-acerta of unizo daar geven ze mijn ondernemingsnummer.
Je zegt:. Naar een sociaal verzekeringsfonds gaan, om je in te schrijven als zelfstandige in bijberoep voor de sociale zekerheid
De meeste ondernemingsloketten (Acerta, Unizo, VEV,...) zijn gelieerd met een sociaal verzekeringsfonds, dat is in 1 keer te doen.
Dus bij acerta-securex of unizo kunnen ze me daar ook aansluiten automatisch?Of waar ga je het dan best voor dat sociaal verzekeringsfonds?
En naar de btw-controle gaan om mijn ondernemingsnummer-btw nummer te activeren(waar is dit dan?)dacht dat ze dat bij unizo en dergelijke regelden,maar blijkbaar is het nogal een geloop..

Tijdens je activiteit:
1. Vereenvoudigde boekhouding bijhouden: inkomende en uitgaande facturen, kasboek.
2. Op het einde van elk jaar een inventaris opmaken, de afschrijvingen op je investeringen berekenen en je winst of verlies vaststellen.
3. Eventueel BTW-aangiftes indienen.
4. In je aangifte personenbelasting de winst of het verlies van je bijberoep vermelden. Dit moet in deel II van het aangifteformulier, dat loon-en weddetrekkenden normaal niet krijgen. Als je dit deel niet vanzelf krijgt, moet je het aan de controle vragen.


Die vereenvoudigde boekhouding zoals je zegt inkomende en uitgaande facturen-kasboek bijhouden-invullen is dit het enige dat je moet doen ,dus heb je niet persee een boekhouder nodig dan?
Ik heb nochtans gehoord(en ergens gezien op het net) dat in bijberoep zelfstandig niet nodig is voor een eindrekening te maken of bedoel je dat er niet mee met Op het einde van elk jaar een inventaris opmaken, de afschrijvingen op je investeringen berekenen en je winst of verlies vaststellen.???
Je zegt:eventuele btw-aangiftes indienen,kan je me daar wat uitleg bij geven?
En je punt 4 snap ik totaal niet!

Sorry dat ik je zo lastig val met al die vragen,je ziet dat ik er echt niet veel van af weet,dus beter dat ik nog wat jaartjes wacht en wat ouder ben en er dan misschien wat meer van afweet zeker,want euhh pfff als ik da hier lees zie ik het al niet meer zitten bijna lolzz(ale ik snap meren deel van wat je zegt wel hoor maar als het erop aan komt van al die paperassen en sociale zekerheid-btw-,...toestanden dan weet ik niet of ik er wel al klaar voor ben..,wat denk jij ervan?Of is het omdat het een begin is,mischien als je er mee bezig bent het wat makkelijker lijkt??
Alvast bedankt voor je hulp!!!Doet me wel plezier,moest je nog tips-info of ervaringen weten of dingen waar ik moet opletten enz.. mag je ze hier altijd plaatsen hoor!
Thx
groetjes angel
__________________
"Remind yourself,nobody built like you,You Designed yourself"
Angel21 is offline   Met citaat antwoorden