Los bericht bekijken
Oud 15 juli 2015, 18:01   #36
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik heb er nooit een geheim van gemaakt dat mijn schrijfsels over de Limburgse taal vooral een middel zijn om flaminganten een spiegel voor te houden om hun dubbele moraal te benadrukken. Om hun leugenachtige beweringen te ontkrachten alsof zij de behoeders van de cultuur van hun voorouders zouden zijn. Ik toon net aan dat zij het tegendeel doen van wat zij beweren te doen. Ik let niet op de woorden, maar kijk naar de daden.
Dat voorhouden van een spiegel aan de flaminganten om een zg. dubbele moraal aan te tonen funktioneert echter enkel indien ge ervan uitgaat:

- dat het Limburgs een eigen taal is. De flamingant, of liever de flamingant die uw vijandbeeld vormt, ontkent dat. Uw probleem daarbij is dat niet alleen die flaminganten dat doen maar tevens taalkundigen en dat volgens de meeste gangbare definities, alle links ten spijt waarin het tegendeel beweerd wordt.

- dat "de flamingant" neerbuigend kijkt op het Limburgs dat hij geen bestaansrecht geeft terwijl hij wijst op het kultuurimperialisme van het Frans tov het Nederlands. Om uzelf te citeren: Waar ze met alle mogelijkheden proberen de Limburgse taal af te doen als een dialect (lees: minderwaardige plaatselijke taal, de betweters beseffen niet dat het verschil tussen dialect en taal enkel een politieke keuze is) dat ondergeschikt is aan AN. Maar dan gaan ze wel in Frankrijk wandelen om de verdrukte (streek-)taal haar rechten op te eisen.

Welnu, vermits noch Troubadour, noch ikzelf, en ook vele anderen niet daaraan beantwoorden vraag ik mij af voor hoevelen die spiegel eigenlijk bestemd is en of het geen spokenspiegel is ?
Op zijn minst kan gesteld worden dat ge schromelijk overdrijft.

Klipp und klar gesteld: in tegenstelling tot uzelf geloof ik wel in de sturende kracht van een gevoerde taalpolitiek. Volgens mij kan het Limburgs, evenals andere dialekten, enkel nog gered worden door een soort immersieonderwijs waarbij afwisseld AN en Limburgs op school de onderwijstalen zouden vormen. (Een erkenning als streektaal is in vergelijking daarmee folkloristisch gerommel in de marge; too little too late !!)
De vraag is natuurlijk of de Limburgers dat zelf willen. Voor mijn part mag dat alleszins beslist ! En wilt gij dat zelf wel, want voor de uw dierbaardere portefeuille moet men dat natuurlijk niet invoeren... Eerder Engels of Chinees!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De onbetwistbare feiten?
Ik zal ze u quoten voor als ge te moe zijt om ze zelf te zoeken op de vorige bladzijde:
Oei, ge zult effe moeten herlezen want ge reageert naast datgene waarover het ging, zijnde: het is de plaatselijke bevolking, de Frans-Vlamingen zelf, die de wandeling organiseren. (Hetgeen natuurlijk niet uitsluit dat er Nederlanders en Belgen aan deelnemen. )
Aan u dus om dat "organisatiefeit" te weerleggen, een feit dat dan weer in verband stond met uw opmerking dat Duisters evenzeer zouden kunnen gaan wandelen in Rekem....
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Als dat geen 'buitenlanders' zijn die tegen windmolens willen vechten weet ik het ook niet meer.
Wel, ge profileert u daarmee verkeerd, want dat zijn nu net de woorden die Troubadour zelf in de mond nam en die ook ik niet ontken. (Tenminste in die zin, dat de wandeling niets zal veranderen aan de bestaande situatie, zoals ik denk dat hij dat bedoelde. Maar goed, de wandeling is dan ook een herdenking en geen demonstratie of betoging ondanks de "vlaggenstoet".)

Wat dat ''heroveren" betreft ontgaat u helaas de sarkastische smilie, die ik daar niet voor niets zette....

PS Wat is er aan de hand Pajoske, ik heb u al in betere doen geweten...
Zijt ge moe? Van spiegelen gesproken....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juli 2015 om 18:30.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden