Los bericht bekijken
Oud 29 november 2013, 16:20   #20
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 6 mei 2012
Berichten: 14.071
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Interessant artikel al dateert het van vorig jaar. In elk geval bedankt voor het doorsturen.

Ik ken Simon Johnson niet en de reputatie van The Telegraph is me ook niet duidelijk. Als het een Vlaamse krant geweest was had ik het met een dikke korrel zout genomen omdat die allemaal regimeslaven zijn. Ik zal de reporter in dit geval maar het voordeel van de twijfel geven.

Ik heb er alvast uit geleerd dat je Vlaanderen niet met Schotland kan vergelijken omdat Schotland deel uitmaakt van het Verenigd Koninkrijk dat geen "normaal" lid is: het heeft bij zijn toetreding tot de Europese Unie een aantal opt-outs onderhandeld. Dat is niet het geval voor België.

Barosso hamert er zwaar op dat Schotland bij vertrek uit het Verenigd Koninkrijk die opt-outs niet kan meenemen, wat nogal logisch is. Als ze die opt-outs wel willen hebben zullen ze die moeten onderhandelen. Vermits België geen opt-outs heeft kan Vlaanderen die bij vertrek uit België niet verliezen en hoeft er niet onderhandeld te worden wegens gebrek aan onderwerp. Tenzij Vlaanderen op de gebieden waar het met de Europese Unie slechte ervaringen opgelopen heeft van de gelegenheid gebruik zou willen maken om deze keer wél opt-outs te eisen als voorwaarde om te willen toetreden, wat gezien het groeiend ongenoegen met de soviet-achtige Europese bemoeizucht niet eens zo een gek idee is. Vermits Vlaanderen tot de beste leerlingen van de Europese klas behoort zou het van die positie wel eens gebruik kunnen maken. Ik heb zo een vermoeden dat de Europese Unie die alles in het werk stelt om amechtige landen aan boord te hijsen of te houden het goed presterende Vlaanderen liever aan boord zal willen houden.

Dat alles in geval van een Vlaamse onafhankelijkheid. In een Groot-Nederlandse kontekst speelt dat allemaal niet mee: de Europese Unie erkent alleen staten en geen deelstaten. Als Vlaanderen het stuk België dat het bestaan van Vlaanderen en zijn grenzen niet erkent inruilt voor Nederland waar het veel vriendschappelijker mee omgaat is dat voor de Europese Unie een broekzak-vestzak operatie waar het niks in de pap te brokken heeft. Er moet dan alleen een aanpassing van de zetels gebeuren in verhouding tot het gewijzigde aantal inwoners en dit volgens de bestaande procedures. Naast de win/win situatie op het gebied van ons beider welvaart is het ook een politieke win/win situatie.

Wat Schotland betreft lijkt me toe dat er nogal wat haken en ogen aan zitten.
Het Schengenverdrag en de Euro bijvoorbeeld, volgens mij zijn nieuwe lidstaten verplicht hiermee in zee te gaan. Daarnaast wil Schotland een uitzondering wat de visserij betreft.
Zou terug moeten zoeken waar gelezen, maar in het artikel werd aangehaald dat er nauwelijks juristen op EU vlak geraadpleegd zijn bij het samenstellen van het rapport?
Zal bijster moeilijk zijn om die te vinden daar de EU er geen rekening mee gehouden heeft dat dit op zou kunnen gaan spelen. De EU en EU juristen lijken er niet nog uit te zijn of het mogelijk zal zijn wat Schotland wil.

Typisch is dat er meer Engelsen zijn dan Schotten die voor een onafhankelijk Schotland zijn. Van wat ik eruit begrijp zijn ze de Schotten beu.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden