Discussie: Stop Deforestation
Los bericht bekijken
Oud 12 maart 2017, 07:27   #13
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.682
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Die Vlaamse bosjes waren wel 18 000km² oerbos, moeras, duinen en heide toen de Romeinen de paar 10 000 oude "Belgen" kwamen knechten.

Tijdens de guldensporenslag was dat nog maar de helft van het bos, waren er polders aangelegd en waren er 8 keer meer "Belgen".

De grote kaalslag kwam er toen de industriële revolutie toesloeg en het hout de brandstof en bouwmateriaal bij uitstek was om de steenkoolmijnen in gang te trekken.

Diezelfde steenkoolmijnen hebben wel een herbossing op gang gebracht, en de meeste bossen die we nu kennen zijn daar het resultaat van. Dennenhout is bij uitstek het materiaal voor het schoren van mijngangen. Het kraakt een hele tijd voor het breekt.
Vandaar dat we hele lappen grond hebben met dennen in een rasterpatroon dat vertikale groei promoot.

Maar nu. We hebben niet genoeg oppervlakte om iedereen eten van eigen bodem te geven (zelfs niet in de meest Noord Koreaanse vorm van veganisme). De grondwatervoorraden worden geplunderd en onze beken, rivieren en stroompjes hebben enorme hoeveelheden energie nodig om maar te doen alsof ze proper zijn. 6 miljoen mensen die elke dag zeiken en schijten....

En datzelfde scenario doet zich over de hele wereld voor.
Alleen zijn er enorme lappen vasteland waar de situatie niet zo ideaal is als in Vlaanderen, het is hier ten slotte een alluviale vlakte, alle goeie spullen komen naar hier gestroomd (en ook de rotzooi).
Ontbos het Amazonebekken (ze zijn goed bezig) en het wordt een Zuid Amerikaanse Sahara. De eerste tekenen van woestijnvorming...
Fotokes, genomen in 2015 met mijn SmartStone zeggen het ietwat pugnanter:
De eerste ten NW van Parijs ( op +/- 4.000 feet), de tweede ten ZW van Antwerpen (ietske lager):
Bijgevoegde afbeelding(e)
  
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden