Los bericht bekijken
Oud 17 juli 2017, 23:07   #6922
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.248
Standaard

Zwitser

Citaat:
De beste manier om het "gemiddelde tarief" te berekenen is om gewoon de totale opbrengst van de verkoop te delen door het aantal passagierskm. Daar kom je dan op een bedrag dat (en dat heb ik hier al eens aangehaald) de Britse spoorwegen ongeveer 50% duurder maakt.
Ik denk dat "het aantal passagiers kilometers" kleine, dichtbevolkte landen als België benadeelt. Maar goed, zowiezo zijn de Britse spoorwegen duurder, daar twijfelt geen zinnig mens aan.

Citaat:
De meeste mensen maken gebruik van saver tickets, waar je geen kortingskaart voor nodig hebt. En er zijn kortingskaarten die je kan kopen.
https://www.railcard.co.uk/
(Waar kan ik in België een kortingskaart kopen? Dat kan in zowat elk land in Europa...)
Dat systeem bestaat in België niet dat ik weet, er zijn wel tal van andere promoties.


Citaat:
Maar het is een beter model. Je kan beter de kosten voor de infra laag houden (en de infra direct subsidiëren), zodat de kost per trein lager is, en de operatoren minder (of zelfs niet) subsidiéren. Daarmee moedig je de spoorwegen aan om meer treinen in te leggen. In Nederland is bijvoorbeeld is juist hierom de frequentie op het net zo hoog.
De frequentie op het Belgische net is hoger dan in Nederland...
Ik denk dat infra weinig vraagt in het VK, om op die manier de maatschappijen die het Britse spoor uitbaten, er beter te laten uitkomen. Een ideologische keuze dus. Maar zelfs zonder deze verborgen subsidie in kaart te brengen, komen de privé-maatschappijen bekaaid uit allerlei vergelijkingen met de rest van West-Europa.


Citaat:
In België heeft men het anders gedaan om de monopoliepositie van de NMBS te beschermen. Moest men doen zoals bijvoorbeeld in Oostenrijk dan zou de NMBS ernstige problemen met concurrenten krijgen.
Dat zal ook wel meespelen. Maar wees eens eerlijk, hoe zie jij andere bedrijven deelnemen aan het Belgische reizigersvervoer? Met de prijzen van de NMBS kan zowiezo niemand concurreren. Misschien worden de Benelux treinen geprivatiseerd, al betekent dat in de praktijk waarschijnlijk gewoon dat een maatschappij met NS en NMBS als hoogdaandeelhouders deze lijn gaan uitbaten. Ik verdenk de politiek, vooral Descheemaecker, maar ook sommige heren in Nederland, ervan dat ze de fyra opzettelijk hebben laten mislukken om zoiets mogelijk te maken. Een privé-maatschappij betekent dat aandelen gekocht kunnen worden door mensen "in the know"... een vorm van corruptie dus.


Citaat:
Dat elke lijn bestemd is voor een bedrijf is niet waar. Geheel integendeel zelfs.
En er zijn vaak alternatieve verbindingen. Van Manchester naar Liverpool zijn er drie verschillende routes. Idem tussen Glasgow and Edinburgh. Je laat not toch wel weer zien dat je niet zoveel van het Britse spoor afweet.
Elke maatschappij kreeg bepaalde lijnen toegewezen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...United_Kingdom

Citaat:
Met dank aan zware subsidies.
En het probleem van zware subsidies is dat dan de reizigers zelf niet meer meetellen. Dat zie je in Parijs ook. De treinen zijn er doorgaans mestvaalten.
Ik vind dat dit zeer goed meevalt, en zie het verschil met Londen niet echt.
Ok, Frankrijk is in het algemeen iets minder net dan het VK, maar het openbaar vervoer in Parijs is ok. En VEEL betaalbaarder dan dat van Londen.


Citaat:
Onwetendheid is geen argument. Het is niet omdat je iets niet weet dat het niet waar is...
Dat klopt, maar ik zie graag concrete verwijzingen naar studies of statistieken voor ik iets echt geloof.



Citaat:
De overbevolking op treinen is een stuk minder. Vooral omdat waar dat kon de TOCs vooral met veel meer treinen gaan rijden zijn.
Ik zie geen merkelijk verschil met andere Europese landen, en studies (zoals die uit 2017 die ik hierboven citeerde) bewijzen dat.
tomm is offline   Met citaat antwoorden