Los bericht bekijken
Oud 21 juni 2010, 20:31   #52
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
wie de staat afschaft loopt het risico ongewild een andere te doen ontstaan die je weer wilt afschaffen. Mensbeeld is veel te positief.
Steben, dit is de kern van de verlammende logica waartegen ik mij verzet. Ja, er is nu een staat. Ja, het is mogelijk dat er andere staten ontstaan, die we ook niet willen, als we de huidige terugdringen. Moeten we ons daarom neerleggen bij een systeem dat we niet willen? Omdat het misschien niet lukt? Moeten we voor eeuwig en altijd op ons eiland blijven, omdat varen het risico van zinken of stranden inhoudt? Moeten we daarom onze dromen verzaken terwijl de Nieuwe Wereld aan de horizon lonkt? Een schip kan zinken, liefde kan verdwijnen en zelfs onze lichamen zijn gedoemd te vergaan. Moeten we daarom schrik hebben van het leven?

We sail the endless oceans
We sail the raging seas
The quest is never ending
It leads us to destiny

--------------------

Over the seas, we shall ride
Searching for treasure, into the night
Over the seas, our quest has begun
And we will not stop with the dawn of the sun


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Vooral? wat bedoel je daar mee? iets wordt toch ofwel door iets gedefinieerd of niet? bedoel je "ook"?
'Vooral, maar niet uitsluitend' was wat ik bedoelde.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
ik beweer dat mensen zich onbewust vrijwillig inschrijven. Hoe ga je een commune of coöperatieve doen werken? met een raad? Of steeds unanimiteit? Of moet ik dan toch bijna meerderheid over mijn lippen laten rollen? meerderheid = staat.
Ge weet het of niet maar vele anarchisten verzetten zich er expliciet tegen om op voorhand te gaan bepalen hoe de toekomst er dan wel moet uitzien. Sociale experimentatie is het credo. Anderen hangen dan weer een specifieke richting aan, en er zijn er velen, maar het blijven anarchisten die zich verzetten tegen een realiteit die ze niet willen.

The squabbling ideologues of anarchism & libertarianism each prescribe some utopia congenial to their various brands of tunnel-vision, ranging from the peasant commune to the L-5 Space City. We say, let a thousand flowers bloom--with no gardener to lop off weeds & sports according to some moralizing or eugenical scheme. The only true conflict is that between the authority of the tyrant & the authority of the realized self--all else is illusion, psychological projection, wasted verbiage.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Bedrijven functioneren trouwens ook als staten.
Er zijn thans serieuze verschillen, al ga ik niet ontkennen dat er sterke raakvlakken zijn. Maar waar staat geschreven dat dat niet anders kan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Uiteraard is er een zeer breed verschil in jouw ogen omdat "staat" enkel voor jou bestaat in zijn grote 19e-20e eeuwse vorm.
Nee hoor. Maar het is wel de meest relevante vorm om zich tegen te verzetten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Maar nogmaals ook een gemeenschap moet beslissen en als dat zou gaan met unanimiteit zit je in het communisme.
Nogmaals; waar staat geschreven dat dat onontkomelijk is?
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden