Los bericht bekijken
Oud 3 oktober 2007, 06:38   #80
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Het is daarom dat buitenlanders die voor de rest uitstekend Nederlands schrijven er nog altijd veel last mee hebben.

De dt-regels zijn wel logisch en dat lukt hen dan ook vaak beter dan de gemiddelde Nederlandstalige, die jaren gespeelt heeft gehoord en dan plotseling een d op het einde moet schrijven.
De spellingsregeling voor de lange klank in open lettergrepen is heel logisch. Natuurlijk moet men steeds in de logica van het geheel kunnen treden. Ik denk evenwel dat u de logica niet snapt en daardoor gewoon gemakkelijkheidshalve het maar als "onlogisch" bestempelt. Trouwens, uw stelling dat die regeling in de oude spelling wel logisch was, toont gewoon aan dat u niet op de hoogte bent van de oude spelling. De oude spelling was etymologisch en was in dat opzicht veel minder "logisch" dan de huidige.

Uw eerste zin is nietszeggend, daar er ook zoveel Nederlandstaligen zijn die nog altijd heel veel last hebben met bijvoorbeeld de dt-regels. Dat heeft evenwel niets met "uitspraak" te maken, maar met het niet toepassen van de regels. Tijdens het schooljaar zie ik geregeld leerlingen "hij speeld", "ik heb gewandeldt" en meer van die dingen schrijven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden