Los bericht bekijken
Oud 19 oktober 2006, 16:31   #4
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
ps : sorry in dit subforum is het blijkbaar niet mogelijk een poll bij een onderwerp te plaatsen. In de hoop hierbij het juiste subforum te hebben aangedaan zit ik met de volgende vraag:
Ik zou graag een topic opstarten met de volgende vraag:

Voor of tegen het invoeren van een papieren printing ter bevestiging van de uitgebrachte stem bij het electronisch stemmen?

Kan iemand mij verklappen bij welk subforum ik dat moet doen en hoe ik voor dit thema een peiling kan organiseren?
Daarenboven zou ik het, als in chronisch tijdnood verkerend PC analfabeet, ten zeerste op prijs stellen moest iemand dat in mijn plaats doen.

Maar dat laatste zal waarschijnlijk wel "a bridge to far" zijn zeker?
Waarvoor mijn excuses trouwens...
Onze vriend Fieseler kwam met dit idee . Ik heb er zo mijn vragen bij ... helpt dit om de stemming "geheim" te houden ? Stel dat die printversie inderdaad in gesloten enveloppe aan de stemmer overhandigd zou worden, bestaat er dan niet het gevaar dat een belanghebbende derde de burger zijn stem zal trachten te ontfutselen om na te gaan of hij wel "goed" gestemd heeft ? Men zou die prints natuurlijk in een alternatieve stembus kunnen deponeren om daarmee de electronische stemmen te controlleren.

Misschien toch maar een aktie voeren : "ik wil mijn potlood terug"




Vooreerst wil ik mijn dank uitspreken tav 1handclapping voor het openen van deze topic.
Of om het op zijn Vlaams Nationalistisch te zeggen: "gij zijt nen toffe peer gij..."

Desalnietemin vind ik het spijtig dat hierover geen poll over kan worden gehouden omdat ik het ongelooflijk zou vinden dat er iemand, van welk politieke familie dan ook, hiertegen argumenten zou kunnen aanbrengen.

On topic: ik vind persoonljk dat er een printing van de uitgebrachte stem in een verzegelde urne zou moeten worden gedropt om elke schijn van mogelijke fraude, vergissing, softwarevirus, draadloze hacking, enz uit te sluiten of toch detecteerbaar te maken.
A/SPa
Ik vind het verschrikkelijk dat er op dit ogenblik een zekere "schijn" van fraude door onze rode vrienden onmogelijk kan worden de kop in gedrukt omdat zij er gewoonweg de technisch-objectieve middelen niet voor hebben.
Deze "schijn" werpt hoe dan ook een smet op de schitterende electorale overwinning van Janssens.
B/VLD
Als je bijvoorbeeld Antwerpen ziet kan ik mij voorstellen dat de VLD mandatarissen zich een bult hebben verschoten en zeker niet rouwig zouden zijn om eventueel elke vorm van vergissing of computerdeviatie op te sporen.
C/CD&V
Dezen herhalen hun verschrikkelijke nederlaag van de vorige verkiezingen en zouden bij een "schijn" van fraude ook wel best gefrustreerd kunnen rondlopen
D/VB
Ik kan me onmogelijk voorstellen dat een partij die decennia lang op de meest frauduleuze wijze door het establishment (waartegen zij openlijk ageren) is bejegend niet extra triggerhappy is om het woord fraude in de mond te nemen (quod non hetgeen ik echt gentlemanslike vind van die gasten)
E/ Groen!
Tja...de geschiedenis van een aangekondigd afscheid...maar ook in deze kringen moet er grote frustratie heersen...

Bij een printing in een urne heeft men:
A/ Het voordeel van het electronisch kiezen (snelheid, geen foutief pannacheren)
B/ zekerheid van fraudeloosheid (mogelijkheid tot hertellen)
C/ eventuele fouten kunnen worden gedetecteerd
D/ geen discussies achteraf
E/ een nog zinvolle taak voor de getuigen

Als ik het goed heb gebeurt dit volgende keer reeds in Nederland waar de fraudegevoeligheid van het systeem duidelijk is aangetoond.
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline