Los bericht bekijken
Oud 2 november 2015, 13:27   #20
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Interessante duiding mbt het topic



Het gaat in se inderdaad over weinig meer dan oude economische spelers die zich aangetast voelen in hun oude, achterhaalde business modellen, en die de schuld voor hun gebrek aan aanpassingsvermogen bij de nieuwe spelers leggen. De echte drijvende kracht achter die verandering, is en blijft de consument en succesvolle economische spelers zien die trends aankomen, voor alle anderen en passen zich er ook aan aan, voor alle anderen. Dat kan door hun bestaande economisch model om te tunen naar het nieuwe, dat kan door hun bestaande model aan te passen zodat het een gepast antwoord geeft op het nieuwe, dat zal zelden tot nooit lukken door halsstarrig vast te houden aan het oude.

En dat zal zich blijven doortrekken op allerlei fronten:
- Taxi versus Uber
- Hotel/B&B versus AirBNB
- Klassieke TV-zenders versus reclamezappen
- Klassieke TV-zenders versus streamers
- Klassieke radio-zenders versus streamers
- Krantenredacties versus ad-blockers
- Restaurants versus AirDnD
- Vakmannen versus Uber/Air-x clonen voor allerlei klusjes
- Lokale kleine en grote winkels versus Amazon/internet shopping
- Vaste prijzen voor boeken versus Amazon en co
- ...

Wie vandaag met een business bezig is, en die zich niet voorbereid op e-commerce en hoe dat zijn business-model impacteert, die is weinig meer dan een sitting duck.
In tegenstelling tot een ander topic, ben ik het daar volmondig met je eens. De hotelsector (in het geval van Airbnb) ziet dit al enkele jaren aankomen, maar onderneemt niets of weinig om zichzelf te 'moderniseren'. In plaats van alle energie in klagen en procedureslagen steken, zou men beter zelf de koe bij de horens vatten en vernieuwen.

Het is in feite een beetje een middenvinger van de (kritische) consument aan de reguliere aanbieders, die het beu is dat hij gemanipuleerd wordt aangaande prijszetting en service door het bestaande 'gilde'.

Ook met Uber en de Brusselse taxi's. Die laatste zijn een ware maffia, vaak onvriendelijk en troggelen klanten geld af. In sommige buitenlandse reisgidsen waarschuwen ze toeristen zelfs voor deze 'taximaffia'. Verwondert me ook niet dat zulk krapuul auto's heeft beschadigd van vermeende Uber-chauffeurs en mensen ook al fysiek heeft aangepakt.

Bovendien blijf ik erbij dat Airbnb vooral een nieuwe markt aanboort. Zakenmensen die naar de Hilton gaan of mensen die tevreden zijn over een regulier hotel, zie ik nog niet zo gauw voortdurend Airbnb gebruiken.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden