Los bericht bekijken
Oud 11 september 2015, 16:11   #40
Schelfie
Minister-President
 
Schelfie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 januari 2010
Locatie: Kalfort (Puurs)
Berichten: 4.081
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook in andere discussies heb ik aangegeven dat uw conclusie over mijn zienswijze onjuist is. Ik lees Genesis alvast niet zoals u beweert. Hopelijk dringt het nu eens tot u door, tenzij u natuurlijk van slechte wil bent.
Oh, u bent zo'n opportunist christen. U pakt enkel die passages eruit die u goed uitkomen, en de rest negeert u vrolijk of begin je weer rond de pot te draaien door bv. te leuteren over historische contexten en de visie van kerkvaders.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan hebt u ongetwijfeld ook wel de nederigheid hetzelfde te concluderen over uzelf.
Ik heb dan ook niet de arrogantie door mijn visie op een sprookjesboek als "de enige ware visie" te omschrijven zoals u ons doet geloven met de kerkvaders. Ik lees gewoon wat in genesis staat, zwart op wit...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk is er een historische context van de tekst, zoals u trouwens zelf aangeeft. Juist dat vormt een eigenheid van de bijbel die een aantal van jullie schijnbaar maar niet begrijpen. Best wel verbazend dat jullie de bijbel op dezelfde wijze benaderen als een moslim aankijkt tegen de koran.
Een tekst, komende van een alwetend, oppermachtig omnipotent, eeuwig levend opperwezen zou bol moeten staan van zaken die in de toekomst gebeuren en niet enkel wat er in die tijd gangbaar was. Dat is toch logisch? Dit toont enkel aan dat de bijbel een tekst is, geschreven door mensen uit die tijd met de kennis die zij in die tijd hadden.

Citaat:
Ook niet echt verwonderlijk dat in dit literair genre bestaande beelden en verwoordingen die ongetwijfeld ook in nabijgelegen en invloedrijke culturen voorkwamen, hernomen werden. God bedient zich immers van mensen, waardoor het logisch is dat de bijbel sporen draagt van de toenmalige tijd.
God deed dus weldegelijk goedkope copy-paste. Dat is wel erg voor een oppermachtig superwezen, vindt u ook niet? Aangezien de Mesopotamische en Egyptische godsdiensten ouder zijn, is de kans dus zeer groot dat zij dus eigenlijk juist waren en hun goden de wereld schiepen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel veel oude fossielen zijn bijzonder fragmentarisch tot ons gekomen, waardoor ook op dat vlak er een flinke portie fantasie om de hoek komt kijken. In de loop van de geschiedenis hebben een aantal evolutionisten zelfs niet geaarzeld wat de sjoemelen met archeologisch materiaal. Denken we maar aan de Piltdownman.
En die direct worden verbeterd door andere wetenschappers. Dit is net het leuke aan wetenschap. Het is zelfcorrigerend. Veel anders dan de "wetenschap" die religieuzen doen om toch maar te proberen dat hun "lord of the rings" boekske wetenschappelijk is en het woord van een fictief opperwezen.
__________________
Al is de Vlaming nog zo fel, de Waal die krijgt zijn goesting wel.

Laatst gewijzigd door Schelfie : 11 september 2015 om 16:21.
Schelfie is offline   Met citaat antwoorden