Los bericht bekijken
Oud 29 maart 2017, 23:15   #43
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Kijk, dat is een goed voorbeeld van een Nederlands woord dat mij wegens twijfel meteen in mijn boekjes doet zoeken naar de juiste spelling. In mijn taal is het secondaire, en het zal dus geen verbazing wekken dat ik het woord in het Nederlands aanvankelijk evenzeer als secondair spelde, maar nadien vaststelde dat het secundair moet zijn. Tot het woord secondair mij in uw post meteen opviel, en de twijfel mij nog maar eens de juiste spelling deed opzoeken….
Alléz zeg.
Aangezien ik veel Franse leenwoorden gebruik, met dank aan mijn grootmoeder uit 1886, maak ik dat soort spellingsfouten aan de lopende band, aangezien er bij het lenen naar hartelust vervormd wordt.

Mijn leven lang alléz geschreven. Pas gister ontdekt dat het allee moet zijn. Was dat een spellingsbom...

En toch is het colère en niet coleire. Je kan er bovendien geen staat op maken, g.v.d.

PS 1 Ik controleerde voor dit bericht "spellingssfout" en "hartelust". Ik haat hartenlust, ik heb maar één hart... En ik schrijf een tussen -s als ik de s uitspreek.

PS 2 Ik controleerde ook plichtsgetrouw "secondair". Het is goed. Dikke Van Dale online 2017 geeft zowel secondair als secundair.

Bovendien is het seconde en niet secunde. Waarom secondair dan zo nodig torderen (van tordre) naar secundair? Maar goed, nog een geluk dat het niet "secundeir" geworden is .

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 maart 2017 om 23:34.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden