Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Gemeenteraadsverkiezingen 2006
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Gemeenteraadsverkiezingen 2006 In dit forum kun je alles kwijt dat verband houdt met de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2006.

 
 
Discussietools
Oud 26 september 2006, 13:46   #1
Kay_
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 mei 2006
Berichten: 7.391
Standaard Principe lijsttrekker/duwer

Wie kan mij grondig het principe van lijsttrekker/duwer uitleggen? En hoe zit dat dan met partijen met maar 2 personen op de lijst?
Kay_ is offline  
Oud 26 september 2006, 16:34   #2
De Garde
Europees Commissaris
 
De Garde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 januari 2004
Locatie: Meetjesland
Berichten: 6.889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kay-gell Bekijk bericht
Wie kan mij grondig het principe van lijsttrekker/duwer uitleggen? En hoe zit dat dan met partijen met maar 2 personen op de lijst?
Daar is eigenlijk weinig principe aan: de lijsttrekker staat als eerste, de lijstduwer als laatste.

Die plaatsen worden belangrijk geacht omdat de kiezer er eigenlijk geen zoekwerk voor moet doen (bovenaan en onderaan). Door de electronische stemming zijn er nu ook valse lijsttrekkers en lijstduwers (doordat de kolommen naast elkaar gezet worden) en dat geeft gewoon een verschil. Da's al.
De Garde is offline  
Oud 27 september 2006, 13:27   #3
FreedomAndLiberty
Burger
 
FreedomAndLiberty's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 september 2006
Locatie: Dorp X in Yië
Berichten: 173
Standaard

Volgens mij (zo is het mij toch uitgelegd, ik kan mis zijn) komt het principe op het volgende neer:
Trekker: Persoon die moet vb. burgemeester worden
Duwer: Persoon die stemmenkanon is
De kopstemmen op de partij worden verdeeld volgens een aflopend principe (1 krijgt een hoger percentage dan 2, 2 meer dan 3, enz..)
1 moet burgemeester worden en krijgt dus het hoogste aandeel in de kopstemmen => bij winst van de partij dus burgemeester
Duwer heeft als stemmenkanon al voldoende stemmen dus heeft het aandeel in de kopstemmen niet nodig om verkozen te worden (soms zijn er zelfs meerdere duwers, vaak erg actieve mensen in de gemeente)
=> hij wordt zelf verkozen als stemmenkanon + andere leden van zijn partij krijgen kopstemmen bij
FreedomAndLiberty is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be