Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brandend Actueel: Politieke crisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brandend Actueel: Politieke crisis Hier kan je terecht met discussies over het ontslag van Yves Leterme, de crisis, de onderhandelaars en de deadlines.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juli 2008, 22:49   #1
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard Wanneer denkt u dat België zal splitsen? En wat vindt u van de huidige crisis?

Dit jaar nog, binnen vijf jaar, binnen twintig of vijftig jaar? Of zelfs nooit?

Hoeveel macht kan de koning hier eigenlijk over uitoefenen?


En wat vindt u van de huidige communautaire crisis? Wat kunnen de politici nu het beste doen?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 juli 2008 om 22:51.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 23:02   #2
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dit jaar nog, binnen vijf jaar, binnen twintig of vijftig jaar? Of zelfs nooit?
Ik denk eerlijk gezegd dat het al lang is gesplitst. Zelfs in de toespraak van albert kwam dat er zowat uit ...
Men is nu enkel bezig om de lijdensweg van dit land te rekken op alle mogelijke manieren .

Citaat:
Hoeveel macht kan de koning hier eigenlijk over uitoefenen?
Die protocolaire koning heeft er niets over te zeggen , eigenlijk zou die nu in zijne zetel moeten zitten wachten tot ze hem komen zeggen wat er gaat gebeuren ...

Citaat:
En wat vindt u van de huidige communautaire crisis? Wat kunnen de politici nu het beste doen?
Hun energie steken in het opbouwen van de onafhankelijke staten , het verdelen van geld en goederen ... De grenzen vastleggen en er voor zorgen dat heel het gebeuren op een waardige en serene manier kan verlopen .
Zorgen dat de economie al klaar is voor de scheiding en zo ...Ook voor het buitenland zullen er een hoop aanpassingen moeten zijn , van handelsbetrekkingen tot ambassades ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 23:08   #3
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Even mijn eigen mening geven:

Er moet iets gebeuren. Maar een splitsing is geen goede zaak. We zijn nu al te mini om iets te betekenen. Als we dan nog overal in oorlogsgebieden wat in de pap willen gaan brokken terwijl we een land van een zakdoek groot waarin men slechts drie verschillende talen spreekt niet eens kan leiden ...
Een splitsing zal vooral voor problemen zorgen, ook tav Europa en ons lidmaatschap bij de EU, enzomeer, ook internationaal.
Als ze er toch moet komen, zie ik maar één oplossing: Wallonië sluit aan bij Frankrijk, Vlaanderen bij Nederland, Brussel wordt een stadstaat. De koning mag hierover blijven regeren, als hij dit wil.

Ik blijf erbij, dat het einde van België niet recent getekend werd, maar wel een heel aantal jaren geleden, namelijk toen bepaalde bestuursthema's naar het niveau van de gemeenschappen en gewesten werden overgeheveld. Indien alles federaal geregeld was gebleven, was er nooit een probleem geweest.

Ik vind het belachelijk dat een land er niet in slaagt zijn eigen grondwet na te leven mbt het kiesdistrict BHV.
En ik vind het ook belachelijk en van wereldvreemdheid getuigen om op een moment van een wereldwijde economische recessie en stijgende voedsel- en energieprijzen die stilaan voor iedere Belg voelbaar zijn, over communautaire kwesties te kibbelen als kleine kinderen. Communautaire kwesties, die uiteindelijk maar één ding geworden zijn: ego-kwesties.

Wallonië heeft wel heel slim gereageerd op onze eis. Door een uitbreiding van Brussel op Vlaams gebied ertegenover te stellen, spannen ze Brussel ook meteen voor hun kar. Dit is een heel belangrijke troef, want als er ooit gesplitst zal worden zal Brussel en haar inwoners daarover ook wat in de pap mogen brokken en ze zullen zich hierbij nog de toewijding van Wallonië aan Brussel herinneren... Als het niet tot een splitsing komt, zal ook Brussel zich mogen moeien met de kwestie, en zal het ook partij voor Wallonië kiezen...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 20 juli 2008 om 23:16.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 23:20   #4
manta
Secretaris-Generaal VN
 
manta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 januari 2004
Berichten: 34.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Even mijn eigen mening geven:

Er moet iets gebeuren. Maar een splitsing is geen goede zaak. We zijn nu al te mini om iets te betekenen. Als we dan nog overal in oorlogsgebieden wat in de pap willen gaan brokken terwijl we een land van een zakdoek groot waarin men slechts drie verschillende talen spreekt niet eens kan leiden ...
.
Waarom zouden wij ons moeten gaan moeien in die oorlogsgebieden ???
Buiten hulpverlening vind ik niet dat ons leger er veel kan doen ... (Ze hebben niet eens munitie remember)
Landsverdediging moet doen wat de naam zegt ... Het land verdedigen, en dat kan ook door het deels om te vormen in de stijl van de civiele bescherming . (Zelfs ondersteuning aan de brandweer geven lijkt me een nuttige bezigheid) ...
__________________
Nieuw forumreglement : Volg de link voor meer details.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Manta heeft altijd gelijk of 't moet zijn dat hij eens geen gelijk heeft maar dat gebeurt enkel en alleen als-ie ongelijk heeft.
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 23:28   #5
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 46.191
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
.. Als het niet tot een splitsing komt, zal ook Brussel zich mogen moeien met de kwestie, en zal het ook partij voor Wallonië kiezen...

Nu misschien nog wel.
Maar ze zullen rap hun kar keren als ze mee mogen helpen de bodemloze Waalse putten (en zakken) vullen.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 23:41   #6
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Even mijn eigen mening geven:

Er moet iets gebeuren. Maar een splitsing is geen goede zaak. We zijn nu al te mini om iets te betekenen.
Als je naar oppervlakte kijkt zijn we inderdaad een klein land (Vlaanderen bedoel ik), maar qua inwoners denk ik dat we in de EU ongeveer gemiddeld gaan zitten. Landen als Noorwegen, Denemarken, Finland en anderen hebben nog minder inwoners, en zij doen het toch ook goed lijkt me.
Citaat:
Als we dan nog overal in oorlogsgebieden wat in de pap willen gaan brokken terwijl we een land van een zakdoek groot waarin men slechts drie verschillende talen spreekt niet eens kan leiden ...
Men kan dit land niet leiden omdat er 2 (eigenlijk 3) verschillende volkeren wonen. Wanneer grenzen van volkeren en die van staten niet samenvallen krijg je nu eenmaal problemen. En ik zie niet in waarom wij in oorlogsgebieden de show moeten gaan stelen.
Citaat:
Een splitsing zal vooral voor problemen zorgen, ook tav Europa en ons lidmaatschap bij de EU, enzomeer, ook internationaal.
De EU heeft niet lastig te doen over onze onafhankelijkheid, dat is onze zaak. En ik denk ook niet dat ze ons buiten zullen stampen, gezien een rijk land als Vlaanderen véél meer geld in de EU steekt dan het er uit haalt.
Citaat:
Als ze er toch moet komen, zie ik maar één oplossing: Wallonië sluit aan bij Frankrijk, Vlaanderen bij Nederland, Brussel wordt een stadstaat.
Prima voor mij, maar ik denk dat de meeste Vlamingen niet bij Nederland willen, dus hoeft dat voor mij ook niet. En wat de Walen doen is hun zaak.
Citaat:
De koning mag hierover blijven regeren, als hij dit wil.
Kleine nuance: als de bevolking dit wil.

Citaat:
Ik blijf erbij, dat het einde van België niet recent getekend werd, maar wel een heel aantal jaren geleden, namelijk toen bepaalde bestuursthema's naar het niveau van de gemeenschappen en gewesten werden overgeheveld. Indien alles federaal geregeld was gebleven, was er nooit een probleem geweest.
Het probleem is veel ruimer dan dit.
Citaat:
Ik vind het belachelijk dat een land er niet in slaagt zijn eigen grondwet na te leven mbt het kiesdistrict BHV.
Klopt.
Citaat:
En ik vind het ook belachelijk en van wereldvreemdheid getuigen om op een moment van een wereldwijde economische recessie en stijgende voedsel- en energieprijzen die stilaan voor iedere Belg voelbaar zijn, over communautaire kwesties te kibbelen als kleine kinderen. Communautaire kwesties, die uiteindelijk maar één ding geworden zijn: ego-kwesties.
Die energie en voedsel zou heel wat betaalbaarder zijn als er niet jaarlijks 1000 tot 2000 euro per persoon uit onze zakken werd geklopt.

Citaat:
Wallonië heeft wel heel slim gereageerd op onze eis. Door een uitbreiding van Brussel op Vlaams gebied ertegenover te stellen, spannen ze Brussel ook meteen voor hun kar. Dit is een heel belangrijke troef, want als er ooit gesplitst zal worden zal Brussel en haar inwoners daarover ook wat in de pap mogen brokken en ze zullen zich hierbij nog de toewijding van Wallonië aan Brussel herinneren... Als het niet tot een splitsing komt, zal ook Brussel zich mogen moeien met de kwestie, en zal het ook partij voor Wallonië kiezen...
Brussel kiest natuurlijk wat het wil, maar of het bij een splitsing ook daadwerkelijk voor Wallonië kiest betwijfel ik...
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2008, 23:43   #7
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Indien alles federaal geregeld was gebleven, was er nooit een probleem geweest.
ik heb het altijd gezegd en ik blijf het zeggen: als alles intergalactisch geregeld was, was het alle dagen carnaval (in het heelal)
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 00:28   #8
FDM
Banneling
 
 
Geregistreerd: 27 maart 2008
Locatie: NEEE
Berichten: 4.466
Standaard

op 1/4/2009 ten laatste
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 01:19   #9
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dit jaar nog, binnen vijf jaar, binnen twintig of vijftig jaar? Of zelfs nooit?

Hoeveel macht kan de koning hier eigenlijk over uitoefenen?


En wat vindt u van de huidige communautaire crisis? Wat kunnen de politici nu het beste doen?
Nooit !
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 01:20   #10
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nooit !
Droom maar verder, en geef morgen vooral maar veel Belgische kusjes aan iedereen.

Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 01:22   #11
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Droom maar verder, en geef morgen vooral maar veel Belgische kusjes aan iedereen.

Arm schaap......
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 01:24   #12
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Arm schaap......
Zegt degene wiens vaderland op sterven ligt.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 01:25   #13
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Zegt degene wiens vaderland op sterven ligt.
We zullen zien.

Er zullen veel Vlaamse idealisten teleurgesteld zijn in de CD&V
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 01:27   #14
Jeronimo
Minister-President
 
Jeronimo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2007
Locatie: Brabant-Dietsland-Avondland
Berichten: 4.254
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
We zullen zien.

Er zullen veel Vlaamse idealisten teleurgesteld zijn in de CD&V
Als de CD&V niet tegemoet komt aan de vragen van die Vlaamsgezinden zou de Vlaming wel eens extra Vlaams kunnen stemmen in 2009. En met VB, LDD en dan nog eens een NV-A die een hoop verontwaardigde CD&V'ers aantrekt zou ik als belgicist niet goed kunnen slapen.
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 01:43   #15
Goe weere
Partijlid
 
Goe weere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 april 2008
Berichten: 225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Als de CD&V niet tegemoet komt aan de vragen van die Vlaamsgezinden zou de Vlaming wel eens extra Vlaams kunnen stemmen in 2009. En met VB, LDD en dan nog eens een NV-A die een hoop verontwaardigde CD&V'ers aantrekt zou ik als belgicist niet goed kunnen slapen.
Ik wens je dat je zelf altijd goed en gerust kunt slapen. Good night!
__________________
Goe weere an de Zuid, ze smaate mee snieballe...

One should respect public opinion insofar as is necessary to avoid starvation and keep out of prison, but anything beyond this is voluntary submission to unnecessary tyranny (B. Russell)
Goe weere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 02:26   #16
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dit jaar nog, binnen vijf jaar, binnen twintig of vijftig jaar? Of zelfs nooit?

Hoeveel macht kan de koning hier eigenlijk over uitoefenen?


En wat vindt u van de huidige communautaire crisis? Wat kunnen de politici nu het beste doen?
Als je ziet hoe lang 't duurt om BHV te splitsen zou België wel eens hééél lang ongesplitst kunnen blijven...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 02:48   #17
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Als je ziet hoe lang 't duurt om BHV te splitsen zou België wel eens hééél lang ongesplitst kunnen blijven...
Juist omdat men nu zo lang over BHV bezig is zou men er ook kunnen uit besluiten dat de Vlamingen eindelijk van zich af beginnen te bijten! "Vroeger" ging men daar geen drie zinnetjes aan wijden, de franstalige politieke kliek en de "Flamands de service" beslisten dat met een half woord!
Belet niet dat men het franstalige spel lang kan laten spelen mochten de huidige Vlaamse politiekers weer lieden zijn zonder ruggengraat die wel één en ander willen beloven om stemmen te winnen maar vooral bezig zijn alles tot in der eeuwigheid voor zich uit te schuiven en aldus aan de franstalige wensen te voldoen!
Het is nogal duidelijk dat men daar nu weer mee bezig is: de drie tweederangs politiekers die nu "een oplossing of een methode of whatever" moeten zoeken dienen enkel om het hele zootje langgerekt nog eens over te doen tot na de verkiezingen van 2009...
Stem voor ons want wij ZULLEN...
Tuurlijk, in 3009.

Laatst gewijzigd door andev : 21 juli 2008 om 02:54.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 04:01   #18
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Even mijn eigen mening geven:

Er moet iets gebeuren. Maar een splitsing is geen goede zaak. We zijn nu al te mini om iets te betekenen.
Dat is het typische argument.

Denemarken telt 5 miljoen inwoners. Luxenburg nog minder. Die landen tellen wel mee in de wereld.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 04:03   #19
Jazeker
Secretaris-Generaal VN
 
Jazeker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 66.000
Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Als je ziet hoe lang 't duurt om BHV te splitsen zou België wel eens hééél lang ongesplitst kunnen blijven...
Als je ziet hoe lang het duurt om een grondwettelijke eis als de splitsing van BHV door te voeren zou je wel zien dat belgique niet meer werkbaar is. Het kan de eigen grondwet niet meer naleven.
__________________
The oncoming storm







Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juli 2008, 11:16   #20
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van een splitsing omdat dit enorm veel problemen met zich zal meebrengen…

De Franstaligen maken het met hun starre houding in allerhande situsatis evenwel biezonder moei!lijk om tot een leefbaar model te komen (daarom worden maar meer mensen extremer, waaronder de spitsmuis)...
De voorstanders voor het behoud van het land gedragen zich ook steeds zo sullig en (willen) niet zien wat er allemaal fout gaat... Ze vinden het allemaal goed omdat het goed is De meesten kunnen zo dienen voor programma's als Fata Morgana … De blik op oneindig en het verstand op nul...

Wat vindt de topicstarster trouwens van hetgeen Guy Tegenbos op 15/07/2008 in De Standaard schrijf (en waarmee ik 00% akkoord ga):


Dat wijst op onwil, maar ook op de fundamentele constructiefout die in België zit en die ook de vraag van Vlaanderen naar meer bevoegdheden verklaart.
De Franstalige partijen, die 40 procent van de bevolking vertegenwoordigen, kunnen federaal elke vraag van de Vlaamse partijen, die 60 procent van de bevolking vertegenwoordigen, afblokken. Heel de federale politiek berust daarop en dat is via allerlei mechanismen verankerd: de pariteit binnen de ministerraad, de bijzondere meerderheden, de belangenconflicten.
De Franstalige partijen gebruiken die mechanismen voluit. Ook in het dagelijkse beleid. Er gebeurt niets als zij het er niet mee eens zijn. De democratische meerderheid speelt nooit. Dat remt alle takken van het beleid.
Hier geldt altijd het tempo van de traagste.
Wat is een natuurlijke reactie van die 60 procent daarop? Almaar meer autonomie eisen, natuurlijk. Dan kunnen we ten minste in eigen regio het beleid voeren dat we voorstaan, redeneren ze.
Maar ook dat kunnen de Franstalige partijen tegenhouden. In het verleden wilden ze al wel eens iets lossen, in ruil voor extra geld. Vandaag werkt dat niet meer. Sommige Franstalige politici geven wel eens aan dat ze begrijpen dat dit België niet houdbaar is. Maar aan de onderhandelingstafels is van die goede wil niets te zien. Daarom staan de onderhandelingen na 56 weken nog nergens. Het is 0-0: de Vlaamse partijen hebben nog niets toegegeven maar ook nog niets bereikt.
En dat was wat de Franstaligen wilden.
Deze federale staat is dus niet in staat zichzelf te hervormen. En hij rijdt zo naar de afgrond.
Ik hoop dat België alleszins grondig hervormd wordt… Of zijn de 5 resoluties van ons Vlaams Parlement enkel een lachertje?...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be