Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 februari 2004, 21:01   #1
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Weg met de sluier! Iraanse schrijfster in het verweer.


Net toen we dachten dat alles gezegd was over de hoofddoek, lanceert Patrick Dewael het politieke debat over een mogelijk verbod van de hoofddoek op school. En valt deze recensie van zijn VLD-collega Dirk Verhofstadt in onze bus. We geven je zijn visie mee. Reageren kan op: [email protected].

'Ik heb tien jaar een sluier gedragen. Het was de sluier of de dood. Ik weet waarover ik spreek.' Zo luidt de eerste zin van het ophefmakende essay Bas les voiles! van de Iraanse schrijfster Chahdortt Djavann die in Frankrijk woont en anthropologie studeerde in Parijs. In dit boekje neemt ze radicaal stelling tegen de hoofddoek.

Het is een keihard protest tegen de islamitische voorschriften, de houding van de meeste moslimmannen én van heel wat westerse intellectuelen die voorbijgaan aan de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Moslims dwingen meisjes om zich op te sluiten in een private gevangenis, vindt Djavann.

Op die manier worden meisjes van tien jaar gereduceerd tot een seksobject dat ze moeten beschermen voor hun latere echtgenoot. Ze worden geculpabiliseerd als potentiële zondaars die mannen op slechte ideeën brengen. Volgens de auteur zijn er in de moslimstaten veel gevallen van verkrachting, prostitutie en pedofilie. Geen enkele islamitische wet beschermt immers de kinderen.

Hoe dun de sluiers ook zijn, ze zorgen voor een radicale scheiding tussen de wereld van de mannen en die van de vrouwen. Een scheiding die wordt doorgetrokken tot in de scholen, cafés, bibliotheken, werkplaatsen en publieke plaatsen. Vrouwen worden in de moslimwereld niet beschouwd als volwaardige personen omdat de individuele rechten van de mens ondergeschikt zijn aan de collectieve rechten van de cultuur. Hiermee brengt de auteur een belangrijk argument aan tegen het cultuurrelativisme.

Primitiviteit
Chahdortt Djavann keert zich fel tegen de vrouwen die beweren dat ze met hun sluier uiting geven aan hun identiteit. Die sluier is volgens haar een symbool van primitiviteit. Een zaak uit het verleden, gebruikt in achterlijke beschavingen en vroeger opgelegd door de meeste traditionele kerken in het oude Europa. Ze keert zich tegen de intellectuelen in de moslimwereld.

'We hebben ze niet zien revolteren tegen de arrestaties, de repressie, de moorden, het geweld, de drugs, de armoede, de miserie, de pedofilie en het gebrek aan rechten voor vrouwen en kinderen in hun moslimstaten. We hebben ze niet horen protesteren tegen de ouders die hun meisjes verplichten een sluier te dragen, tegen de gedwongen huwelijken met volwassenen hier in Frankrijk.'

Ze keert zich tegen de westerse regeringen die de dictatoriale en theocratische regimes steunen. Ze keert zich tenslotte tegen de moslimstaten zelf waar vrouwen zonder sluier bespuwd, geslagen en aangerand worden.

Zelf gezocht
De auteur waarschuwt voor een afschuwelijke mentaliteit in heel wat voorsteden waar allochtone moslims wonen. Daar verdedigen verkrachters zich met het argument dat het meisje het zelf gezocht heeft: 'want als ze niet verkracht wou worden, dan had ze zich maar moeten sluieren.'

Het betreft hier geen uitzondering zoals blijkt uit het boek Dans l’enfer des tournantes van Samira Bellil die zelf slachtoffer werd van een groepsverkrachting. En uit het boek Ni putes, ni soumises van Fadela Amara, genoemd naar de beweging van 30.000 vrouwen die op 8 maart 2003 in Parijs betoogden tegen hun onderdrukking en voor vrijheid.

Dit essay van Chahdortt Djavann is indrukwekkend. Het confronteert je met de vaak dubbelzinnige houding van heel wat moslims en van westerse intellectuelen. Met woorden verdedigen zij de vrijheid en de democratie, maar in de praktijk staan ze toe dat tienduizenden meisjes en vrouwen direct of indirect onderdrukt worden.

De sluier is in de ogen van velen maar een detail. Het is de verdienste van de auteur om dit detail uit te vergroten tot een essentieel kernpunt. Net als Ayaan Hirsi Ali verdient Chahdortt Djavann al onze steun in haar strijd tegen het religieus obscurantisme en het cultuurrelativisme dat zoveel vrouwen in de onvrijheid houdt.

Dirk Verhofstadt

Chahdortt Djavann, Bas les voiles!. Paris, Gallimard, 2003. Prijs: (verschijnt binnenkort in Nederlandse vertaling).

http://www.divazine.be/index.asp?mod...81&van=archief

uitzending van netwerk op nederland 1 op 6/2/04 om 20:45 h
__________________
не ходить вокруг да около
Draai niet rond de pot
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2004, 21:20   #2
Eugene
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2003
Locatie: Hoboken
Berichten: 1.042
Standaard

Stond ook in de Humo
__________________
Hoe fanatieker men iets bestrijdt hoe meer men gaat lijken op dat wat men bestrijdt.
Eugene is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2004, 21:21   #3
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Ik blijf er bij dat de VLD dit onderwerp gebruikt en misbruikt om haar rechterflank te sussen tot meerdere eer en glorie van het VB.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2004, 21:26   #4
Eugene
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2003
Locatie: Hoboken
Berichten: 1.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Ik blijf er bij dat de VLD dit onderwerp gebruikt en misbruikt om haar rechterflank te sussen tot meerdere eer en glorie van het VB.
Ik vind wel dat de schrijfster gelijk heeft waar ze stelt dat we de Islam-fundamentalisten moeten buitenzwieren, zonder enige compassie hoor!!! Ook geef ik haar gelijk waar ze stelt dat achter iedere hoofddoek een man staat die de vrouw dwingt tot nederigheid en gehoorzaamheid. Iedere Godsdienst is gebaseerd op de onderdrukking van de vrouw, gewoon omdat de man noch intellectueel, noch biologisch aan de vrouw zal kunnen tippen, en de meeste mannen maar met één ding kunnen denken..yep met dat ding .
__________________
Hoe fanatieker men iets bestrijdt hoe meer men gaat lijken op dat wat men bestrijdt.
Eugene is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2004, 21:35   #5
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie
Weg met de sluier! Iraanse schrijfster in het verweer.


Net toen we dachten dat alles gezegd was over de hoofddoek, lanceert Patrick Dewael het politieke debat over een mogelijk verbod van de hoofddoek op school. En valt deze recensie van zijn VLD-collega Dirk Verhofstadt in onze bus. We geven je zijn visie mee. Reageren kan op: [email protected].

'Ik heb tien jaar een sluier gedragen. Het was de sluier of de dood. Ik weet waarover ik spreek.' Zo luidt de eerste zin van het ophefmakende essay Bas les voiles! van de Iraanse schrijfster Chahdortt Djavann die in Frankrijk woont en anthropologie studeerde in Parijs. In dit boekje neemt ze radicaal stelling tegen de hoofddoek.

Het is een keihard protest tegen de islamitische voorschriften, de houding van de meeste moslimmannen én van heel wat westerse intellectuelen die voorbijgaan aan de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Moslims dwingen meisjes om zich op te sluiten in een private gevangenis, vindt Djavann.

Op die manier worden meisjes van tien jaar gereduceerd tot een seksobject dat ze moeten beschermen voor hun latere echtgenoot. Ze worden geculpabiliseerd als potentiële zondaars die mannen op slechte ideeën brengen. Volgens de auteur zijn er in de moslimstaten veel gevallen van verkrachting, prostitutie en pedofilie. Geen enkele islamitische wet beschermt immers de kinderen.

Hoe dun de sluiers ook zijn, ze zorgen voor een radicale scheiding tussen de wereld van de mannen en die van de vrouwen. Een scheiding die wordt doorgetrokken tot in de scholen, cafés, bibliotheken, werkplaatsen en publieke plaatsen. Vrouwen worden in de moslimwereld niet beschouwd als volwaardige personen omdat de individuele rechten van de mens ondergeschikt zijn aan de collectieve rechten van de cultuur. Hiermee brengt de auteur een belangrijk argument aan tegen het cultuurrelativisme.

Primitiviteit
Chahdortt Djavann keert zich fel tegen de vrouwen die beweren dat ze met hun sluier uiting geven aan hun identiteit. Die sluier is volgens haar een symbool van primitiviteit. Een zaak uit het verleden, gebruikt in achterlijke beschavingen en vroeger opgelegd door de meeste traditionele kerken in het oude Europa. Ze keert zich tegen de intellectuelen in de moslimwereld.

'We hebben ze niet zien revolteren tegen de arrestaties, de repressie, de moorden, het geweld, de drugs, de armoede, de miserie, de pedofilie en het gebrek aan rechten voor vrouwen en kinderen in hun moslimstaten. We hebben ze niet horen protesteren tegen de ouders die hun meisjes verplichten een sluier te dragen, tegen de gedwongen huwelijken met volwassenen hier in Frankrijk.'

Ze keert zich tegen de westerse regeringen die de dictatoriale en theocratische regimes steunen. Ze keert zich tenslotte tegen de moslimstaten zelf waar vrouwen zonder sluier bespuwd, geslagen en aangerand worden.

Zelf gezocht
De auteur waarschuwt voor een afschuwelijke mentaliteit in heel wat voorsteden waar allochtone moslims wonen. Daar verdedigen verkrachters zich met het argument dat het meisje het zelf gezocht heeft: 'want als ze niet verkracht wou worden, dan had ze zich maar moeten sluieren.'

Het betreft hier geen uitzondering zoals blijkt uit het boek Dans l’enfer des tournantes van Samira Bellil die zelf slachtoffer werd van een groepsverkrachting. En uit het boek Ni putes, ni soumises van Fadela Amara, genoemd naar de beweging van 30.000 vrouwen die op 8 maart 2003 in Parijs betoogden tegen hun onderdrukking en voor vrijheid.

Dit essay van Chahdortt Djavann is indrukwekkend. Het confronteert je met de vaak dubbelzinnige houding van heel wat moslims en van westerse intellectuelen. Met woorden verdedigen zij de vrijheid en de democratie, maar in de praktijk staan ze toe dat tienduizenden meisjes en vrouwen direct of indirect onderdrukt worden.

De sluier is in de ogen van velen maar een detail. Het is de verdienste van de auteur om dit detail uit te vergroten tot een essentieel kernpunt. Net als Ayaan Hirsi Ali verdient Chahdortt Djavann al onze steun in haar strijd tegen het religieus obscurantisme en het cultuurrelativisme dat zoveel vrouwen in de onvrijheid houdt.

Dirk Verhofstadt

Chahdortt Djavann, Bas les voiles!. Paris, Gallimard, 2003. Prijs: (verschijnt binnenkort in Nederlandse vertaling).

http://www.divazine.be/index.asp?mod...81&van=archief

uitzending van netwerk op nederland 1 op 6/2/04 om 20:45 h
Ja, ik las erover en ik kan best begrijpen dat iemand die aan het iraanse extremisme werd blootgesteld een allergie overhoudt aan al wat haar aan Iran doet denken... [size=4], maar Iran is Marocco of Turkije niet...en België is Iran niet[/size] (gelukkig zijn islamieten in deze landen heel wat gematigder.)
PS Is Dirk Verhofstadt familie van?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2004, 21:49   #6
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Ja, ik las erover en ik kan best begrijpen dat iemand die aan het iraanse extremisme werd blootgesteld een allergie overhoudt aan al wat haar aan Iran doet denken... [size=4], maar Iran is Marocco of Turkije niet...en België is Iran niet[/size] (gelukkig zijn islamieten in deze landen heel wat gematigder
Groot gelijk Filo, al blijken sommigen dat te vergeten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2004, 21:57   #7
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Ja, ik las erover en ik kan best begrijpen dat iemand die aan het iraanse extremisme werd blootgesteld een allergie overhoudt aan al wat haar aan Iran doet denken... [size=4], maar Iran is Marocco of Turkije niet...en België is Iran niet[/size] (gelukkig zijn islamieten in deze landen heel wat gematigder
Groot gelijk Filo, al blijken sommigen dat te vergeten.
D�*n moet je misschien dat boek eens lezen, om het verschil te merken....
en er zijn overal idioten die eens uit de band springen: daarvoor dient het Strafwetboek...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2004, 22:01   #8
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

tv zender Nederland 1 zond in zijn actualiteitenrubriek netwerk( vrijdag 6/2/04 om 20:45) een item uit over de moslim hoofddoek. Tijdens deze uitzending werd ook hun website vermeld www.netwerk.tv U kan daar dezelfde links controleren. In tegenstelling tot België, waar de politiek correcte dictatuur heerst, schijnt in Nederland WEL feiten en opinies aangehaald te worden die de werkelijke toestand schetsen zonder dat die leiden tot een klacht van CGKR .... Als u de tekst goed leest zal u merken dater niet gepraat wordt over toestand in één land maar in de hele islamomgeving
__________________
не ходить вокруг да около
Draai niet rond de pot
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2004, 22:27   #9
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie
tv zender Nederland 1 zond in zijn actualiteitenrubriek netwerk( vrijdag 6/2/04 om 20:45) een item uit over de moslim hoofddoek. Tijdens deze uitzending werd ook hun website vermeld www.netwerk.tv U kan daar dezelfde links controleren. In tegenstelling tot België, waar de politiek correcte dictatuur heerst, schijnt in Nederland WEL feiten en opinies aangehaald te worden die de werkelijke toestand schetsen zonder dat die leiden tot een klacht van CGKR .... Als u de tekst goed leest zal u merken dater niet gepraat wordt over toestand in één land maar in de hele islamomgeving
Volledig mee eens.
Ik heb in de hele hoofddoekkwestie nu een hele tijd geluisterd naar voor- en tegenstanders en het intervieuw in Humo met de betreffende mevrouw heeft mij uiteindelijk overhaald.
Ik had eerst, het recht op vrije meningsuiting in gedachten houdend, de neiging om tegen het verbod te stemmen, maar ik meen dat ik me daarin vergist heb. En ik ben niet te bleu om m'n oorspronkele mening te herzien.
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2004, 22:45   #10
Eugene
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2003
Locatie: Hoboken
Berichten: 1.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie
tv zender Nederland 1 zond in zijn actualiteitenrubriek netwerk( vrijdag 6/2/04 om 20:45) een item uit over de moslim hoofddoek. Tijdens deze uitzending werd ook hun website vermeld www.netwerk.tv U kan daar dezelfde links controleren. In tegenstelling tot België, waar de politiek correcte dictatuur heerst, schijnt in Nederland WEL feiten en opinies aangehaald te worden die de werkelijke toestand schetsen zonder dat die leiden tot een klacht van CGKR .... Als u de tekst goed leest zal u merken dater niet gepraat wordt over toestand in één land maar in de hele islamomgeving
Volledig mee eens.
Ik heb in de hele hoofddoekkwestie nu een hele tijd geluisterd naar voor- en tegenstanders en het intervieuw in Humo met de betreffende mevrouw heeft mij uiteindelijk overhaald.
Ik had eerst, het recht op vrije meningsuiting in gedachten houdend, de neiging om tegen het verbod te stemmen, maar ik meen dat ik me daarin vergist heb. En ik ben niet te bleu om m'n oorspronkele mening te herzien.
Bijna idem wat ik denk en dacht, ik ging ervan uit dat het eerder belangrijker was wat er in het kopke zat dan wat er op het kopke was. Zoals altijd zijn de zaken niet zo simpel als velen ons willen doen geloven. Ik ga wel eens ff hopelijk stof tot nadenken geven en dit gaat wel over wat ik persoonlijk heb meegemaakt.
De meesten weten dat ik in Hoboken woon, dat is geen geheim, en hier in Hoboken wonen wel een heel pak Marokkanen en Turken. Wanneer ik op de computer bezig ben of dossiers aan het bestuderen ben zie ik vanuit mijn bureau recht op straat en na schooltijd zie en zag ik dan ook regelmatig de jonge Marokkaanse en Turkse meisjes voorbijgaan. Een paar heb ik in de loop der tijd wat leren kennen en nu zie ik dat meer en meer meisjes idd met een hoofddoek lopen, op een bepaalde moment ben ik in gesprek geraakt met Fatima...een meisje waarvan ik nooit had gedacht dat ze 'traditioneel' zou worden en ik heb haar dan ook gevraagd waarom ze nu toch heeft besloten een hoofddoek te dragen....haar antwoord...ik citeer 'Eugene, ik was vroeger voor de Belgen een vuil Marokkaanse, ik ben nu voor de Belgen een vuil Marokkaanse en ik zal voor de Belgen in de toekomst een vuil Marokkaanse blijven...waarom zou ik mij dan niet terugtrekken in datgene wat ik ken en enige geborgenheid voel...' einde citaat...let op mensen, dit meisje is amper 15 he. Ik vrees dat we met het stigmatiseren juist het omgekeerde gaan bereiken dan we in feite hopen te bereiken, nl de ontvoogding van de Islamietische meisjes. Ook daarom ben ik uit het VB gestapt...er zijn intelligenter oplossingen dan het pure simplisme dat het VB predikt, en waar spijtig genoeg zovelen intrappen!
__________________
Hoe fanatieker men iets bestrijdt hoe meer men gaat lijken op dat wat men bestrijdt.
Eugene is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2004, 00:00   #11
Alvader
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eugene
op een bepaalde moment ben ik in gesprek geraakt met Fatima...een meisje waarvan ik nooit had gedacht dat ze 'traditioneel' zou worden en ik heb haar dan ook gevraagd waarom ze nu toch heeft besloten een hoofddoek te dragen....haar antwoord...ik citeer 'Eugene, ik was vroeger voor de Belgen een vuil Marokkaanse, ik ben nu voor de Belgen een vuil Marokkaanse en ik zal voor de Belgen in de toekomst een vuil Marokkaanse blijven...waarom zou ik mij dan niet terugtrekken in datgene wat ik ken en enige geborgenheid voel...' einde citaat...let op mensen, dit meisje is amper 15 he.
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of de repliek van dit meisje echt haar eigen gedacht is, of gewoon een opinie die nu eenmaal in haar familie leeft. Trouwens wat is "datgene dat ze kent" ??? Leeft ze in Marokko of zo ? Is ze daar groot gebracht ?
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2004, 00:43   #12
Eugene
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2003
Locatie: Hoboken
Berichten: 1.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eugene
op een bepaalde moment ben ik in gesprek geraakt met Fatima...een meisje waarvan ik nooit had gedacht dat ze 'traditioneel' zou worden en ik heb haar dan ook gevraagd waarom ze nu toch heeft besloten een hoofddoek te dragen....haar antwoord...ik citeer 'Eugene, ik was vroeger voor de Belgen een vuil Marokkaanse, ik ben nu voor de Belgen een vuil Marokkaanse en ik zal voor de Belgen in de toekomst een vuil Marokkaanse blijven...waarom zou ik mij dan niet terugtrekken in datgene wat ik ken en enige geborgenheid voel...' einde citaat...let op mensen, dit meisje is amper 15 he.
Ik vraag mij eerlijk gezegd af of de repliek van dit meisje echt haar eigen gedacht is, of gewoon een opinie die nu eenmaal in haar familie leeft. Trouwens wat is "datgene dat ze kent" ??? Leeft ze in Marokko of zo ? Is ze daar groot gebracht ?
Zoals steeds hebben jullie toch veel moeite om de boodschap te begrijpen, en waarom verschiet ik daar niet van. Dat meisje is, wat ze ook doet...hoe ze ook integreert, voor jullie eeuwig en altijd een 'vuil marokkaanse'...en zij beseft meer dan wie ook dat er meer dan 600.000 Vlamingen zijn die haar haten...daar gaat het over!!!
En oh ja, als je wil antwoorden van 'als ze dan terug naar haar land gaat'...niet doen, ik heb dat debiel antwoord al in uw plaats getypt want dat heb ik zovele malen al moeten aanhoren, tja niveau he
__________________
Hoe fanatieker men iets bestrijdt hoe meer men gaat lijken op dat wat men bestrijdt.
Eugene is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2004, 08:21   #13
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
...hoe ze ook integreert, voor jullie eeuwig en altijd een 'vuil marokkaanse'...en zij beseft meer dan wie ook dat er meer dan 600.000 Vlamingen zijn die haar haten...daar gaat het over!!!
.. zei de ex-Vlaams Blokker.....
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2004, 09:34   #14
Hanne
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2003
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 1.525
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eugene
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader

Ik vraag mij eerlijk gezegd af of de repliek van dit meisje echt haar eigen gedacht is, of gewoon een opinie die nu eenmaal in haar familie leeft. Trouwens wat is "datgene dat ze kent" ??? Leeft ze in Marokko of zo ? Is ze daar groot gebracht ?
Zoals steeds hebben jullie toch veel moeite om de boodschap te begrijpen, en waarom verschiet ik daar niet van. Dat meisje is, wat ze ook doet...hoe ze ook integreert, voor jullie eeuwig en altijd een 'vuil marokkaanse'...en zij beseft meer dan wie ook dat er meer dan 600.000 Vlamingen zijn die haar haten...daar gaat het over!!!

Dat is een idee fixe in haar hoofd, niet meer dan dat. Een uitloper van de slachtofferrol waarin sommige allochtonen zich maar blijven wentelen. Het resultaat van haar opvoeding en van de mentaliteit van haar ouders en gemeenschap, die zich achtergesteld 'voelt' maar niet beseft dat ze zelf die achterstelling en segregatie vanaf hun komst in de hand hebben gewerkt en er nu nog steeds aan vast houden, bij voorbeeld net omdat het door hun religie niet past om om te gaan met niet-gelovigen. Ze leven georgrafisch in België, maar in hun hoofd nog steeds in Marokko, en dat denken wordt van vader op zoon en van moeder op dochter doorgegeven. Dat is niet zo bij andere allochtonen (bijv. Chinezen, of mensen uit het oostblok. Hoewel die ook hun eigen identiteit, cultuur en tradities koesteren staan ze minstens open voor hun nieuwe omgeving, en hebben ze er interesse voor. Dat leidt tot interactie. Bij de Marokkanen is dat onbestaande en onmogelijk, door hun geestelijke slaafsheid aan hun religie en haar voorschriften. Door de hoofddoek op te zetten gaat ze nog meer haar slaafsheid aan de islamitische religie, cultuur en tradities benadrukken, en zichzelf afzetten tegen de autochtone omgeving die grotendeels religieus ontvoogd is, of minstens die religieuse hechting al lang naar de privésfeer verwezen heeft en er z'n leven niet in functie van inricht. Niemand behalve zij zelf zal dat meisje uit haar slachtofferrol kunnen halen.

En oh ja, als je wil antwoorden van 'als ze dan terug naar haar land gaat'...niet doen, ik heb dat debiel antwoord al in uw plaats getypt want dat heb ik zovele malen al moeten aanhoren, tja niveau he
Hanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2004, 10:24   #15
jef
Gouverneur
 
Geregistreerd: 10 april 2003
Berichten: 1.099
Standaard

Er zijn toch ook vrouwen die vrijwillig een hoofddoek dragen, Leen Demaré.. Mieke Vogels.
jef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2004, 10:25   #16
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Misschien even een voorstander aan het woord laten, zodat onze cultuurrelativisten een betere kaak op de zeik krijgen:

QUOTE

DE ANGST VOOR DE HIJAB

De angst voor de Hijab (hoofddoek): Er is niets dat de westerse gedachte meer beangstigd dan een stuk stof op een vrouw haar hoofd.

In september 1994, werd de dertienjarige Emillie Oulmet in Montreal (Quebec,Canada) naar huis gestuurd door de Louis Riel High School,omdat haar Hijab niet voldeed aan de kledingvoorschriften van de school.
Twee maanden later werd een tweede mesje uit Quebec, de vijftienjarige Dania Baali,door haar school,College Regina Assumpta,medegedeeld dat ze naar een andere school moest overplaatsen als ze haar Hijab wilde blijven dragen.

het is onvoorstelbaar dat er niets is dat meer angst in de harten jaagt van de Westerse mens dan een stukje stof op het hoofd van de vrouw.

DE HIJAB WORDT GEZIEN ALS EEN EXTREMISTISCHE UITDRUKKING.

Voor sommige mensen, laat zij zo een extremistische uitdrukking zien van haar gewelddadige politieke ideeën.
Voor anderen,is zij het symbool van absolute onderwerping en is zij in vreselijke nood en moet bevrijdt worden.
Voor hen is het hebben van zulke vrouwen als deel van het Noord Amerikaanse landschap angstaanjagend.

Zij is " de gesluierde vrouw",die thuishoort in een ver vreemd land, een acteur op een exotisch toneel wij worden gezien als het vergif van deze " vrije en democratische" cultuur, met onze " zwakke en onderdanige manieren".

Dus, verscheidende schoolbesturen in Quebec hebben besloten dat het uitroeien van de ongewenste invloed in zo vroeg mogelijk stadium,de beste manier is om besmetting te voorkomen van hun hoogstaande cultuur.



DE ANGST VOOR DE HIJAB IS TERECHT

Ik heb mijzelf dikwijls afgevraagd,waarom een vrouw met Hijab,die vrijuit deelneemt aan deze maatschappij,als zo bedreigend wordt gezien.
Ik heb altijd gedacht dat de angst voor zulke vrouwen ongegrond was.Tenslotte heeft haar dragen van een Hijab ,niets te maken met iemand anders.
het heeft alleen te maken met haar verplichting aan Allah.Maar nu Realiseer ik me dat de angst terecht is.

MOSLIM VROUWEN VORMEN EEN BEDRIJGING

De Hijab stuurt een boodschap van acceptatie en afwijzing.
Een vrouw die zichzelf bedekt vanuit haar liefde voor Allah,legt hier mee niet alleen een verklaring af voor wat ze accepteert,maar ze verklaart er ook mee wat ze afwijst.
Iedere vrouw die weigert mee te spelen met de spelletjes tussen de twee sekse die zo fundamenteel zijn in alle maatschappijen,zal uit de maatschaap verdreven worden.Er wordt altijd al van vrouwen verwacht dat zij een bepaalde rol spelen in de maatschappij.

In Noord Amerika,draait een groot deel van deze toegeschreven rol om seks en het aura rondom seksualiteit.Iedere relatie tussen mannen en vrouwen heeft wel een of andere seksuele ondertoon.wanneer een vrouw zichzelf bedekt,dan wijst ze die rol af.Ze zegt op die manier dat seks niets te maken heeft met haar openbare leven.
Het is het feit dat zij haar eigen lichaam buiten de discussie houdt,wat de mensen zo van streek maakt.

EEN VROUW MET EEN HIJAB: [size=6]meer [/size]dan ""gewoon zomaar een vrouw ""

Een vrouwelijk dokter,schrijfster,elektricien,of een loodgieter,mag in haar werkomgeving dan gewaardeerd worden voor haar vakkundigheid,maar zij wordt in eerste instantie nog steeds bekeken al" zo maar een vrouw ".
Maar stop haar in een Hijab,zodat wat haar een vrouw maakt niet meer kan worden gezien.en plotseling heb je te maken met een persoon.
Het is radicaal idee dat niet door vele wordt gewaardeerd. Zij wijst de politieke standpunten van geslacht van de hand.

Deze persoon wijst niet alleen de door de maatschappij ingebakken rollenverdeling van het geslacht af, maar ook de daaraan geassocieerde politieke standpunten van geslacht. Daardoor wijst zij de sociale basisstructuur af, wat tevens betekend dat zij beschouwd wordt als iemand die het gehele politieke systeem en de daaraan verbonden economische organisatie afwijst.

Dus leraren in Quebec moeten zich bedreigd voelen. Emilie en Diana zijn meer dan een gewoon twee meisjes van wie de hoofdbekleding niet overeenstemt met de kledingvoorschriften van de school.Zij zijn de vertegenwoordigers van iets veel groter: van een andere manieren van denken en leven.

Het heeft me enige tijd gekost tot ik deze conclusie ben gekomen.

HIJAB: Een daad van Geloof

Ik heb de Hijab altijd gezien als een privé aangelegenheid tussen mijzelf en Allah.
Ik heb er voor gekozen om de Hijab te dragen omdat ik voelde dat mijn Iman( geloof) omgezet moest worden naar actie,en als Allah me vraagt om mij te bedekken,dan moet ik dat doen.

Als ik niet mijn geloof niet kon uitoefenen,wat voor nut had het dan om te zeggen dat ik een geloof had?

Maar helaas zagen de mensen om mij heen, het dragen van mijn Hijab niet als persoonlijke daad van aanbidding.
Zij zagen het eerder als persoonlijke aanval op henzelf. Ik droeg een Hijab en dat betekende automatisch dat ik alles wat zij deden afkeurde.
Ik vond het moeilijk om de vijandigheid te begrijpen.

Alleen omdat mijn hoofd bedekt was, was het voor de mensen onmogelijk om binding met mij te krijgen.

Ik had een nieuw ontdekte vrijheid en een groter gevoel van vertrouwen in mijzelf als moslim, maar anderen zagen mij als iemand waar ze niets te maken wilde hebben.

VROUWEN VOORUITGANG NOG STEEDS VERBONDEN AAN VOORKOMEN

Vooruitgang voor vrouwen wordt helaas nog steeds bepaald door hoeveel ze willen onthullen.
Des te meer macht vrouwen lijken te krijgen, des te meer gedwongen ze zijn om hun kleren uit te trekken.

Deze tegenstrijdigheid is bij het ontstaan van de verwarring waar Noord Amerikaanse vrouwen mee geconfronteerd worden.
Er wordt van hen verwacht dat ze sterk, onafhankelijk en assertief zijn, echter tegelijkertijd worden zij slaaf gemaakt van een ideaal lichaamsbeeld dat niet bereikt kan worden door de grote meerderheid van rouwen.
Deze tweevoudigheid is een verkoopbaar product.
Neem bijvoorbeeld de mode industrie: het laatste nieuws uit Parijs zegt ons dat 'glamour' de heetste look is voor het seizoen, met zijn glimmende lipstick, strakke jurkjes en hoge naaldhakken.

Vrouwen maken bezwaar en zeggen dat de modeontwerpers van hun verwachten dat zij zich op kantoor kleden als prostituees.
Zij verafschuwen het feit dat het vrouwenlichaam wordt gebruikt om van alles te verkopen, van cosmetica tot kleren en zelfs auto's.

Daarentegen, wanneer moslim vrouwen zichzelf bedekken en daarmee protesteren tegen hetzelfde, worden zij beschouwd als zijnde onderdrukt.

HOPELOZE VEWARRING OVER DE VRIJHEID VAN VROUWEN

De verwarring is hopeloos. Terwijl sommige vechten tegen datgene dat wordt gezien als vrouwen in een ongewenste rol 'drukken', hebben anderen het gevoel dat de ultieme weg naar vrijheid, het recht is om topless op straat te lopen.
Het rationele lijkt te zijn dat wanner onze lichamen ontdaan zijn van seksualiteit, het veiliger voor ons is om op straat te gaan.
We hoeven alleen onze waardigheid, onze bescheidenheid en onze intimiteit op te geven. En het is temidden van al deze verwarring dat de vrouwen in Hijab zijn gearriveerd.
Hun onwilligheid om toe te geven aan de een of de ander heeft hun niets opgeleverd dan minachting.

DE HIJAB IS TOT EEN POLITIEK STATEMENT GEWORDEN
De Hijab is een fundamenteel deel van aanbidding, maar slecht of goed, het is ook een politiek statement geworden.
We zijn dan wel alleen bezig met onze verplichting tegenover onze Deen (religie) te uitten, maar de Hijab wordt gezien als een symbool voor afwijzing van het Westen.

DE VERGISSING VAN HET SECULARISME

De aangenomen afwijzing heeft liberale secularisten zo diepgaand beïnvloedt dat zij bereidt zijn om hun eigen basis principe van vrijheid voor individuele geloofsovertuiging aan de kant te zetten, om de "onderdrukkende invloeden" van de Islam te bevestigen.
Het zou werkelijk een wijs persoon zijn die zich zou realiseren dat het deze cultuur is die deze secularisten proberen te behouden, die de mensen heeft geleid tot een zoektocht naar iets anders. En diegene die eerlijk zijn tegenover zichzelf, zij zullen zien dat Emilie en Diana het al hebben ontdekt.


bron
unquote

Ik vermoed dus dat de reden waarom ik carrière maakte vooral lag in het feit dat ik me als prostituee kleedde, m.a.w. dat het enkel aan mijn "rugligging" gelegen heeft!
En hoe hoger ik op de ladder stond, hoe meer kleding ik moest verwijderen!!! Wel triest voor mijn mannelijke collega's want tegen die tijd was ik bijna in de pre-menopauzale periode.

Ach! stelje voor dat ik een hijab gedragen had! Waarschijnlijk was ik nooit zover geraakt.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2004, 10:52   #17
Domme Nik
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 mei 2003
Berichten: 82
Standaard

Aan circe

"O profeet ! Zeg tot jouw echtgenotes, jouw dochters en de vrouwen van de gelovigen en mannen (die iets minder gelovig moeten zijn) dat wij hier al 1000 jaar met de Bijbel om de oren worden geslagen. En dat we de Koran kunnen missen als kiespijn. En het bevordert het best de integratie als men ons er niet NIET LASTIG mee VALT." 33.59bis

"En voor devrouwen die op leeftijd zijn en die niet meer verwachten te trouwen is het geen overtreding als zij hun kleren afleggen, maar dan dan is er ook geen lol meer aan. Maar als zij het nalaten is het beter voor hen en voor ons allemaal. En God is horend en wetend dat Vlaanderen een product is van de Christelijke beschaving en dat het ons goed recht is om het zo te willen houden. Ook al zijn velen het geloof in om het even welke God verloren."Koran 24.60bis.

Dierbare circe : helaas maken mensen als jij dat het Blok nu al 20 % scoort. Nog enkele hoofdoeken en stemrechten verder en het worden er 50 %. Mijn stem krijgen ze niet, maar die hebben ze ook niet nodig.
Domme Nik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2004, 10:53   #18
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie
tv zender Nederland 1 zond in zijn actualiteitenrubriek netwerk( vrijdag 6/2/04 om 20:45) een item uit over de moslim hoofddoek. Tijdens deze uitzending werd ook hun website vermeld www.netwerk.tv U kan daar dezelfde links controleren. In tegenstelling tot België, waar de politiek correcte dictatuur heerst, schijnt in Nederland WEL feiten en opinies aangehaald te worden die de werkelijke toestand schetsen zonder dat die leiden tot een klacht van CGKR .... Als u de tekst goed leest zal u merken dater niet gepraat wordt over toestand in één land maar in de hele islamomgeving
Volledig mee eens.
Ik heb in de hele hoofddoekkwestie nu een hele tijd geluisterd naar voor- en tegenstanders en het intervieuw in Humo met de betreffende mevrouw heeft mij uiteindelijk overhaald.
[size=5]Ik had eerst, het recht op vrije meningsuiting in gedachten houdend, de neiging om tegen het verbod te stemmen, maar ik meen dat ik me daarin vergist heb[/size]. En ik ben niet te bleu om m'n oorspronkele mening te herzien.
Weeral iemand wiens ogen beginnen open te gaan.

En zo gaat dat bij iedereen, bij de ene al wat sneller als bij de andere. Bij mij gebeurde dat toen ik 17 jaar geleden bij Agalev in de werkgroep "multicultureel" met gematigde islamleraren in gesprek kwam.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2004, 11:04   #19
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eugene
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader

Ik vraag mij eerlijk gezegd af of de repliek van dit meisje echt haar eigen gedacht is, of gewoon een opinie die nu eenmaal in haar familie leeft. Trouwens wat is "datgene dat ze kent" ??? Leeft ze in Marokko of zo ? Is ze daar groot gebracht ?
Zoals steeds hebben jullie toch veel moeite om de boodschap te begrijpen, en waarom verschiet ik daar niet van. Dat meisje is, wat ze ook doet...hoe ze ook integreert, voor jullie eeuwig en altijd een 'vuil marokkaanse'...en zij beseft meer dan wie ook dat er meer dan 600.000 Vlamingen zijn die haar haten...daar gaat het over!!!
En oh ja, als je wil antwoorden van 'als ze dan terug naar haar land gaat'...niet doen, ik heb dat debiel antwoord al in uw plaats getypt want dat heb ik zovele malen al moeten aanhoren, tja niveau he
Dikke nonsens, een vriendin van mij van Marokkaanse afkomst woont ook in die buurt en die heeft voor het westen gekozen. Maar gemakkelijk is dat niet.

Door de islamieten te blijven koesteren wordt het leven voor mensen als haar juist onnodig zwaar gemaakt.

Dus : zorgen dat al die islamfreaks zo snel en zo grondig mogelijk uit Europa buitengewerkt worden, zodat degenen die voor het westen kiezen volledig in onze samenleving kunnen aanvaard en opgenomen worden.

Laat ons geen tijd, geld en energie meer steken in smerige parasieten en criminelen, maar ons bekommeren om hen die onze aandacht écht verdienen. En hoe sneller de parasieten en criminelen hier buiten zijn, hoe gemakkelijker dit zal zijn.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2004, 11:19   #20
X_MAN
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 19 november 2003
Berichten: 309
Stuur een bericht via Instant Messenger naar X_MAN
Standaard

Darwin schreef : Dus : zorgen dat al die islamfreaks zo snel en zo grondig mogelijk uit Europa buitengewerkt worden, zodat degenen die voor het westen kiezen volledig in onze samenleving kunnen aanvaard en opgenomen worden.

Laat ons geen tijd, geld en energie meer steken in smerige parasieten en criminelen, maar ons bekommeren om hen die onze aandacht écht verdienen. En hoe sneller de parasieten en criminelen hier buiten zijn, hoe gemakkelijker dit zal zijn.


Het klinkt misschien cru maar er zit heel veel waarheid in ! In de buurt hier woont een Marrokaans gezin. Hij is een harde werker die onlangs zelfs zelfstandig begonnen is en op een correcte manierzijn centen bijeen werkt. Hij is zijn bruid ergens in Brussel gaan zoeken. Zij is sociaal actief, is ongesluierd en heeft steeds een vriendelijke glimlach klaar. Deze mensen zijn het toonvoorbeeld van integratie en assimilatie. Hun kinderen gaan zelfs naar een katholieke school ! het spreekt dan ook vanzelf dat alle vlamingen die met deze mensen kennis maken geen slecht woord overhebben voor hen. Was alles maar zo perfect ...
Helaas is de realiteit, zeker in grote steden als antwerpen en brussel, anders..totaal anders..
__________________
Life is too short to argue, therefore I'm always right.

Just remember...if the world didn't suck, we'd all fall off.
X_MAN is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be