Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingsforum 2009
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingsforum 2009 Alle discussies omtrent de verkiezingen, de uitslagen, de (houdingen van) partijen, mogelijke meerderheden, de coalitiebesprekingen, commentaren, ...

 
 
Discussietools
Oud 8 juni 2009, 11:04   #1
blister
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 juni 2009
Berichten: 2
Question Hoe gebeurt de zetelverdeling?

Als ik de Vlaamse verkiezingsuitslagen bekijk (bijvoorbeeld hier: http://www.standaard.be/extra/verkiezingen/uitslagen/) merk ik dat bijvoorbeeld de sp.a 627.851 stemmen heeft gehaald, en de openVLD 616.609. Toch krijgt de openVLD 21 zetels en de sp.a 19 zetels.

Ik heb mezelf al suf gezocht naar de regels voor zetelverdeling in het Vlaams Parelment, maar ik vind niets.

Heeft iemand misschien een linkje waar het een en ander wordt opgehelderd?
blister is offline  
Oud 8 juni 2009, 11:06   #2
Aldous
Burger
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 105
Standaard

Hier vind je de uitleg over het systeem D'Hondt, dat wordt gebruikt voor de toewijzing van zetels bij deze verkiezingen.
Deze methode wordt toegepast op het niveau van de kieskring, dus per provincie en niet voor de hele regio.
Aldous is offline  
Oud 8 juni 2009, 11:07   #3
Firestone
Secretaris-Generaal VN
 
Firestone's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 25.793
Standaard

Methode-D'Hondt, per kieskring (=provincie in dit geval).

EDIT: of wat hierboven staat!
__________________
The method of science is tried and true. It is not perfect, it's just the best we have. And to abandon it, with its skeptical protocols is the pathway to a dark age. -- Carl Sagan

Laatst gewijzigd door Firestone : 8 juni 2009 om 11:07.
Firestone is offline  
Oud 8 juni 2009, 11:09   #4
blister
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 juni 2009
Berichten: 2
Standaard

Oké thanks, daar heb ik wat aan!
blister is offline  
Oud 8 juni 2009, 11:10   #5
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 31 oktober 2003
Berichten: 10.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blister Bekijk bericht
Als ik de Vlaamse verkiezingsuitslagen bekijk (bijvoorbeeld hier: http://www.standaard.be/extra/verkiezingen/uitslagen/) merk ik dat bijvoorbeeld de sp.a 627.851 stemmen heeft gehaald, en de openVLD 616.609. Toch krijgt de openVLD 21 zetels en de sp.a 19 zetels.

Ik heb mezelf al suf gezocht naar de regels voor zetelverdeling in het Vlaams Parelment, maar ik vind niets.

Heeft iemand misschien een linkje waar het een en ander wordt opgehelderd?
Zetels worden verdeeld per provincie, elke provincie heeft x aantal zetels en die verdeeld men tussen de partijen volgens de resultaten van die provincie(zonder blanko en partijen -5% mee te tellen), als je dus juist geen zetel hebt in een provincie kan het dus idd zijn dat in het totaal iemand minder stemmen maar meer zetels heeft.
__________________
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."



-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be