Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst | Markeer forums als gelezen |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
13 april 2017, 19:15 | #1 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Tesla Camion komt er aan
Citaat:
Een gemiddelde semi truck (42t) heeft 110 kW driving resistance. Dus om 8h aan een stuk te kunnen rijden is ten minste 880 kWh aan batterijen nodig. Ik kan mij inbeelden dat Tesla de aerodynamica en rolweerstand verbeteren, maar laten we daar niet van uitgaan. https://www.energy.gov/sites/prod/fi...er_erkkila.pdf Een andere Californische truck bouwer, heeft al aangetoond dat Trucks op waterstof (en met 320 kWh batterij) veel economischer zijn dan klassieke Diesel Trucks : https://nikolamotor.com/one Ben benieuwd wat Elon uit zijn hoed tovert. Trucks kunnen veel meer batterijen aan boord hebben en mogen veel meer kosten, zolang de kost/ km maar lager is dan bij klassieke diesel trucks. |
|
13 april 2017, 19:39 | #2 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
36 euro fuel cost diesel/100 km (1 euro/liter)
6,6 euro electriciteitskost/100 km (60 euro/MWh bedrijfskost). 175 000 km per jaar gemiddeld. 63000 euro dieselkost/jaar. 11550 euro electriciteit/jaar. Meer als 50k euro per jaar winst, puur op de dieselkost. De batterij kost ongeveer 100k. Levensduur 10 jaar. Die truck mag een pak meer kosten, en ze verdienen er nog steeds bakken geld aan. En het wordt helemaal lollig als hij zelfrijdend is met sensoren overal en geen dode hoek....peletons tesla trucks met 1 chauffeur. Geen dieselwalmen meer. Een verademing. |
13 april 2017, 19:41 | #3 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 51.020
|
Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 13 april 2017 om 19:46. |
||
13 april 2017, 19:43 | #4 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Waarom zou je ?
In een vrachtwagen krijg je die batterijen echt wel weg. Door verplichte rusttijden is opladen ook niet een issue. De kostprijs voor batterijen is voor de concurrentie een probleem. Maar Tesla maakt ze aan 120 dollar/KWh he.... |
13 april 2017, 19:48 | #5 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 51.020
|
Citaat:
Een relatief kleine range extender om (in noodgevallen) de batterijen onderweg wat op peil te houden, krijg je ook nog gemakkelijk kwijt, maar Musk zal daar in principe tegen zijn...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 13 april 2017 om 19:57. |
|
13 april 2017, 19:55 | #6 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 51.020
|
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 |
|
13 april 2017, 20:10 | #7 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 81.609
|
't Zal toch rapper evolueren dan dat ik eerst peinsde.
.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
13 april 2017, 20:46 | #8 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Ik zie een toepassing voor early adopters: de silicon valley bedrijven die aan e-commerce doen en die werken met distribution hubs. Een peleton tesla trucks die tussen Amazon centers rijdt met superchargers op welbepaalde intervals. 1 Chauffeur per 10 trucks.
Als die labour cost wegvalt is het een no-brainer. |
13 april 2017, 20:53 | #9 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.770
|
Citaat:
__________________
Hitler was een socialist. |
|
13 april 2017, 20:55 | #10 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
Je kan ze stilleggen vanop afstand of zelfs ze verbieden buiten een bepaalde route te laten rijden. |
|
13 april 2017, 23:35 | #11 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Citaat:
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
14 april 2017, 07:25 | #12 |
Secretaris-Generaal VN
|
Hmmm, we zitten hier in Blegië al met een probleem dat onze wegen een normale vrachtwagen al niet kunnen verhapstukken zonder schade.
Aanhangerbouwers gebruiken al aluminium en hogesterkte staalsoorten om het gewicht van hun producten zover mogelijk terug te dringen. Vrachwagenbouwers zijn ook bezig met het gewicht van hun machines terug te dringen. En dan gaan we nu liggen leuteren over bakbeesten waar een ton of 2 aan accu onder moet hangen om elke 200 km een uur of 2 aan een superlader te hangen... In plaats van een 600 kg (vol)dieseltank die goed is voor 1000km+.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
14 april 2017, 07:57 | #13 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 51.020
|
Citaat:
Ook uw 200 km klopt van geen kanten. sinds 2015 laadt men al aan 360 kW in China: Citaat:
Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 14 april 2017 om 08:22. |
|||
14 april 2017, 08:41 | #14 |
Banneling
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
|
Iedere nieuwe wagen vanaf 2018 zal verplicht een internet modem aan boord hebben, dat gezever van "alleen Tesla kan constant hun wagens monitoren" is dan ook voorbij.
|
14 april 2017, 09:30 | #15 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
|
Citaat:
Eerder passeer hier ook al een lectrice vliegtuig. Dacht Micele. Dat gaat een serieus probleem worden. Laatst gewijzigd door Henri1 : 14 april 2017 om 09:30. |
|
14 april 2017, 09:44 | #16 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 51.020
|
Citaat:
Gaan die wagens ook een data-sharing functie hebben zoals Tesla zodat hun zelfrijdendheid en up to date wegenkaarten enz... permanent verbeterd worden zodat de ganse Tesla vloot daarvan profiteert? Graag toch een bron? Ik citeer je alvast een bron uit eerste hand: Citaat:
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35") https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 14 april 2017 om 09:56. |
||
14 april 2017, 09:46 | #17 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.770
|
fuck all this shit, ik blijf met mijn dodge ram rijden
__________________
Hitler was een socialist. |
14 april 2017, 09:50 | #18 |
Banneling
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
|
|
14 april 2017, 09:50 | #19 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
En een ander met 800-900 kWh batterijen voor de long haul en grote massas. Electromotoren leveren meer als genoeg torque en vermogen om zulke massas voort te trekken, en 2-3 ton aan batterijen is geen probleem als je 42t voortsleept. De impact op de totale payload blijft al bij al beperkt. Voor kleinere vrachtwagens die pakweg 10 ton meeslepen is 3 ton aan batterijen uiteraard een no go. Daarom dat ze ook duidelijk spreken over semi trucks: trekkers met opleggers. Op de typische routes kan je dan een supercharger netwerk uitbouwen (dat er al is, maar dan aanpassen voor vrachtwagens). Bloomberg rapporteert ook dat het waarschijnlijk trucks zijn die bijna volledig autonoom kunnen rijden. Om zo ofwel chauffeurs uit te sparen, of chauffeurs toe te laten om in hun truck nog andere zaken te doen, zoals administratie, planning, enz... Het probleem bij vorige testen was de massa van de batterijen en de prijs. Tesla propt 30 % meer energie in een cel en de prijs is 1/3 ivg met de testen van enkele jaren geleden. Dat is een game changer. |
|
14 april 2017, 09:55 | #20 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Met alle respect maar Tesla is geen automotive bedrijf. Het is een tech bedrijf, en zal dus omwille van die reden niet de reeds bestaande logica uit jouw industrie volgen.
Jij bent hier komen claimen dat het idioot is dat autofabrikanten zelf hun batterijen fabriceren. Wel, dat is nu net het grote probleem van de Duitse autoconstructeurs willen ze overstappen naar electrische wagens: ze geraken niet aan genoeg goedkope batterijen. Tesla heeft dat zelf helemaal onder controle. En daarom lopen ze mijlen ver voor op de concurrentie. |