Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 augustus 2022, 20:55   #21
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.019
Standaard

Ik moet zeggen dat ik het ook niet goed snap.

Voor zover ik kan zien is het een variatie op hoe eens in de zoveel tijd woorden met een negatieve connotatie "ververst" worden "allochtoon" klinkt te negatief? Dan gebruiken we nu "mensen met een migratieachtergrond", totdat er genoeg mensen op mensen met een migratieachtergrond zeiken om die term weer een negatieve connotatie te geven. (Fun fact: als je er trots op bent niet politiek correct te zijn kan je dit soort zaken dus het best frustreren door juist mee te doen. Hoe eerder jij je gal spuwt over [nieuwe term], hoe sneller hij uit de mode is.)

Het jammere is dat deze taaltruc in het algemeen eigenlijk gewoon niet werkt. Het is wel sympathiek natuurlijk, proberen een situatie te verbeteren, maar deze manier van verbeteren lijkt niet heel productief. Vanwege de tegenvallende productiviteit proberen ze het nu eens andersom. In plaats van de term met de vermeende negatieve connotaties te vervangen wordt juist een positief geachte term vervangen. Op zich is daar niet direct iets heel erg mis mee, als je huidige aanpak niet werkt moet je iets anders verzinnen. Een dergelijk kleine variatie op iets dat eigenlijk niet echt werkt is misschien niet de meest kansrijke optie, maar het is een optie. Maar dit is het punt waarop ik het niet meer snap.

Er wordt gesteld dat blank en zwart een tegenstelling met allerlei connotaties is die wit en zwart niet is. Maar sla eens een willekeurig fantasy-boek open. Het is gelijk een strijd van goed wit tegen slecht zwart. "Denk niet zo zwart-wit", zeggen ze, "maar eerder de kleur van je hart", zingen ze. En zelfs als je beargumenteert dat die zaken technisch gezien altijd net buiten een echte wereld raciale context vallen is er natuurlijk altijd nog het Engels. We horen constant over black and white, al was het maar door de black lives matter beweging. Het is nou niet zo dat de Engelstalige wereld direct echt een heel veel beter track record heeft op het gebied van racisme dan wij. De exacte verliezer zal afhangen van wie het beoordeeld en op welke criteria, maar ze spelen zeker niet in een hele klasse minder racistisch dan wij. Dus zoals eigenlijk iedereen hier al opmerkte snap ik het niet zo goed. Er wordt geprobeerd om de gangbare termen te vervangen door termen die eigenlijk gewoon juist makkelijker racistisch te maken zijn, juist door allerlei klassieke zwart-witte connotaties het debat in te trekken. Als ik een complotdenker zou zijn zou ik er een complot bij verzinnen dat juist probeert om een (Nederlandstalige) rassenoorlog uit te lokken.

Ik ga niet moeilijk doen als mensen wel het woord wit gebruiken, en naarmate het gewoner wordt zal ik mezelf er vast ook steeds vaker op betrappen, maar ik denk niet dat het enig zinnig effect heeft.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2022, 21:35   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 43.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Dat is gewoon geïntroduceerd om de 'goeien' van de 'slechten' te onderscheiden: wie 'wit' zegt, is 'goed'; wie 'blank' blijft zeggen is een racist.
Dan ben ik maar een racist.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2022, 12:37   #23
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 19.188
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik moet zeggen dat ik het ook niet goed snap.

Voor zover ik kan zien is het een variatie op hoe eens in de zoveel tijd woorden met een negatieve connotatie "ververst" worden "allochtoon" klinkt te negatief? Dan gebruiken we nu "mensen met een migratieachtergrond", totdat er genoeg mensen op mensen met een migratieachtergrond zeiken om die term weer een negatieve connotatie te geven. (Fun fact: als je er trots op bent niet politiek correct te zijn kan je dit soort zaken dus het best frustreren door juist mee te doen. Hoe eerder jij je gal spuwt over [nieuwe term], hoe sneller hij uit de mode is.)

Het jammere is dat deze taaltruc in het algemeen eigenlijk gewoon niet werkt. Het is wel sympathiek natuurlijk, proberen een situatie te verbeteren, maar deze manier van verbeteren lijkt niet heel productief. Vanwege de tegenvallende productiviteit proberen ze het nu eens andersom. In plaats van de term met de vermeende negatieve connotaties te vervangen wordt juist een positief geachte term vervangen. Op zich is daar niet direct iets heel erg mis mee, als je huidige aanpak niet werkt moet je iets anders verzinnen. Een dergelijk kleine variatie op iets dat eigenlijk niet echt werkt is misschien niet de meest kansrijke optie, maar het is een optie. Maar dit is het punt waarop ik het niet meer snap.

Er wordt gesteld dat blank en zwart een tegenstelling met allerlei connotaties is die wit en zwart niet is. Maar sla eens een willekeurig fantasy-boek open. Het is gelijk een strijd van goed wit tegen slecht zwart. "Denk niet zo zwart-wit", zeggen ze, "maar eerder de kleur van je hart", zingen ze. En zelfs als je beargumenteert dat die zaken technisch gezien altijd net buiten een echte wereld raciale context vallen is er natuurlijk altijd nog het Engels. We horen constant over black and white, al was het maar door de black lives matter beweging. Het is nou niet zo dat de Engelstalige wereld direct echt een heel veel beter track record heeft op het gebied van racisme dan wij. De exacte verliezer zal afhangen van wie het beoordeeld en op welke criteria, maar ze spelen zeker niet in een hele klasse minder racistisch dan wij. Dus zoals eigenlijk iedereen hier al opmerkte snap ik het niet zo goed. Er wordt geprobeerd om de gangbare termen te vervangen door termen die eigenlijk gewoon juist makkelijker racistisch te maken zijn, juist door allerlei klassieke zwart-witte connotaties het debat in te trekken. Als ik een complotdenker zou zijn zou ik er een complot bij verzinnen dat juist probeert om een (Nederlandstalige) rassenoorlog uit te lokken.

Ik ga niet moeilijk doen als mensen wel het woord wit gebruiken, en naarmate het gewoner wordt zal ik mezelf er vast ook steeds vaker op betrappen, maar ik denk niet dat het enig zinnig effect heeft.
Ik heb dan ook plezier in het gebruik van de afkorting voor people of color. POC's. Dat zal zo snel negatief gaan klinken ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

De islamieten zijn de kolonisatoren.

Laatst gewijzigd door Vlad : 3 september 2022 om 12:37.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2022, 19:14   #24
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Hoe meer men mixt hoe meer er rasvereniging zal ontstaan.
Zoals rashonden verenigingen.
Met stamboom en erfelijkheids onderzoek.

En al de rest zal strateus vulgaris dan zijn.
Zeker weten.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 3 september 2022 om 19:15.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2022, 23:29   #25
IJsboer
Europees Commissaris
 
IJsboer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juli 2009
Berichten: 7.296
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik geef toe: als men spreekt of schrijft van witte mensen ipv blanke mensen, dat irriteert mij.

Verder zou er eens iemand een mopje moeten verzinnen, dat de draak steekt met het feit dat wij, die twee woorden hebben voor wit, daardoor racisten zijn, en de Franstaligen, die slechts één woord hebben, per definitie niet racist kunnen zijn.
Ik zou een mop willen bedenken, maar ik moet helaas met een emmer de straat op. Die staat helemaal wit na de zware regenval vanmiddag.
__________________
Het probleem met de wereld is dat de lompe mensen vol zelfzekerheid zitten en de slimme mensen vol twijfels.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2022, 04:09   #26
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoe meer men mixt hoe meer er rasvereniging zal ontstaan.
Zoals rashonden verenigingen.
Met stamboom en erfelijkheids onderzoek.

En al de rest zal strateus vulgaris dan zijn.
Zeker weten.
Europeanen zijn hoe dan ook behoorlijk "gemixt" hoor. Geen sprake van wat sommigen een zuiver "ras" is, en dat is al meer dan duizend jaar zo.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2022, 04:41   #27
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoe meer men mixt hoe meer er rasvereniging zal ontstaan.
Zoals rashonden verenigingen.
Met stamboom en erfelijkheids onderzoek.

En al de rest zal strateus vulgaris dan zijn.
Zeker weten.
en de teefjes zijn meester
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2022, 13:00   #28
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoe meer men mixt hoe meer er rasvereniging zal ontstaan.
Zoals rashonden verenigingen.
Met stamboom en erfelijkheids onderzoek.

En al de rest zal strateus vulgaris dan zijn.
Zeker weten.
Rashonden verenigingen mengen juist niet, dat is het hele probleem van rashonden. Je krijgt een hond die precies binnen jouw verwachtingen valt qua standaarden voor uiterlijke eigenschappen, maar hij gaat wel dood aan een lijst voorspelbare medische gebreken.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2022, 13:16   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Europeanen zijn hoe dan ook behoorlijk "gemixt" hoor. Geen sprake van wat sommigen een zuiver "ras" is, en dat is al meer dan duizend jaar zo.
T'is geen kwestie van duizend jaar, dat is bij honden ook niet het geval.

Maar het juiste kleurtje en hoogte en zo van die kenmerken.
En uiteraard de afkomst.

Kweken op nieuwe rassen doet men uiteraard ook.
Ze krijgen dan karakter eigenschappen mee.
Speels, waakzaam, heeft veel loop nodig.,enz...

Een arabier loopt veel buiten, dus je hebt een grote tuin nodig.
Een belg is dan weer huiselijk, die kan op een klein appartement.

Enz...
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 4 september 2022 om 13:26.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be