Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 mei 2024, 14:13   #1
AndreasFirewolf
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 april 2012
Berichten: 86
Standaard 5 jaar GARANTIE voor alle elektrische apparatuur.

Ik wil graag:

1. Dat de EU een wettelijke garantie invoert van minimaal 5 jaar voor alle elektrische apparatuur.
2- Dat de EU lidstaten VERPLICHT om er voor te zorgen, dat leveranciers hun verplichtingen nakomen.

Hieronder volgt:

a. Ter illustratie mijn ervaringen met scheerapparaten.
b. Een nadere uitleg aangaande de bovenstaande twee punten.


a. Ter illustratie:
Eind jaren 1970 kocht ik een Braun. Hiermee heb ik tot aan het begin van deze eeuw probleemloos mee geschoren.
Vervolgens kocht ik een Philips. Deze ging kapot na twee jaar en een paar dagen. Alsof ze er een timer in hadden gebouwd die bijhield wanneer de garantie was verlopen.
Daarna volgde een Remmington. Hiermee heb ik een paar jaar naar tevredenheid mee geschoren.

Minder dan een jaar geleden kocht ik een apparaat via Bol.com. Dat illustreert het echte probleem.
Binnen een jaar brak bij normaal gebruik een stukje plastic af. Leverancier wilde wel een nieuwe scheerkop leveren voor 18,95.
Toen ik de leverancier er aan herinnerde, dat deze een wettelijk verplichting heeft, wilde deze me wel tegemoetkomen. Voor 9,99 portokosten wilde deze de scheerkop wel opsturen.
Ik zou bij de (Nederlandse) NVWA kunnen klagen, maar deze doet er helemaal NIETS aan.
Als een klant bij een supermarkt 'iets vergeet af te rekenen' staan politie en justitie meteen klaar om een hoge boete op te leggen.
Als een ondernemer zijn klanten besteelt en daar een bedrijfsmodel van maakt, doet de Nederlandse overheid HELEMAAL NIETS.
Dat is discriminatie en het is in strijd met artikel 1 van de grondwet.

Ik heb de indruk, dat deze leverancier bij temu.com goedkoop inkoopt en het met forse winstmarge verkoopt via bol.com. Zonder wettelijke garantie te bieden.
De import en verkoop van deze troep kost heel veel:
  1. Door de korte levensduur is het heel erg slecht voor het milieu.
  2. Europese fabrikanten lijden onder de import van deze troep.
  3. Reguliere bedrijven kunnen niet concurreren met deze troep.
  4. Omdat het aantal afnemers van kwalitatief acceptabele artikelen wordt gereduceerd, worden deze producten duurder of ze verdwijnen uit het aanbod. Notabene: De keukenmachines van 1980 waren vele malen beter dan de keukenmachines nu. Ik spreek uit ervaring.

b. Uitleg over de twee punten.
1. Wettelijke garantie van minimaal 5 jaar voor alle elektrische apparatuur.
Als er een batterij inzit, als er zonnecellen in zitten of als er een stekker aanzit dan moet het apparaat 5 jaar probleemloos werken bij normaal gebruik.
Sommige fabrikanten kunnen gaan mekkeren, 'dat dat niet kan'. Mijn ervaring met apparatuur van de jaren 1970 is anders: 5 Jaar is geen enkel probleem.
En vergeet het volgende vooral niet. In 1977 heeft de NASA twee voyagers de ruimte ingestuurd. Deze functioneren nog steeds.
Er is geen enkele reden waarom een stofzuiger, een scheerapparaat of een zaklantaarn binnen vijf jaar kapot zou moeten gaan.

Dit soort apparatuur veroorzaakt behoorlijk wat milieuvervuiling en ze kosten behoorlijk wat grondstoffen.
Vooral kleine elektrische apparaten worden niet gerecycled maar eindigen bij het restafval.
Als deze apparaten minimaal 5 jaar moeten werken, gebeurt er het volgende:

- Fabrikanten stoppen met het maken van rotzooi, importeurs stoppen de import van rotzooi.
- Fabrikanten van kwalitatief acceptabele producten krijgen meer omzet en kunnen weer investerern in verbetering van hun producten.
- De hoeveelheid afgedankte elektrische apparaten per jaar daalt fors. Vermoedelijk met meer dan 60%. Dat is een enorme milieuwinst.
- De kosten die consumenten moeten maken om een bepaald product te gebruiken dalen fors. Hierdoor stijgt de welvaart.


2. VERPLICHTING voor EU lidstaten om er voor te zorgen, dat leveranciers hun verplichtingen nakomen.

Als ik de NVWA vraag om op te treden tegen een ondernemer, die zijn verplichtingen niet nakomt, krijg ik meestal geen antwoord.

Ik heb gevraagd aan de AFM om op te treden tegen een criminele bank. Dat heeft de AFM geweigerd, omdat ik geen belanghebbende zou zijn.
Nadat de rechtbank van Den Haag bepaalde, dat ik wel belanghebbende was, heb ik de AFM opnieuw gevraagd op te treden. Dat heeft de AFM opnieuw geweigerd, omdat ik volgens de AFM geen belanghebbende zou zijn.

Als je als consument in Nederland je recht wilt halen, moet je heel veel geld reserveren voor juridische kosten, die je NOOIT terugkrijgt. Als je vermogend begint aan zoiets, eindig je in armoede.
Nederland is gewoon een piratenstaat, waar ondernemers kunnen doen en laten wat ze willen, zonder dat dit ooit consequenties heeft.
Maar als een klant bij een supermarkt 'iets vergeet af te rekenen' staan politie en justitie meteen klaar om een hoge boete op te leggen.
En dan vraagt men zich in Den Haag af, waarom de burger geen enkel vertrouwen meer heeft in de politiek of in de overheid.

Ik wil graag:
  • dat de EU de lidstaten VERPLICHT om er voor te zorgen, dat leveranciers hun verplichtingen nakomen.
  • dat de EU hoge boetes kan opleggen aan lidstaten die hun verplichting niet nakomen.
  • dat burgers gemakkelijk kunnen klagen bij de EU wanneer hun land weigert om deze verplichting na te komen.
__________________
Iedere dag gaat het beter en beter en wij creeren een gouden toekomst !!!
www.groenepolitiek.info/

Laatst gewijzigd door AndreasFirewolf : 9 mei 2024 om 14:14.
AndreasFirewolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2024, 17:32   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.589
Standaard

Om een lang verhaal kort te maken: ja, daar zouden simpele oplossingen voor moeten zijn.
Evenwichtige (natuurlijk, want er zijn ook stoutere klanten) maar simpele procedures en oplossingen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be