Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 mei 2005, 16:01   #1
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard Concurrentie tussen sociale huisvestingsmaatschappijen?

In Nederland is men zinnens meer concurrentie in het sociale huisvestigingsbeleid toe te laten.
Citaat:
Advies: geef corporaties een vrije rol

De verhouding tussen woningcorporaties en overheid moet veranderen. Het ministerie van Volkshuisvesting dient zijn macht deels te delegeren aan gemeenten. Corporaties mogen met elkaar concurreren.

Dat staat in het rapport van de onderzoekscommissie die in opdracht van woningcorporaties en ministerie onderzocht hoe sector en departement in het vervolg met elkaar moeten omgaan. De commissie heeft haar bevindingen en tien voorstellen tot verandering vandaag gepresenteerd. Naar aanleiding van dit advies gaat minister Dekker (VROM) nieuwe regels vaststellen voor de corporaties.

De 520 corporaties werden tien jaar geleden op afstand van de overheid geplaatst. De laatste maanden is de kritiek op hun functioneren toegenomen. Samen bezitten zij 2,4 miljoen woningen, 40 procent van alle huizen.

De grootste verandering voor de vooral lokaal opererende corporaties is dat meer concurrentie mogelijk wordt. Alle corporaties mogen in heel Nederland huizen gaan bouwen en verhuren. ,,Dat kan verfrissend werken'', schrijft de commissie onder leiding van Hans de Boer, oud-voorzitter van werkgeversorganisatie MKB-Nederland. Slechts enkele corporaties werken nu in meer gemeenten, doordat ze daar corporaties hebben overgenomen. Straks mogen ze ook in een gemeente actief zijn waar ze niet zijn gevestigd.

Wel moeten corporaties ,,behoorlijk professioneler'' worden, stelt de commissie. Het toezicht door de sector zelf en de kwaliteit van raden van commissarissen schieten nu tekort. Zolang de corporaties voldoende ,,sociaal zwakkeren'' huisvesten, mogen ze commerciële activiteiten ontplooien mits die in een aparte vennootschap worden ondergebracht.

De minister krijgt minder te zeggen over corporaties. Gemeenten moeten rechtstreeks met de corporaties afspraken maken over de woningbouw. Wel houdt de minister ,,stevige knuppels achter de deur'' en kan zij in het uiterste geval commissarissen ontslaan of de licentie van corporaties intrekken.

Voor 1 januari 2007 moeten de regels zijn vernieuwd. De corporaties vinden nu nog dat de overheid zich te veel met hen bemoeit. Het ministerie stelt op zijn beurt dat de corporaties hun ,,niet onaanzienlijke'' financiën onvoldoende gebruiken om huizen te bouwen.
Zou dat in Vlaanderen ook niet positief kunnen werken?

Laatst gewijzigd door Chipie : 17 mei 2005 om 16:13.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 16:05   #2
Raf
Secretaris-Generaal VN
 
Raf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2003
Berichten: 53.640
Standaard

Huisvestigingsmaatschappijten? Wat zijn dat nu weer voor beesten?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Een blote mannenkont is pure kunst.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 16:16   #3
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Huisvestigingsmaatschappijten? Wat zijn dat nu weer voor beesten?
Hoe 'grote' jongens zich klein kunnen gedragen...
Tja, maatschappijten ken ik ook niet... Maattapijten daarentegen wel...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 17:53   #4
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Huisvestigingsmaatschappijten? Wat zijn dat nu weer voor beesten?
Godzijdank bent U geen Vlaamse ambtenaar (was trouwens duidelijk te zien aan uw houding inzake de splitsing van BHV...) want zie hier:

Citaat:
Besluit van de Vlaamse regering van 2 februari 1994 tot uitvoering van het artikel 20 van de wet van 29 maart 1962 houdende organisatie van de ruimtelijke ordening en van de stedenbouw, gewijzigd bij decreet van 22 december 1993 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1994

bvr 2/2/1994 b.s. 28/4/1994

Art. 1. De besturen en openbare instellingen die advies, overeenkomstig artikel 20 van de wet van 29 maart 1962 houdende organisatie van de ruimtelijke ordening en van de stedebouw, zoals gewijzigd bij artikel 101 van het decreet van 22 december 1993 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1994, verstrekken zijn:

A. Ongeacht de inhoud van het voorontwerp of ontwerp van gemeentelijk plan van aanleg:

1. de dienst Stedelijke Inrichting van het bestuur Ruimtelijke Ordening van de administratie Ruimtelijke Ordening en Huisvesting;

2. de betrokken provinciale buitendienst van het bestuur Ruimtelijke Ordening van de administratie Ruimtelijke Ordening en Huisvestiging;

3. het betrokken provinciebestuur.
....

[size=2]3. het bestuur Monumenten en Landschappen van de administratie Ruimtelijke Ordening en Huisvestiging, indien de gronden, gelegen binnen de begrenzing van het gemeentelijk plan van aanleg, geheel of ten dele zijn beschermd of gerangschikt als monument, landschap, dorps- en stadsgezicht of in het gezichtsveld ervan gelegen zijn;
...

[/size]bron:http://www2.vlaanderen.be

Laatst gewijzigd door Chipie : 17 mei 2005 om 17:55.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 18:19   #5
Shizie
Banneling
 
 
Shizie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 maart 2004
Locatie: Ergens in Siberie
Berichten: 2.629
Standaard

ik snap niet waarom de armen gratis huizen gebouwd met mijn belastingsgeld moeten krijgen. Terwijl ik me kapot moet werken om mijn huisje af te betalen...
kan iemand mij meer uitleg geven aub ?
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 18:29   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
ik snap niet waarom de armen gratis huizen gebouwd met mijn belastingsgeld moeten krijgen. Terwijl ik me kapot moet werken om mijn huisje af te betalen...
kan iemand mij meer uitleg geven aub ?
Omdat u de prooi bent geweest van een huizen verkoper die met uw geld putten loopt te z..ken!
Ik geef toe, men had 20 �* 30 jaar geleden al wat van uw oren moeten maken dat het te duur aan het worden is. Zaten we nu niet met de gebakken peren.
Trouwens met al jullie oude kotten, goud krijg je er voor in de plaats de dag van vandaag! En klagen oh ja klagen dat de arme niet zo moet zagen. Maar dat je jullie huis in de jaren 70 pakweg 250'000 fr alles inbegrepen betaalt hebben en daar nu soms 10'000'000 voor terug krijgen dat is sjjjjjt!
Jullie zijn de eerste om in een sociaal appartementje te gaan hokken en te zeggen "kijk eens zo weinig pensioen" met 10'000'000 onder jullie hoofdkussen ja!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 18:51   #7
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Omdat u de prooi bent geweest van een huizen verkoper die met uw geld putten loopt te z..ken!
Ik geef toe, men had 20 �* 30 jaar geleden al wat van uw oren moeten maken dat het te duur aan het worden is. Zaten we nu niet met de gebakken peren.
Trouwens met al jullie oude kotten, goud krijg je er voor in de plaats de dag van vandaag! En klagen oh ja klagen dat de arme niet zo moet zagen. Maar dat je jullie huis in de jaren 70 pakweg 250'000 fr alles inbegrepen betaalt hebben en daar nu soms 10'000'000 voor terug krijgen dat is sjjjjjt!
Jullie zijn de eerste om in een sociaal appartementje te gaan hokken en te zeggen "kijk eens zo weinig pensioen" met 10'000'000 onder jullie hoofdkussen ja!
Mambo, U hebt niet al te goed geslapen, zeker?
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 19:01   #8
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Mambo, U hebt niet al te goed geslapen, zeker?
Veel te vroeg wakker en veel te veel gewerkt vandaag.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 19:04   #9
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Omdat u de prooi bent geweest van een huizen verkoper die met uw geld putten loopt te z..ken!
Ik geef toe, men had 20 �* 30 jaar geleden al wat van uw oren moeten maken dat het te duur aan het worden is. Zaten we nu niet met de gebakken peren.
Trouwens met al jullie oude kotten, goud krijg je er voor in de plaats de dag van vandaag! En klagen oh ja klagen dat de arme niet zo moet zagen. Maar dat je jullie huis in de jaren 70 pakweg 250'000 fr alles inbegrepen betaalt hebben en daar nu soms 10'000'000 voor terug krijgen dat is sjjjjjt!
Jullie zijn de eerste om in een sociaal appartementje te gaan hokken en te zeggen "kijk eens zo weinig pensioen" met 10'000'000 onder jullie hoofdkussen ja!
En, waar gaan ze wonen, sinds die 10 miljoen onder hun hoofdkussen liggen?
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 19:12   #10
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
En, waar gaan ze wonen, sinds die 10 miljoen onder hun hoofdkussen liggen?
Zoals altijd in een goedkoop sociaal flatje. En dan spreek ik nog niet over de levensverzekering van manlief die meestal vroegtijdig iets aan zijn hart krijgt.
Tel dat eens samen?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 19:14   #11
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Al eens gezien hoeveel miljard er op al die oude belgen hun spaarboeken staan? t' is de moeite!
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 19:26   #12
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
ik snap niet waarom de armen gratis huizen gebouwd met mijn belastingsgeld moeten krijgen. Terwijl ik me kapot moet werken om mijn huisje af te betalen...
kan iemand mij meer uitleg geven aub ?
Niemand zou zich kapot moeten werken om een eigen huisje af te betalen. U ook niet.
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 20:13   #13
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas
Niemand zou zich kapot moeten werken om een eigen huisje af te betalen. U ook niet.
Natuurlijk niet.
De huizen groeien aan de bomen en daar kunt ge ze plukken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 20:17   #14
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Al eens gezien hoeveel miljard er op al die oude belgen hun spaarboeken staan? t' is de moeite!
Al eens gezien hoeveel oude Belgen hun verblijf in het rusthuis niet kunnen betalen .
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2005, 20:55   #15
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Al eens gezien hoeveel oude Belgen hun verblijf in het rusthuis niet kunnen betalen .
Wilt ge mij gerust laten ja, sedert mijn schoonmoeder in het rusthuis zit heeft ze nog nooit zoveel geld gehad. Ge krijgt nogal wat bij op uw pensioen hoor! Maar wel aanvragen natuurlijk.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2005, 08:38   #16
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

de vrije markt mag geen vat krijgen op het sociale woonbeleid.
tevens vind ik dat enkel blanken recht hebben op een sociale woning.
hierbij verdient een blanke leegloper of nietsnut dus nog altijd voorrang op een bruine 'harde werker'.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2005, 09:32   #17
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
de vrije markt mag geen vat krijgen op het sociale woonbeleid.
tevens vind ik dat enkel blanken recht hebben op een sociale woning.
hierbij verdient een blanke leegloper of nietsnut dus nog altijd voorrang op een bruine 'harde werker'.
Nogal een geluk dat U geen VB-er bent en dus geen racist...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2005, 09:46   #18
Mitgard
Banneling
 
 
Mitgard's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2004
Berichten: 23.890
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE
Nogal een geluk dat U geen VB-er bent en dus geen racist...
nee, bij het VB moogt ge zoiets niet zeggen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be