Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 juni 2006, 11:11   #1
xylitar
Schepen
 
Geregistreerd: 17 februari 2006
Berichten: 432
Standaard Wat mag een mens bij verkiezingen.

De verkiezingen komen zo stilaan weer de mensen "ambeteren", en veel mensen zullen nog steeds niet weten wat te kiezen.

Maar voor mensen, zoals ik, die eigenlijk gewoonweg NIET willen kiezen omdat er niets deftig te kiezen valt, is het steeds een kl*t* periode.

Men heeft de PLICHT te stemmen, maar wat kan een mens doen in en rond het hok om voor niemand te hoeven stemmen? Heeft en kiezer het recht om zijn magneetkaart terug op tafel te gooien met de boodschap :"der staat nix deftig op, ik stem niet"?

Wat mag en mag niet....

Wat kan daaraan worden gedaan? wat zou er moeten veranderen?
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 11:17   #2
Chyron0
Partijlid
 
Chyron0's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2006
Berichten: 227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xylitar Bekijk bericht
De verkiezingen komen zo stilaan weer de mensen "ambeteren", en veel mensen zullen nog steeds niet weten wat te kiezen.

Maar voor mensen, zoals ik, die eigenlijk gewoonweg NIET willen kiezen omdat er niets deftig te kiezen valt, is het steeds een kl*t* periode.

Men heeft de PLICHT te stemmen, maar wat kan een mens doen in en rond het hok om voor niemand te hoeven stemmen? Heeft en kiezer het recht om zijn magneetkaart terug op tafel te gooien met de boodschap :"der staat nix deftig op, ik stem niet"?

Wat mag en mag niet....

Wat kan daaraan worden gedaan? wat zou er moeten veranderen?
Verplicht of niet verplicht, ik zal altijd stemmen. Voor mijn part maakt je de stemplicht tot stemrecht, het zijn 2 opties met ieder hun maatschappelijke pro's en contra's.
Wat het aantal stemmingen betreft, ze zijn lang niet talrijk genoeg. Ik denk daarbij vooral aan concrete volksraadplegingen. Wellicht een reden te meer om minstens de deelname aan die raadplegingen niet verplicht te maken.
Chyron0 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 11:24   #3
Sneta
Gouverneur
 
Sneta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 januari 2006
Locatie: Belgie
Berichten: 1.136
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xylitar Bekijk bericht
De verkiezingen komen zo stilaan weer de mensen "ambeteren", en veel mensen zullen nog steeds niet weten wat te kiezen.

Maar voor mensen, zoals ik, die eigenlijk gewoonweg NIET willen kiezen omdat er niets deftig te kiezen valt, is het steeds een kl*t* periode.

Men heeft de PLICHT te stemmen, maar wat kan een mens doen in en rond het hok om voor niemand te hoeven stemmen? Heeft en kiezer het recht om zijn magneetkaart terug op tafel te gooien met de boodschap :"der staat nix deftig op, ik stem niet"?

Wat mag en mag niet....

Wat kan daaraan worden gedaan? wat zou er moeten veranderen?
Ook bij electonisch stemmen kan je blanco stemmen, zodanig dat je niet moet kiezen tussen de kandidaten
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 11:30   #4
xylitar
Schepen
 
Geregistreerd: 17 februari 2006
Berichten: 432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Ook bij electonisch stemmen kan je blanco stemmen, zodanig dat je niet moet kiezen tussen de kandidaten
En wat gebeurt er dan met je stem... toevoegen aan de meerderheid?

Misschien zouden ze beter echt een vakje maken met, geen enkele keuze is goed genoeg... pas dan zou men echt zicht krijgen op hoe groot de groep is die die klote politiek beu is...
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 12:03   #5
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xylitar Bekijk bericht
En wat gebeurt er dan met je stem... toevoegen aan de meerderheid?

Misschien zouden ze beter echt een vakje maken met, geen enkele keuze is goed genoeg... pas dan zou men echt zicht krijgen op hoe groot de groep is die die klote politiek beu is...
waar dat fabeltje vandaan komt dat blanco stemmen bij de meerderheid gevoegd worden, ik weet het niet, maar het klopt niet. stel dat er in een gemeente 11 stemmers zijn, dus normaliter is 6 stemmen een meerderheid, maar als er 2 stemmers blanco stemmen, is dus 5 stemmen genoeg om de meerderheid te hebben...
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 12:15   #6
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Niet opdagen wordt naar het schijnt niet echt vervolgd?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 12:16   #7
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

Als je vindt dat er geen deftige kandidaten bij zijn stel uzelf dan kandidaat, en als ge inderdaad vele beter bent dan uw tegenkandidaten dan wordt ge misschien nog burgemeester ook.

Coekie
Coekie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 12:24   #8
xylitar
Schepen
 
Geregistreerd: 17 februari 2006
Berichten: 432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie Bekijk bericht
Als je vindt dat er geen deftige kandidaten bij zijn stel uzelf dan kandidaat, en als ge inderdaad vele beter bent dan uw tegenkandidaten dan wordt ge misschien nog burgemeester ook.

Coekie
allee, das zo bijna de 200-300 ste keer dat ik dat nog maar lees op dit forum...

Proficiat met uw originaliteit...
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 12:26   #9
xylitar
Schepen
 
Geregistreerd: 17 februari 2006
Berichten: 432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Niet opdagen wordt naar het schijnt niet echt vervolgd?
is dat zo?

wat zijn de mogelijke "straffen" voor zulks zwaar misdrijf???
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 12:57   #10
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xylitar Bekijk bericht
is dat zo?

wat zijn de mogelijke "straffen" voor zulks zwaar misdrijf???
50-200 euro.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 13:16   #11
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Gebeurt vervolging nog vaak?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 13:19   #12
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Gebeurt vervolging nog vaak?
Ja, maar selectief. Je kan uiteraard best vaak pech hebben. Er wordt in elk geval notie van gemaakt. Als je de eerste keer niet vervolgd wordt, kan het zijn dat je de tweede keer mee moet betalen voor de eerste keer.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 7 juni 2006 om 13:19.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 13:40   #13
xylitar
Schepen
 
Geregistreerd: 17 februari 2006
Berichten: 432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ja, maar selectief. Je kan uiteraard best vaak pech hebben. Er wordt in elk geval notie van gemaakt. Als je de eerste keer niet vervolgd wordt, kan het zijn dat je de tweede keer mee moet betalen voor de eerste keer.
Oh...

en wat als je in het stemlokaal niet wil stemmen.... je bent er geweest, maar wil niet stemmen...

Je hebt je oproep plicht toch gedaan, wat kan er in zulks geval gebeuren?
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 15:36   #14
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xylitar Bekijk bericht
Oh...

en wat als je in het stemlokaal niet wil stemmen.... je bent er geweest, maar wil niet stemmen...

Je hebt je oproep plicht toch gedaan, wat kan er in zulks geval gebeuren?
Dat is een ongeldige stem dan, net als bijvoorbeeld op twee partijen stemmen. Maar je hebt gestemd (namelijk ongeldig), en je handtekening gezet.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 7 juni 2006 om 15:36.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 15:53   #15
xylitar
Schepen
 
Geregistreerd: 17 februari 2006
Berichten: 432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat is een ongeldige stem dan, net als bijvoorbeeld op twee partijen stemmen. Maar je hebt gestemd (namelijk ongeldig), en je handtekening gezet.
Eerst en vooral, bedankt voor het antwoord... Lombas. Ik weet dat dit misschien een belachelijk topic is, maar ik denk ook dat er wel wat mensen zijn met zulks vragen. Niet iedereen kan alles weten (de een al wat meer dan de andere he )

Dus eigenlijk is er geen enkele manier om de politiek duidelijk te maken dat welke richting ze ook geven, je niet de goede richting vind. Wat eigenlijk spijtig is. Men zou de mensen echt die optie moeten geven... het zou beter zijn dan 'uit miserie' en 'geen goeie' vb te moeten kleuren.
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 16:02   #16
Den Bal
Gouverneur
 
Den Bal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2004
Berichten: 1.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xylitar Bekijk bericht
Eerst en vooral, bedankt voor het antwoord... Lombas. Ik weet dat dit misschien een belachelijk topic is, maar ik denk ook dat er wel wat mensen zijn met zulks vragen. Niet iedereen kan alles weten (de een al wat meer dan de andere he )

Dus eigenlijk is er geen enkele manier om de politiek duidelijk te maken dat welke richting ze ook geven, je niet de goede richting vind. Wat eigenlijk spijtig is. Men zou de mensen echt die optie moeten geven... het zou beter zijn dan 'uit miserie' en 'geen goeie' vb te moeten kleuren.

Een mogelijkheid is er op de stemplicht te veranderen naar stemrecht. Op die moment zal enkel de mensen die geïnteresseerd zijn gaan stemmen. Ik persoonlijk zal steeds gaan. Al is het om te kiezen tussen de pest en de cholera. Als ik mij niet kan vinden in geen enkele partij dan zal ik, normaliter, kiezen voor de partij die dichtst staat bij mijn visie.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 16:24   #17
skwirrel
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 april 2006
Berichten: 29
Standaard

Hoe kan je ongeldig stemmen als je elektronisch moet gaan stemmen?
Vroeger had je daarin nog een zekere artistieke vrijheid, al had je maar 1 kleureke.
Zijn er hier mensen die ooit hebben moeten tellen en 'leuke' ongeldige brieven hebben gezien?
skwirrel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 16:31   #18
xylitar
Schepen
 
Geregistreerd: 17 februari 2006
Berichten: 432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
Een mogelijkheid is er op de stemplicht te veranderen naar stemrecht. Op die moment zal enkel de mensen die geïnteresseerd zijn gaan stemmen. Ik persoonlijk zal steeds gaan. Al is het om te kiezen tussen de pest en de cholera. Als ik mij niet kan vinden in geen enkele partij dan zal ik, normaliter, kiezen voor de partij die dichtst staat bij mijn visie.
De stemPLICHT vind ik niet zo slecht. als je de mensen laat kiezen tussen uitslapen of stemmen, zal voor vele de keus reeds gemaakt zijn vrees ik...
xylitar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 16:36   #19
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xylitar Bekijk bericht
De stemPLICHT vind ik niet zo slecht. als je de mensen laat kiezen tussen uitslapen of stemmen, zal voor vele de keus reeds gemaakt zijn vrees ik...
Je moet niet stemmen, je moet opdagen. Daarom is er geen stem, maar een opkomstplicht.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2006, 16:38   #20
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skwirrel Bekijk bericht
Hoe kan je ongeldig stemmen als je elektronisch moet gaan stemmen?
Vroeger had je daarin nog een zekere artistieke vrijheid, al had je maar 1 kleureke.
Zijn er hier mensen die ooit hebben moeten tellen en 'leuke' ongeldige brieven hebben gezien?
Je kan er voor opteren de kaart niet in dat machien te steken.

Als je cool en rebels wilt zijn en laten zien hoe je de politiek verwerpt, wandel je schaar voorbij de stemhokjes en drop je het stemkaartje gewoon in de bak.

Je moet dan de gezichten van die mensen zien
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be