Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 augustus 2006, 19:48   #21
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Er is niets mis met dialecten, al ben ik veeleer een liefhebber van het standaard-Nederlands. Ach, zolang we maar niet verglijden naar de variant van het Nederlands zoals die in Nederland al bestaat: Nederlands met héél veel lelijke Engelse woorden ertussen. Er is niets mis met enkele leenwoorden, maar men moet niet gaan overdrijven.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2006, 17:01   #22
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Er is niets mis met dialecten, al ben ik veeleer een liefhebber van het standaard-Nederlands. Ach, zolang we maar niet verglijden naar de variant van het Nederlands zoals die in Nederland al bestaat: Nederlands met héél veel lelijke Engelse woorden ertussen. Er is niets mis met enkele leenwoorden, maar men moet niet gaan overdrijven.
Ik ben hier op een camping in Drenthe en had net een lokale radiozender uut Groningen te pakken.
Het is nog wel Gronings, maar gemakkelijk te verstaan.
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2006, 12:37   #23
Steve Bracke
Vreemdeling
 
Steve Bracke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Gent
Berichten: 43
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Ik ben hier op een camping in Drenthe en had net een lokale radiozender uut Groningen te pakken.
Het is nog wel Gronings, maar gemakkelijk te verstaan.
Ik was onlangs zelf in Drenthe (Borger en Emmen) en daar waren ze anders wel nog fier op hun dialect. Het was trouwens nog behoorlijk moeilijk te verstaan voor een Vlaming...
Steve Bracke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2006, 12:41   #24
Steve Bracke
Vreemdeling
 
Steve Bracke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Gent
Berichten: 43
Standaard

ABN is trouwens een verouderde afkorting, nu spreekt men van AN ofwel Algemeen Nederlands omdat men ervan uitgaat dat ook de dialecten "Beschaafd" zijn.
Steve Bracke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2006, 19:54   #25
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Nogmaals: dat is een waarde-oordeel. Een tongval heeft niets te maken met a-sociaal of niet. Jan Schaefer sprak met een forse Amsterdamse tongval en hees zich nimmer in een colbertje, laat staan dat 'ie zich liet stroppen, maar a-sociaal was hij niet. Ik ken corpsballen uit Leiden met de studenten-Leidse tongval die ik eerder asociaal zou noemen dan de heren van Catapult/Rubberen Robbie/Ome Henk.
En toch is dit ''tongvalletje'' typerend voor domme, onwetende, mensen. Elk onderzoek zal uitwijzen dat het merendeel van de mensen met deze tongval onder deze groep valt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 11:27   #26
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Nogmaals: dat is een waarde-oordeel. Een tongval heeft niets te maken met a-sociaal of niet. Jan Schaefer sprak met een forse Amsterdamse tongval en hees zich nimmer in een colbertje, laat staan dat 'ie zich liet stroppen, maar a-sociaal was hij niet. Ik ken corpsballen uit Leiden met de studenten-Leidse tongval die ik eerder asociaal zou noemen dan de heren van Catapult/Rubberen Robbie/Ome Henk.
En juist het platte Leids is doorspekt met Vlaamse woorden, omdat Leiden groot is geworden door immigranten uit Vlaanderen.
__________________

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 16 augustus 2006 om 11:27.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 13:42   #27
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

[quote=liberalist_NL;1854632]Nee, u begreep me verkeerd. Alleen de tokkkietaal is asociaals. Toch zijn er in heel Nederland mensen die dit aanhangen. Waarschijnlijk een chronisch gebrek aan onderwijs. Een dialect is plaatselijk. Ik bedoel, mijn vrienden en familie zijn Limburgs, ik heb familie in Friesland (Weststellingwerfs), familie in Amsterdam (En die spreken gewoon ABN), en een oom en tante in Wallonië waarvan de oom geen woord Nederlands spreekt maar mijn tante perfect Nederlands spreekt, overigens wel met een Franse tongval. En nu wilt u beweren dat ik dialecten asociaal vind?

Ik vind Vlaams trouwens een van de mooiste dialecten die er is.[/quote]

Alléz gij, bedankt omda te horen. Alsk u in de Limburg tegenkom trakteer u op een pintje, of een stukske limburgse vlaai
Dan moogde kieze en ook of ik u int Ghééénts of int Limburgs aanspreek Wie sjóón os Limburg is, dét wéts toch niemans...

Laatst gewijzigd door stropkeuh : 16 augustus 2006 om 13:44.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 13:46   #28
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
En juist het platte Leids is doorspekt met Vlaamse woorden, omdat Leiden groot is geworden door immigranten uit Vlaanderen.
Aha geef es een paar voorbeelden. Ik kan geen plat Leids, wel plat Ghééénts.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2006, 14:40   #29
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Aha geef es een paar voorbeelden. Ik kan geen plat Leids, wel plat Ghééénts.
De Leidse taal.
Leiden heeft een zeer karakteristiek dialect, dat nog zeer wijdverbreid onder de bevolking wordt gesproken. De Leidse taal is zodanig bijzonder, dat zij zelfs door Hollanders met enige bevreemding wordt betracht. De 19de eeuwse student-auteur Klikspaan (Johannes Kneppelhout) schreef vol vermaak over de volkstaal, die de hospita’s en dienstmeiden van de studenten spraken.
Het Leids kent een grote onderlinge verscheidenheid in uitspraak en intonatie. Dat komt vooral door de grote invloed van Zuid-Nederlandse streektalen, die de Vlamingen en Brabanders met zich meebrachten, en de buitengewone invloed van het Waals, die men elders in Holland nauwelijks vindt. Als gevolg hiervan kent het Leids dan ook een zeer uitgebreide eigen woordenschat.
Tegenwoordig is er echter onder invloed van het onderwijs in de Nederlandse standaardtaal niet veel over van de oorspronkelijke Leidse volkstaal. Toch ziet men ook invloed van de Leidse volkstaal op de Nederlandse landstaal. Goede voorbeelden zijn het gezegde ‘Leiden is in last’ (in zware moeilijkheden verkeren) en ‘bakkie doen’ (kopje koffie drinken), of het woord ‘glipper’ (sluiper, verrader).

Zie voor het hele verhaal:

http://www.roepstem.net/leiden.html
__________________

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 16 augustus 2006 om 14:42.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be