Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 april 2007, 13:00   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard België is een fiscaal paradijs voor zij die de wet kennen...

Ik vraag mij af hoe het kan dat er in linkse kringen zoveel sympathie is voor de staat België.

Ik citeer hier het PVDA programma: "De Partij van de Arbeid is de enige partij die nog op Belgische leest geschoeid is.(...) De meest rationele structuur voor het kleine België is die van een unitaire staat."

Nochtans is in deze steeds neoliberaler wordende samenleving België geen uitzondering. Nu, neoliberaal... Neocorporatistisch zou een betere omschrijving zijn.

Net als voor de Franse Revolutie heb je immers een "natuurlijke orde", deze maal niet meer met adel, clerus en klootjesvolk, maar met politici, bedrijven en andermaal klootjesvolk. Althans, dat is hoe de eersten over de laatste denken.

Vroeger steunden de belastingen op dit klootjesvolk, waar het minste te rapen viel, buiten een paar konijnen en een raapje als belasting in natura. De rijke klasse van de adel had privileges en hoefde weinig te betalen. En toen werd de Bastille afgebroken...

Vandaag heb je hetzelfde. Natuurlijke personen zijn in dit land onderworpen aan de personenbelasting. De hoogste schijf daarvan bedraagt 50%, dwz, dat wat er wordt afgehouden NA aftrek van sociale bijdragen. Voor een zelfstandige bedragen die 20%. Van die 50% krijg je al snel nog 6-8% erbij als gemeentebelasting (tenzij je je een luxevilla in Knokke kan veroorloven, daar is het 0%). Sterk vereenvoudigd kan het zijn dat men 1/3 over heeft, zeker als je rekening houdt met 6%-21% verbruiksbelasting, BTW. Ter vergelijking: bedrijven betalen een vast forfait aan sociale bijdragen van een bespottelijke 347,5€, vaak nog niet eens een procentje van hun winst. Daarna betalen ze maximaal 1/3 belastingen. BTW kunnen ze vaak recupereren, dus ook niet. Intresten van leningen worden volledig afgetrokken, de gewone man kan dit maar uiterst beperkt.

Die gunstregeling voor bedrijven zorgt voor de welwillende steun van de werkgevers verenigd in de VBO, Verbond van Belgische Ondernemingen. Tot zover het neoliberale gedeelte. Om het klootjesvolk koest te houden, moet men rekening houden met de sociale partners. Diens loyaliteit wordt afgekocht door hun grote sommen geld toe te kennen om het sociale beleid in België tot uitvoering te brengen. Alle klassen verzoend met het geld van het klootjesvolk? Kedenketni. Uiteraard steunen de sociale partners en de werkgevers de integriteit van België, hun luxueuze, abnormale positie zou wel eens anders kunnen zijn in een andere staat.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 13:12   #2
abou Anis
Minister-President
 
Geregistreerd: 2 augustus 2006
Berichten: 4.786
Standaard

En dit gaat waar precies over? Over is dit een thread waar iedereen zoveel mogelijk open deuren in probeert te trappen en geeft u zelf meteen het voorbeeld?
abou Anis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2007, 13:21   #3
Frans Oghtendlicht
Parlementslid
 
Geregistreerd: 23 december 2006
Berichten: 1.670
Standaard

De opmerkingen zijn anders wel terecht hoor.Het dogmatische unitarisme vanwege de pvda is een van de redenen waarom ik zelf nooit op die partij heb gestemd, en wellicht vele anderen ook. De unitaire staat België werd 150 jaar lang uitgeprobeerd en is falliekant mislukt.
Frans Oghtendlicht is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be