Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 oktober 2007, 12:17   #181
Khonnor
Parlementsvoorzitter
 
Khonnor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.242
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Jij leest dus enkel Vlaamse boeken als ze vertaald zijn in een andere taal? Zonder vertaling in een andere taal dan het Nederlands deugen ze immers niet?
Of was het je liefde voor alles wat Vlaams is die je ook weer deze denigrerende uitspraak ontlokte?
ochottekes... knuppeltje is op haar tenen getrapt...

beste knuppel, natuurlijk zijn er wel goeie vlaamsche schrijvertjes en schrijfstertjes... hoewel ik denk dat degene die jij geweldig vindt mij weinig zullen boeien en andersom...

maar, de kans dat in een groter taalgebied meer goeie boeken worden geschreven is groter

waarom? omdat er meer boeken worden geschreven

enkel de beste/betere (subjectief gegeven trouwens) werken worden vertaald

dus... zou de kewaliteit van het gemiddelde boek vertaald uit engels/frans/spaans hoger moeten zijn dan het gemiddelde vlaamsche schrijfsel...

(ps een van de enige vlaamse boeken met niveau die ik de laatste jaren heb gelezen is dimitri verhulsts "de helaasheid ter dingen".... eventueel "slaap" van annelies verbeke)
__________________
"I've got a french word I wanna share with you tonight, even though most of you are probably from Nicaragua." "Un, quatorze, cinq... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH"
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 12:21   #182
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
ochottekes... knuppeltje is op haar tenen getrapt...

beste knuppel, natuurlijk zijn er wel goeie vlaamsche schrijvertjes en schrijfstertjes... hoewel ik denk dat degene die jij geweldig vindt mij weinig zullen boeien en andersom...

maar, de kans dat in een groter taalgebied meer goeie boeken worden geschreven is groter

waarom? omdat er meer boeken worden geschreven

enkel de beste/betere (subjectief gegeven trouwens) werken worden vertaald

dus... zou de kewaliteit van het gemiddelde boek vertaald uit engels/frans/spaans hoger moeten zijn dan het gemiddelde vlaamsche schrijfsel...

(ps een van de enige vlaamse boeken met niveau die ik de laatste jaren heb gelezen is dimitri verhulsts "de helaasheid ter dingen".... eventueel "slaap" van annelies verbeke)
Toevallig de 2 boeken die op mijn leeslijstje staan.

Ik heb elders op het forum al 1 hetzelfde beweerd, maar werd streng terechtgewezen door Jan Van de Berghe
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 12:21   #183
Khonnor
Parlementsvoorzitter
 
Khonnor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.242
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar zou je het slecht vinden mocht België verdwijnen? en zo ja: waarom??
och, ik lig er eigenlijk niet echt geweldig wakker van...

ik zie gewoon het nut niet van een splitsing... belgie is al klein genoeg en toch nog relatief bekend in het buitenland...

en, ik geef toe, mijn afkeer van het flamingantisme is mede ingegeven door het aangebrande volksnationalistische en rechts conservatieve discours dat hier meestal mee gepaard gaat...

voorts, als we er niet eens in slagen om solidair te zijn met onze naaste buren, hoe zit het dan met onze blik op de wereldsolidariteit? veel flamingantisme lijkt me ingegeven door egoisme en een overdreven belang hechten aan de invulling van het woord "volk"
__________________
"I've got a french word I wanna share with you tonight, even though most of you are probably from Nicaragua." "Un, quatorze, cinq... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH"
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 12:59   #184
another brick
Gouverneur
 
another brick's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2006
Locatie: aan de oevers van de leie
Berichten: 1.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
ocharme....
ik heb oprecht medelijden

zoveel wereldproblemen en meneer/madam zit te zagen dat ie er moeite mee heeft om als belg door het leven te gaan

plaatsvervangende schaamte dringt zich op
Ik gebruikte enkel de logische gedachtengang van Kim.
Blijkbaar hebben belgicisten moeite met het volgen van hun eigen redeneringen.
__________________
You never walk alone
another brick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 13:21   #185
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Khonnor Bekijk bericht
och, ik lig er eigenlijk niet echt geweldig wakker van...

ik zie gewoon het nut niet van een splitsing... belgie is al klein genoeg en toch nog relatief bekend in het buitenland...

en, ik geef toe, mijn afkeer van het flamingantisme is mede ingegeven door het aangebrande volksnationalistische en rechts conservatieve discours dat hier meestal mee gepaard gaat...

voorts, als we er niet eens in slagen om solidair te zijn met onze naaste buren, hoe zit het dan met onze blik op de wereldsolidariteit? veel flamingantisme lijkt me ingegeven door egoisme en een overdreven belang hechten aan de invulling van het woord "volk"
en voeg er maar de verborgen agenda aan toe om alsmaar meer te privatiseren o.a. in de ziektverzekering.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 13:22   #186
straatrue
Minister-President
 
Geregistreerd: 23 augustus 2007
Berichten: 4.614
Standaard

Frank Vandenbrouke schreef het vandaag nog in De morgen, wanneer BDW moet kiezen tussen meer Vlaanderen en meer rechtse standpunten; dan verkiest hij de rechtse standpunten doordrukken.
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 13:57   #187
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door another brick Bekijk bericht
Ik gebruikte enkel de logische gedachtengang van Kim.
Blijkbaar hebben belgicisten moeite met het volgen van hun eigen redeneringen.
Ik volg enkel de gedachtengang van vele andere Vlaams-nationalisten die in het buitenland zijn gaan wonen omdat ze iets tegen België hebben.

Je moet ze zelfs niet al te ver gaan zoeken...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 14:26   #188
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
en voeg er maar de verborgen agenda aan toe om alsmaar meer te privatiseren o.a. in de ziektverzekering.
Wat jij hier zegt is dat, als de Vlamingen die privatisering zouden willen (ik stel het als een hypothese, meer niet), dat dan met alle geweld moet worden tegengehouden door er de Walen bij te betrekken. Kon je een beter voorbeeld geven van waarom het Belgisch concept in se ondemocratisch is en zo snel mogelijk moet verdwijnen?

Een beetje zoals Labyrinth die de weigering van de Franstaligen in de Rand verantwoordt met het argument "dat het hier nog altijd België is". Met andere woorden: weer een schitterend argument waarom België moet verdwijnen, gratis geleverd door de Belgicisten.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 14:35   #189
dunno
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 23 juli 2007
Berichten: 70
Standaard

Willy Somers, niet zozeer als Vlaams-nationalist, maar ging toch zingen op de Ijzerbedevaart etc. Heeft zich onlangs in een VRT praatprogramma nog geërgerd aan het Frans in de buurt. (Hij komt uit Vlezenbeek, Halle-VIlvoorde).
dunno is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 14:41   #190
another brick
Gouverneur
 
another brick's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2006
Locatie: aan de oevers van de leie
Berichten: 1.101
Standaard

Je moet zelfs niet naar de Brusselse rand gaan om de verfransing te merken.
Bij ons in Zuid-West Vlaanderen is het even erg.
__________________
You never walk alone
another brick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 15:02   #191
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door another brick Bekijk bericht
Je moet zelfs niet naar de Brusselse rand gaan om de verfransing te merken.
Bij ons in Zuid-West Vlaanderen is het even erg.
Franskiljons kom je overal tegen, ook in Antwerpen (en in Gent).

Het zijn daarom niet altijd Franstaligen hoor. Er zijn genoeg Vlamingen die liever Frans spreken omdat ze zich daardoor ietwat belangrijker voelen dan de gemiddelde medeburger.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 15:48   #192
another brick
Gouverneur
 
another brick's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2006
Locatie: aan de oevers van de leie
Berichten: 1.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Franskiljons kom je overal tegen, ook in Antwerpen (en in Gent).

Het zijn daarom niet altijd Franstaligen hoor. Er zijn genoeg Vlamingen die liever Frans spreken omdat ze zich daardoor ietwat belangrijker voelen dan de gemiddelde medeburger.
Ik woon in Wervik, vlakbij de Franse grens.
Woningen blijken in België veel goedkoper te zijn met een grote toevoer van Fransen als gevolg.
Ze doen geen enkele poging om Nederlands te praten of het zelfs maar aan te leren.
Wij, als Nederlandstaligen, zijn verplicht om Frans te spreken in tal van winkels en horecazaken.
Als u dat normaal vindt is dat uw zaak maar ik (en ik niet alleen) heb er toch moeite mee.
__________________
You never walk alone
another brick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 16:14   #193
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door another brick Bekijk bericht
Ik woon in Wervik, vlakbij de Franse grens.
Woningen blijken in België veel goedkoper te zijn met een grote toevoer van Fransen als gevolg.
Ze doen geen enkele poging om Nederlands te praten of het zelfs maar aan te leren.
Wij, als Nederlandstaligen, zijn verplicht om Frans te spreken in tal van winkels en horecazaken.
Als u dat normaal vindt is dat uw zaak maar ik (en ik niet alleen) heb er toch moeite mee.
Ik vind dat niet normaal en ik heb nergens gezegd dat ik dat normaal kan vinden.

Laksheid van de gemeentebesturen zorgt ervoor dat dit probleem blijft bestaan.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 16:16   #194
Khonnor
Parlementsvoorzitter
 
Khonnor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.242
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Wat jij hier zegt is dat, als de Vlamingen die privatisering zouden willen (ik stel het als een hypothese, meer niet), dat dan met alle geweld moet worden tegengehouden door er de Walen bij te betrekken. Kon je een beter voorbeeld geven van waarom het Belgisch concept in se ondemocratisch is en zo snel mogelijk moet verdwijnen?

Een beetje zoals Labyrinth die de weigering van de Franstaligen in de Rand verantwoordt met het argument "dat het hier nog altijd België is". Met andere woorden: weer een schitterend argument waarom België moet verdwijnen, gratis geleverd door de Belgicisten.
kijk eens goed naar sicko van michael moore en geef me erna nog 1 reden om de ziektezorg te privatiseren...

privemaatschappijen mogen gerust mijn auto en mijn huis verzkeren, maar van mn lijf blijven ze best af...

komt nog bij dat zowat de meest hypocriete, geldopslorpende en winstgevende industrie de paharmaceutische industrie is... ze laten nog liever mensen sterven aan bepaalde ziektes dan dat ze hun medicijnen tegen een aanvaardbare prijs aanbieden.... (en niet toevallig zijn het weer vooral amerikaanse multinationals die zich hieraan bezoondigen)

plus, algemeen gezien: wij leven nog altijd in belgie... tot op heden is het niet de vlamingen wilen dit en de walen willen dat... het is: de belgen willen het zo... of zo zou het toch moeten zijn...
__________________
"I've got a french word I wanna share with you tonight, even though most of you are probably from Nicaragua." "Un, quatorze, cinq... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH"
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 16:19   #195
Khonnor
Parlementsvoorzitter
 
Khonnor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 augustus 2005
Berichten: 2.242
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Frank Vandenbrouke schreef het vandaag nog in De morgen, wanneer BDW moet kiezen tussen meer Vlaanderen en meer rechtse standpunten; dan verkiest hij de rechtse standpunten doordrukken.
geweldig stuk trouwens...
hiermee geeft hij BDW op een zuivere en beleefde wijze lik op stuk
BDW denkt immers enkel aan zijn rechts conservatieve agenda...
maw hij wil meer vlaanderen, maar enkel als meer vlaanderen staat voor meer rechts en conservatief vlaanderen...
ik ben ervan overtuigd dat ook zijn nationalisme is ingegeven door een rechts-egoistische reflex die het niet kan verkroppen dat wallonie een eerder linkse koers vaart (en in mindere mate blijft varen)... idem dito voor yves leterme trouwens
__________________
"I've got a french word I wanna share with you tonight, even though most of you are probably from Nicaragua." "Un, quatorze, cinq... AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH"
Khonnor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 17:25   #196
another brick
Gouverneur
 
another brick's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2006
Locatie: aan de oevers van de leie
Berichten: 1.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik vind dat niet normaal en ik heb nergens gezegd dat ik dat normaal kan vinden.

Laksheid van de gemeentebesturen zorgt ervoor dat dit probleem blijft bestaan.
Dan sta ik 100 % achter uw visie.
__________________
You never walk alone
another brick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 17:54   #197
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De rechtvaardige rechter Bekijk bericht
Ik dacht ook Hubert Damen (witse)
Schrap die maar al van je lijstje, Hubert Damen heeft de petitie "red de solidariteit" ondertekend.

http://www.reddesolidariteit.be/bekendestemmen2.php
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 18:05   #198
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Jambers laat geen gelegenheid onbenut om te zeggen hoe zeer hij zijn land haat.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 18:35   #199
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Jambers laat geen gelegenheid onbenut om te zeggen hoe zeer hij zijn land haat.
Met alle respect, maar Jambers is een omhooggevallen riooljournalistje dat zichzelf God waant.

Hij eist o.m. van zijn medewerkers dat ze perfect ABN tegen hem praten, bij het minste dialect vlieg je de laan uit. En z'n reportages draaiden uiteindelijk maar om één ding: hoe haal ik zoveel kijkcijfers door zoveel mogelijk marginalen in beeld te brengen.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2007, 18:46   #200
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Schrap die maar al van je lijstje, Hubert Damen heeft de petitie "red de solidariteit" ondertekend.

http://www.reddesolidariteit.be/bekendestemmen2.php
Dat betekent niet dat je geen separatist bent.
Solidariteit met de Franstaligen staat in het N-VA programma.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be