Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 november 2007, 14:18   #21
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Omdat Vlaanderen vandaag dan een stuk groter geweest zou zijn. Nederlandse Limburgers, Brabanders en Zeeuwen zouden zich vandaag wellicht ook Vlamingen noemen wat vandaag niet het geval is.
Dan zouden zij ook vast zitten in dat mislukte land van jullie.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 14:07   #22
Nederlandse Leeuw
Burgemeester
 
Nederlandse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 503
Standaard

Ik schaam me ervoor dat wij (Noord-Nederlanders) nog wel eens een foutje maken (zoals die tricolore). Ook het argument van dat ABN Amro nu 'Belgisch' is, vind ik nergens op slaan.

Toch heb ik getekend, en ik hoop dat nog vele mensen dat zullen doen.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 14:16   #23
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Schotland valt dan ook niet te vergelijken met Vlaanderen. Vlaanderen is bij mijn weten nooit een onafhankelijke staat geweest binnen Europa en het huidig Vlaanderen heeft in tegenstelling met het huidig Schotland ook weinig gemeen met het Vlaanderen uit de geschiedenisboeken. De Vlaamse "identiteit" is mede een mythe dat op bestelling van het Belgisch regime er is gekomen om de Nederlandstalige bewoners van België aan elkaar te binden.
Moet een staat dan reeds sinds mensenheugenis bestaan? Dat lijkt me sterk.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 14:18   #24
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Omdat Vlaanderen vandaag dan een stuk groter geweest zou zijn. Nederlandse Limburgers, Brabanders en Zeeuwen zouden zich vandaag wellicht ook Vlamingen noemen wat vandaag niet het geval is.
Mij lijkt het waarschijnlijker dat het gebruik van het woord "Vlaams" voor de Nederlandse cultuur in het zuiden dan eerder zou teruggedrongen en verdwenen zijn, en enkel de inwoners van het gebied dat ongeveer overeenkomst met het historische graafschap zich nu zo zouden noemen.

Maar ja, als...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 14:18   #25
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 15 november 2007 om 14:19.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 14:18   #26
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 15 november 2007 om 14:19.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 14:18   #27
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

.

Een paar keer te veel geklikt, peins ik
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.

Laatst gewijzigd door Burkide : 15 november 2007 om 14:19.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 14:42   #28
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Mij lijkt het waarschijnlijker dat het gebruik van het woord "Vlaams" voor de Nederlandse cultuur in het zuiden dan eerder zou teruggedrongen en verdwenen zijn, en enkel de inwoners van het gebied dat ongeveer overeenkomst met het historische graafschap zich nu zo zouden noemen.

Maar ja, als...
Het zou gewoon 'Zuid-Nederlands' genoemd worden. Wat het tenslotte ook is.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 15:10   #29
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het zou gewoon 'Zuid-Nederlands' genoemd worden. Wat het tenslotte ook is.
Inderdaad. Al neem ik aan dat in zo'n scenario ook de huidige Nederlanders (Randstedelingen) zouden inzien dat het "Belchies" niet zo uniform is dan ze denken, d.i., dat West-Vlamingen anders klinken dan Brusselaars. Ik heb niet de indruk dat dit besef bij het grote publiek leeft (net zoals alle "Ollanders" volgens veel Vlamingen hetzelfde lijken te klinken).
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 18:12   #30
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

In de ideale situatie verschuift de mentale grens langzaam van de huidige staatsgrens naar de grote rivieren, waar de echte cultuurgrens ligt. Je krijgt dan een drieledigheid in de Nederlanden met de Zuidelijke Nederlanden, bestaande uit het oorspronkelijke Vlaanderen, Brabant en Limburg; de (Noord)Westelijke Nederlanden, bestaande uit Holland, Zeeland, Utrecht en Flevoland; en de Noordoostelijke Nederlanden, bestaande uit Groningen t/m Gelderland. Dat zijn de drie belangrijkste cultuurgebieden. Er zijn geen scherpe grenzen, overal is er wel overlap (Zuid-Gelderland, Zeeuws-Vlaanderen, Gelderse Vallei, Kop van Noord-Holland, etc.) en er is ook wederzijdse beïnvloeding (Noord-Brabant en Oost-Limburg hebben nu eenmaal een andere geschiedenis dan Vlaanderen, Zuidelijk Brabant en West-Limburg), maar ongeveer klopt het wel.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 18:48   #31
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In de ideale situatie verschuift de mentale grens langzaam van de huidige staatsgrens naar de grote rivieren, waar de echte cultuurgrens ligt.
En waarom zou dat ideaal zijn? Ik zie dat zelfs als een bedreiging voor de eenheid van het land. Een recept voor desintegratie, dat is het.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2007, 19:20   #32
stropkeuh
Parlementslid
 
stropkeuh's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 november 2005
Locatie: LIMBURG
Berichten: 1.774
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ik snap dus echt niet dat jij met die B+ avatar rond loopt hoor,of mis ik hier nu weer wat hé
Ik wel
Ik kan net zo goed Belg en Vlaming zijn zonder antipathie naar de walen.
Heb al eerder duidelijk gemaakt wat ik tegen de franskiljons heb, overeenkomstig wat Kim aanhaalde: de kern vak het probleem, frans klappen om chiq te doen, zich meer te achten dan de ander. En dat "zich meer achten" kunt ge op veel manieren uitdrukken. Hier doen ze het int frans, de moslims doen het via de hoofddoek enz...
Maar het principe blijft gelijk.
Op zich heb ik nix tegen het frans als taal, vind het een mooier taal dan duits, dus puur taalkundige gezien. Duits vind ik hard klinken.
Maar frans misbruiken om.. is nee, dan ga ik brullen.
Eigenlijk is het geen taalprobleem, maar een sociaalconflict waarbij taal slechts een uitdrukkingsmiddel is ervan.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:02.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be