Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 september 2008, 20:28   #1
Maarten Malaise
Administrator
 
 
Maarten Malaise's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 mei 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 1.860
Standaard Lachen met de Nederlandse justitie?

Ik ben domeinnaamhouder van een paar politieke websites in België en in die functie draag ik een beperkte verantwoordelijkheid over inhoud van die websites. Ik word op de hoogte gehouden door gebruikers en het CGKR (Centrum voor Gelijke Kansen en Racismebestrijding). Onder vrienden wordt de term "CGKR" steevast vervangen door "de inquisitie" omdat we allemaal geloven in de vrijheid van het woord. Al bij al blijven ze een autoriteit op het gebied van de wetgeving. In een maatschappij die gedomineerd wordt door doctrine van de anti-discriminatie zijn ze af en toe een dankbare bron van informatie. Maar tot op heden bleven deze klachten beperkt tot een inlandse bezigheid, op een zeldzame Indonesiër na.

Wat mij zojuist door de Nederlandse justitie werd toegezonden slaagt werkelijk alles.

Citaat:
Arrondissementsparket Amsterdam
Postadres Postbus 84500, 1080 BN Amsterdam

[email protected]
Contactpersoon R.E. Boer
Doorkiesnummer (020) 541 6088
Datum 12 september 2008
Ons kenmerk 523300-06
Uw kenmerk -
Onderwerp Strafbaar lied op uw website

Geachte directie van de website forum.politics.be,

Gaarne wil ik uw aandacht vragen voor het volgende.

Ik ben de discriminatieofficier van justitie van Amsterdam en tevens de landelijke
discriminatieofficier van Nederland. In deze functie heeft mij de informatie bereikt
dat op uw website ‘forum.politics.be’ een lied met de titel ‘Kankerjoden’ wordt
getoond en dat tevens op uw website de tekst van dat lied wordt weergegeven.

Zowel de titel van het lied als ook de inhoud van de tekst is naar Nederlands
strafrecht strafbaar. Ik wil met name wijzen op het refrein dat luidt:

Fuck die joden die vieze joden.
De allochtonen zullen jullie komen doden.
Fuck Die Joden die vieze joden .
De allochtonen zullen jullie komen doden.

Afgezien van de strafbaarheid, hoef ik u, naar ik aanneem, niet te wijzen op de
verwerpelijkheid van dit lied. Ik meen dat de aanwezigheid van dit lied op uw
website een smet werpt op uw goede naam.

Ik verzoek u om dit lied zo spoedig mogelijk van uw website te verwijderen. Ik
neem aan dat u binnen 14 dagen na ontvangst van deze brief aan dit verzoek kunt
voldoen.
Indien dit lied na deze termijn nog op uw website blijkt te staan, zal ik mij
beraden op mogelijke vervolgstappen.

Hoogachtend,

P.C. Velleman
Officier van justitie
De man vertelt me niet waar ik het bewuste bericht kan vinden. Voor mij erg belangrijk aangezien het forum van Politics.be ongeveer 3,8 miljoen berichten bevat.

En de Nederlandse wetgeving hieromtrent is me niet bekend.

Dit wordt mijn antwoord:

Citaat:
Beste,

Ik heb twee vragen
1. waar staat dat lied? Graag een exacte url.
2. hoe verhoudt het Nederlands recht zich tot het Belgisch recht? Kan u
de specifieke wetgeving uit uw land aan ons bezorgen?

mvg,

Maarten Malaise
domeinnaamhouder.
Waarom zoekt hij mijn mailadres niet op en wordt dit verzonden naar een info-adres waar ik, door de vele spam, eerder toevallig naar kijk? Een eenvoudige opzoeking bij DNS had nochtans mijn mailadres bezorgd.

Ik ben geen jurist, maar mijn verstand zegt me dat iets niet klopt. Waar werd dit misdrijf gepleegd? Wat heeft dit te maken met het Nederlands recht? Moet ik me binnenkort geviseerd voelen wanneer ik me over de Nederlandse grens waag? Moet ik vanaf heden de Albert Heyn in Putte mijden?

Citaat:
Beste,

Nog bijkomende, enigzins kritische, vragen:
3. stel dat hier geen [email protected] bestond .... zoekt u nooit de
gegevens van de domeinnaamhouder op?
4. Ben ik als buitenlander in Nederland aansprakelijk voor
een domeinnaam dat niet eens op een domeinextensie .nl is geplaatst?
5. werd dit misdrijf (mogelijk) door een Nederlander gepleegd? Hoe ver
gaat u over de landsgrenzen om naar potentiële misdrijven te kijken?

Kritische vragen staan los van de aard van de boodschap op het forum en
zijn eerder geïnspireerd door gezonde (journalistieke) nieuwsgierigheid.
Ik probeer een beetje te vatten of ik volgende week ook aan een melding
uit de Roemenië kan verwachten. Het is de eerste keer dat dit me overkomt.

Uiteraard nog een antwoord op de eerste vragen, met nadruk op vraag 1.

mvg

Maarten Malaise
domeinnaamhouder
Even 'googelen' leert me intussen dat het forum een tekst in die zin bevat. Als ik me niet vergis dan gaat het over dit bericht uit 2003:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=6988
De context waarin deze discussie is opgesteld is niet in strijd met Belgisch recht. Ik hoop van harte dat de Nederlanders ons niet gevolgd zijn op weg naar de absolute heerschappij van het gecontroleerde denken. Als bovenstaande discussie strafbaar is in Nederland dan betekent het dat zij er erger aan toe zijn dan wij ...

Nu wachten op de reactie van Paul Velleman. Hij blijkt geen onbekende te zijn voor de kritische Nederlander. Uit Wikipedia:

Citaat:
Mr. Paul Velleman is een Nederlands Officier van Justitie in Amsterdam en tevens lid van de overheidsinstantie Landelijk Expertise Centrum Discriminatie (LECD).
Velleman is als Officier van Justitie betrokken bij verschillende zaken, die het landelijk nieuws halen, onder andere bij de zaak Gretta Duisenberg. Bij deze zaak oordeelde hij dat er geen aanleiding was om tot vervolging over te gaan, omdat Duisenberg niet had "aangezet tot discriminatie of haat". Hij noemde de uitspraak echter wel krenkend en kwetsend voor joden[1]. Ook was Velleman degene die adviseerde om het bestuur van de El Tawheed moskee in Amsterdam niet strafrechtelijk te vervolgen voor het verspreiden van islam-boeken die zouden oproepen tot mishandeling en discriminatie van homoseksuelen en vrouwen[2]. Verder speelde hij een prominente rol bij de arrestatie van Gregorius Nekschot. Hierin had hij een dubbelrol. Hij onderzocht de zaak als lid van het LECD en tevens gaf hij de opdracht tot arrestatie als Officier van Justitie[2][3]. Ook de politiek roerde zich in de zaak Gregorius Nekschot. De PvdA neemt de zaak hoog op, SP en D66 noemen de aanhouding buiten proportie en de VVD spreekt van een vreemde gang van zaken en de PVV vindt de aanhouding ongehoord en beschuldigt het OM van dictatoriale trekjes.[4]
Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Maarten Malaise
Bron: http://www.politiek.be/
Maarten Malaise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 21:15   #2
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Begint die Velleman nu ook al grensoverschrijdend te werken? Benieuwd wat het standpunt van het CGKR in dezer is.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 21:22   #3
Alvader
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
Standaard

Mag men nu al geen liederen citeren ? Binnenkort kunnen we niet meer uit Mein Kampf citeren. Is Schopenhauers essay met de titel "Er is geen vrouw die deugt" binnenkort ook al verboden ? Waar gaan we naartoe ?
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....

Laatst gewijzigd door Alvader : 15 september 2008 om 21:23.
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 21:24   #4
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Vrije meningsuiting is tegenwoordig niet meer bestaand in onze Westerse cultuur, toch zeker wanneer die niet politiek correct is. Interpreteer dit nu niet als een akkoord met dat lied, maar het point blijft.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 21:30   #5
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Ik vraag me eigenlijk af wat we aan het opofferen zijn en welke verworvenheid we er in de plaats voor terugkrijgen. De smakeloze inhoud van dat lied staat hier nu even terzijde.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 21:46   #6
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Moet zoiets eigenlijk niet per aangetekende zending of op zijn minst via normale post gebeuren? Niemand kan verwachten dat jij die mail nog nakijkt.

Nu is het te laat, natuurlijk, maar in feite had je die hele mail kunnen negeren. Toch zou ik eens nagaan of zo'n bericht via e-mail telt als vordering.

Ga toch eerst de echtheid ervan na.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 22:07   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Dat zit ergens in google cache en zo is die daarop uitgekomen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 22:24   #8
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Ik heb daarstraks een draad in dit verband geopend op het Europa-onderwerp.
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 22:27   #9
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

De server staat toch echt in Frankrijk.

Een Nederlandse officier van Justitie kan het heen en weer krijgen op het forum.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 22:35   #10
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
De server staat toch echt in Frankrijk.

Een Nederlandse officier van Justitie kan het heen en weer krijgen op het forum.
Het drama is dat dat niet het geval is blijkbaar...????
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 22:40   #11
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Chris schrijft er ook over.

__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 22:45   #12
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Doet eigenlijk niets ter zake. Als Belg wordt gij geacht de wet te kennen. dit betreft wel de Belgische wet. Wanneer gij als Belg in Belgie volgens de normen van een buitenlandse wedgeving een misdrijf pleegt, ben jij daar niet schuldig aan. bv. Wanneer men als Marrokaan in Marokko zijn 12 jarige dochter uithuwelijkt kan men in België die daar niet voor vervolgen. Wanneer jij als Belg in Marokko je 12 jarige dochter zou uithuwelijken is dat een andere zaak.

Dus, wanneer dat lied in Nederland verboden is en jij zou een Nederlander zijn en dat lied hier publiceren, dan zou jij denk ik kunnen strafbaar zijn ook al is het in België niet strafbaar. Maar wanneer jij een Belg bent en het publiceren gebeurt hier in België, kan jij niet strafbaar zijn want jij bent niet gehouden de wet te kennen in Nederland en evenmin niet verplicht als Belg de Nederlandse wedgeving na te leven in België. Ik ben ook geen jurist hoor maar dit lijkt mij vanzelfsprekend.

Laatst gewijzigd door Garry : 15 september 2008 om 22:47.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 22:49   #13
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Doet eigenlijk niets ter zake. Als Belg wordt gij geacht de wet te kennen. dit betreft wel de Belgische wet. Wanneer gij als Belg in Belgie volgens de normen van een buitenlandse wedgeving een misdrijf pleegt, ben jij daar niet schuldig aan. bv. Wanneer men als Marrokaan in Marokko zijn 12 jarige dochter uithuwelijkt kan men in België die daar niet voor vervolgen. Wanneer jij als Belg in Marokko je 12 jarige dochter zou uithuwelijken is dat een andere zaak.

Dus, wanneer dat lied in Nederland verboden is en jij zou een Nederlander zijn en dat lied hier publiceren, dan zou jij denk ik kunnen strafbaar zijn ook al is het in België niet strafbaar. Maar wanneer jij een Belg bent en het publiceren gebeurt hier in België, kan jij niet strafbaar zijn want jij bent niet gehouden de wet te kennen in Nederland en evenmin niet verplicht als Belg de Nederlandse wedgeving na te leven in België. Ik ben ook geen jurist hoor maar dit lijkt mij vanzelfsprekend.

U verwart empatisch intellectuële logica met rechtsgang in dit langzaamaan verzuipende klotecontinent, ook wel EUSSR genaamd...
Oeps...heb ik nu effe een paar honderd miljoen europese sowjetburgers beledigd...laat de vijfentwintig openbare ministeries maar opdraven...
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me

Laatst gewijzigd door Fieseler : 15 september 2008 om 22:52.
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 22:49   #14
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Doet eigenlijk niets ter zake. Als Belg wordt gij geacht de wet te kennen. dit betreft wel de Belgische wet. Wanneer gij als Belg in Belgie volgens de normen van een buitenlandse wedgeving een misdrijf pleegt, ben jij daar niet schuldig aan. bv. Wanneer men als Marrokaan in Marokko zijn 12 jarige dochter uithuwelijkt kan men in België die daar niet voor vervolgen. Wanneer jij als Belg in Marokko je 12 jarige dochter zou uithuwelijken is dat een andere zaak.

Dus, wanneer dat lied in Nederland verboden is en jij zou een Nederlander zijn en dat lied hier publiceren, dan zou jij denk ik kunnen strafbaar zijn ook al is het in België niet strafbaar. Maar wanneer jij een Belg bent en het publiceren gebeurt hier in België, kan jij niet strafbaar zijn want jij bent niet gehouden de wet te kennen in Nederland en evenmin niet verplicht als Belg de Nederlandse wedgeving na te leven in België. Ik ben ook geen jurist hoor maar dit lijkt mij vanzelfsprekend.
Je kan als Belg toch ook niet bestraft worden als je in Nederland wiet koopt? Terwijl dat niet is toegestaan in België. En andersom mag een Nederlander ook geen wiet kopen in België, ook niet als Nederlander. Het is een territorialiteitsprincipe. Op het land waar je bent, zul je de regels moeten volgen. Hoe kan een Nederlander vervolgt worden om wat hij zegt op een Belgisch forum waar de servers van in Frankrijk staan? Te zot voor woorden en naar mijn inzicht geheel niet toegestaan.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 22:52   #15
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Je kan als Belg toch ook niet bestraft worden als je in Nederland wiet koopt? Terwijl dat niet is toegestaan in België. En andersom mag een Nederlander ook geen wiet kopen in België, ook niet als Nederlander. Het is een territorialiteitsprincipe. Op het land waar je bent, zul je de regels moeten volgen. Hoe kan een Nederlander vervolgt worden om wat hij zegt op een Belgisch forum waar de servers van in Frankrijk staan? Te zot voor woorden en naar mijn inzicht geheel niet toegestaan.
Binnenkort wel...
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me
Fieseler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 23:02   #16
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Je kan als Belg toch ook niet bestraft worden als je in Nederland wiet koopt?
Jawel, als iets verboden is in Belgie en je doet het in een ander land waar het wel is toegelaten ben je toch strafbaar in Belgie, als Belg.

Leve Belgie.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 23:02   #17
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Velleman redeneert blijkbaar dat Nederlanders die hier inloggen worden blootgesteld aan teksten die volgens zijn interpretatie van de Nederlandse anti-discriminatiewetgeving strafbaar zijn. Vervolgens gaat men ervan uit dat de redactie steeds goed op de hoogte is van alle berichten die hier worden gepost.

Als men redactieleden en forummers gaat beginnen viseren vraag ik mij af in hoeverre wij al dan niet argeloos de wet aan het overtreden zijn. Zijn er duidelijke criteria wanneer wij over de strafbare grens aan het gaan zijn of is dit voor heel wat interpretatie vatbaar? Als iemand bv. steeds een somber beeld schetst van het migratiebeleid zonder in racistische bewoordingen te vallen, zet die persoon in theorie dan ook aan tot haat en discriminatie?
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 23:06   #18
De_Laatste_Belg
Minister
 
De_Laatste_Belg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2008
Locatie: Ex cathedra
Berichten: 2.926
Standaard

Tsja. Ze vervelen zich gewoon. Ze hebben in Nederland alle forums al door de mangel gehaald.

Dit is grappig:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven...titie_een.html

't Komt gewoon van een ijverig klerkje die ".be" niet gezien heeft.
__________________
maar denk niet ik ga mijn eigen gang,denk niet ik ga het veranderen,want alleen ben je te klein en te bang ,je kunt niet zonder de anderen
De_Laatste_Belg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 23:06   #19
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Velleman redeneert blijkbaar dat Nederlanders die hier inloggen worden blootgesteld aan teksten die volgens zijn interpretatie van de Nederlandse anti-discriminatiewetgeving strafbaar zijn. Vervolgens gaat men ervan uit dat de redactie steeds goed op de hoogte is van alle berichten die hier worden gepost.

Als men redactieleden en forummers gaat beginnen viseren vraag ik mij af in hoeverre wij al dan niet argeloos de wet aan het overtreden zijn. Zijn er duidelijke criteria wanneer wij over de strafbare grens aan het gaan zijn of is dit voor heel wat interpretatie vatbaar? Als iemand bv. steeds een somber beeld schetst van het migratiebeleid zonder in racistische bewoordingen te vallen, zet die persoon in theorie dan ook aan tot haat en discriminatie?
Ik mag dan Nederlander in Nederland zijn maar het OM kan wat dat betreft ferm mn kont kussen.
__________________
Steun Groot Nederland!
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2008, 23:31   #20
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Je kan als Belg toch ook niet bestraft worden als je in Nederland wiet koopt? Terwijl dat niet is toegestaan in België. En andersom mag een Nederlander ook geen wiet kopen in België, ook niet als Nederlander. Het is een territorialiteitsprincipe. Op het land waar je bent, zul je de regels moeten volgen. Hoe kan een Nederlander vervolgt worden om wat hij zegt op een Belgisch forum waar de servers van in Frankrijk staan? Te zot voor woorden en naar mijn inzicht geheel niet toegestaan.
(Je kan als Belg toch ook niet bestraft worden als je in Nederland wiet koopt? )Zeer zeker wel.
Wat een Belg doet, eender waar ter wereld en ook wanneer dat in het land waar het plaats vindt geen misdaad is maar in België wel, kan hij daarvoor in België vervolgt worden.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be