Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2008, 09:58   #21
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Neen, tenzij het met een materiaal is dat damp doorlaat, maar geen vloeistof. En dan nog is het sub optimaal.
Ideaal is een dikke binnenmuur, met een hoge warmte opslag capaciteit,maar met de dampdoorlatende eigenschappen van klassieke baksteen, 8mm spouw ,daarover een zo dik mogelijke isolatielaag, dan 8mm spouw, en dan een waterdichte, maar dampdoorlatende buitenmuur. Dit soort muren zijn ongeveer 50 cm dik en kunnen opgetrokken zijn uit volledig natuurlijke materialen. Leem en stro bijvoorbeeld.
Waarom? Convectiestromen tussen binnenmuur en isolatie?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 10:10   #22
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Tja ik heb nu al bijna 30 jaar deze stilstaande lucht en ik kan u verzekeren dat ik niet al te veel verbruik heb. Daarnaast heb ik ook een veranda die eigenlijk ook nog redelijk wat energie bespaart.

Mijn probleem is dat die stilstaande lucht "gratis" is en die andere isolatie een pak geld kost. En dat volgens mijn berekeningen je dat geld NIET kan terugverdienen via energiebesparingen.
Sinds wanneer kost isolatie een "pak" geld?
Ik heb 25 cm in het dak zitten en dat heeft geen 1000 euro gekost. Heb voor isolatie van 4cm naar 8 cm heb ik 750 euro extra moeten betalen.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 10:16   #23
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Sinds wanneer kost isolatie een "pak" geld?
Ik heb 25 cm in het dak zitten en dat heeft geen 1000 euro gekost. Heb voor isolatie van 4cm naar 8 cm heb ik 750 euro extra moeten betalen.
Bestaand dak isoleren is een pak goedkoper dan bestaande spouwmuur. ten eerste is het gemakkelijk/bereikbaar (zelf doen), ten tweede zijn de eisen voor het materiaal lichter.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 29 oktober 2008 om 10:16.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 12:44   #24
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Welke blokken van 19?
Welke blokken van 14?
Welke isolatie? hoe dik?

Zolang niemand dat zegt riekt het naar commercieele prietpraat.
Enkel echte volle muren van een isolerende blok (bv. YTONG, JÜWO, ...) - en ik spreek hier over 30-35cm - komen in de buurt van traditionele muur+isolatie.
Thermoblokken bijv.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 13:51   #25
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Thermoblokken bijv.
ik heb het eens opgezocht= warmtegeleiding thermoblok
= 0.28 Watt/meter*Kelvin (= meeste argexblokken trouwens)

Standaard hedendaagse snelbouw =< 0.6 W/mK/W
Standaard hedendaagse isolatieplaten =< 0.04 W/mK

We gaan de spouw buiten beschouwing laten (sterke ventilatie)

14cm snelb + 6cm isolatie =
overgangsweerstand binnen + 0.14/0.6 + 0.06/0.04 + overgangsweerstand binnen=
0.125 + 0.084 + 1.5 + 0.04 = 1.75 m²K/W = "R" warmteweerstand = 1/U(k)
U (of oude "k") (warmtedoorgang wand)= 1/R = 0.57 (net lager dan opgelegde norm (0.6)!)

19cm thermoblok =
overgangsweerstand binnen + 0.19/0.28 + overgangsweerstand binnen=
0.125 + 0.68 + 0.04 = 0.85 m²K/W = "R" warmteweerstand = 1/U(k)
U (of oude "k") (warmtedoorgang wand)= 1/R = 1.18 (niet toegelaten >> 0.6)

30cm cellenbeton(YTONG) =
overgangsweerstand binnen + 0.30/0.18 + overgangsweerstand binnen=
0.125 + 1.67 + 0.04 = 1.84 m²K/W = "R" warmteweerstand = 1/U(k)
U (of oude "k") (warmtedoorgang wand)= 1/R = 0.54 (beter dan eerste geval)
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 29 oktober 2008 om 13:53.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 17:56   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Waarom? Convectiestromen tussen binnenmuur en isolatie?
Ja, een luchtspleet van meer dan 8mm begint terug meer verliezen te kennen dan voordelen van de isolerende werking door convectiestromingen (warme lucht stijgt, koude lucht zakt).

Vandaar dat dubbel glas beter isoleerd dan de oude truk- zoals in Duitsland en vooral Rusland- gezien van 2 enkel glas ramen op een halve meter afstand van elkaar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 19:38   #27
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ja, een luchtspleet van meer dan 8mm begint terug meer verliezen te kennen dan voordelen van de isolerende werking door convectiestromingen (warme lucht stijgt, koude lucht zakt).

Vandaar dat dubbel glas beter isoleerd dan de oude truk- zoals in Duitsland en vooral Rusland- gezien van 2 enkel glas ramen op een halve meter afstand van elkaar.
Dat weet ik wel. Ik dacht trouwens dat het ideale 12-15mm was (zoals in de HR beglazingen)?U begrijpt mij verkeerd. Waarom spouw tussen isolatie en binnenmuur?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 29 oktober 2008 om 19:39.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 20:58   #28
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
ik heb het eens opgezocht= warmtegeleiding thermoblok
= 0.28 Watt/meter*Kelvin (= meeste argexblokken trouwens)

Standaard hedendaagse snelbouw =< 0.6 W/mK/W
Standaard hedendaagse isolatieplaten =< 0.04 W/mK

We gaan de spouw buiten beschouwing laten (sterke ventilatie)

14cm snelb + 6cm isolatie =
overgangsweerstand binnen + 0.14/0.6 + 0.06/0.04 + overgangsweerstand binnen=
0.125 + 0.084 + 1.5 + 0.04 = 1.75 m²K/W = "R" warmteweerstand = 1/U(k)
U (of oude "k") (warmtedoorgang wand)= 1/R = 0.57 (net lager dan opgelegde norm (0.6)!)

19cm thermoblok =
overgangsweerstand binnen + 0.19/0.28 + overgangsweerstand binnen=
0.125 + 0.68 + 0.04 = 0.85 m²K/W = "R" warmteweerstand = 1/U(k)
U (of oude "k") (warmtedoorgang wand)= 1/R = 1.18 (niet toegelaten >> 0.6)

30cm cellenbeton(YTONG) =
overgangsweerstand binnen + 0.30/0.18 + overgangsweerstand binnen=
0.125 + 1.67 + 0.04 = 1.84 m²K/W = "R" warmteweerstand = 1/U(k)
U (of oude "k") (warmtedoorgang wand)= 1/R = 0.54 (beter dan eerste geval)
Ik vind het feit dat je een spouw beschouwt als sterke stroming, niet correct. Verder is 6cm meer dan de normale spouw en zit de volledig spouw vol met isolatie wat mijns inziens problemen met vocht oplevert.

Wat als je ervan uitgaat dat de spouw geen sterke ventilatie heeft ?
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2008, 22:40   #29
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Ik vind het feit dat je een spouw beschouwt als sterke stroming, niet correct. Verder is 6cm meer dan de normale spouw en zit de volledig spouw vol met isolatie wat mijns inziens problemen met vocht oplevert.
6cm is de tegenwoordig opgelegde minimumdikte van de isolatie (indien bv. rotswol), ik sprak niet over een spouw, die komt dus naast de isolatie (2-3cm bv).

Citaat:
Wat als je ervan uitgaat dat de spouw geen sterke ventilatie heeft ?
Dan wordt de overgangsweerstand buiten (matige ventilatie; weinig openingen) 0.125 ipv 0.04 (weinig verschil)

Of stille spouw (geen ventilatie; geen openingen) 0.17 ipv 0.04 (ook weinig verschil)
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 11:48   #30
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
6cm is de tegenwoordig opgelegde minimumdikte van de isolatie (indien bv. rotswol), ik sprak niet over een spouw, die komt dus naast de isolatie (2-3cm bv).



Dan wordt de overgangsweerstand buiten (matige ventilatie; weinig openingen) 0.125 ipv 0.04 (weinig verschil)

Of stille spouw (geen ventilatie; geen openingen) 0.17 ipv 0.04 (ook weinig verschil)
Als ge een spouw hebt van 9cm, dan wordt uwe muur wel heel breed en moet ge ook en in principe uw fundering verbeteren.

Enfin, ik heb een binnenblad van 19cm en geen spouwisolatie en verbruik net zoveel als mijn buren met hun 14 cm en isolatie en ons stookpatroon ik hetzelfde. Tja, theorie en praktijk vermoed ik.
Enfin, iets anders, het gaat mijn laatste post zijn want er zijn hier apen met stront aan het gooien tegenwoordig.

Laatst gewijzigd door Yves38 : 30 oktober 2008 om 11:48.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 12:09   #31
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Als ge een spouw hebt van 9cm, dan wordt uwe muur wel heel breed en moet ge ook en in principe uw fundering verbeteren.
Klein vraagje: zit u in de bouw?
Ik heb de laatste twee jaar niets anders gezien dan minimum 30cm. Een muur van 32cm kan zelfs zonder probleem op fundering van 30 gezet worden, de gevelsteen staat gewoon iets erover. Daarenboven wordt er in andere landen gewoonweg nog veel dikker gebouwd.

Citaat:
Enfin, ik heb een binnenblad van 19cm en geen spouwisolatie en verbruik net zoveel als mijn buren met hun 14 cm en isolatie en ons stookpatroon ik hetzelfde. Tja, theorie en praktijk vermoed ik.
Er zijn zoooooveel zaken die het verbruik bepalen (al was het maar isolatie van de andere delen, glasaandeel noord, zuid, glaskeuze enz...).

Citaat:
Enfin, iets anders, het gaat mijn laatste post zijn want er zijn hier apen met stront aan het gooien tegenwoordig.
Verdorie en ik vond dit net iets meer mijn ding dan politieke draadjes.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 30 oktober 2008 om 12:10.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 15:57   #32
monza
Gouverneur
 
Geregistreerd: 7 juli 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 1.312
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Als ge een spouw hebt van 9cm, dan wordt uwe muur wel heel breed en moet ge ook en in principe uw fundering verbeteren.

Enfin, ik heb een binnenblad van 19cm en geen spouwisolatie en verbruik net zoveel als mijn buren met hun 14 cm en isolatie en ons stookpatroon ik hetzelfde. Tja, theorie en praktijk vermoed ik.
Enfin, iets anders, het gaat mijn laatste post zijn want er zijn hier apen met stront aan het gooien tegenwoordig.
Mijn muur is 19 block 10 cm spouw waarvan 8 cm isolatie en buiten blok is nog eens 9 als ik mij niet vergis. Als fundering heb ik een vloerplaat laten gieten. Het enige probleem wat technisch anders is, is uw muur bouwen op een keldermuur die maar 29 is. Maar ze hebben het toch kunnen oplossen.
monza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2008, 16:02   #33
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door monza Bekijk bericht
Mijn muur is 19 block 10 cm spouw waarvan 8 cm isolatie en buiten blok is nog eens 9 als ik mij niet vergis. Als fundering heb ik een vloerplaat laten gieten. Het enige probleem wat technisch anders is, is uw muur bouwen op een keldermuur die maar 29 is. Maar ze hebben het toch kunnen oplossen.
Een uitstekend betonneuske gieten op die funderingsmuur is al voldoende.

Die "normale" 29cm muur was daarenboven al een overdreven maat naar louter stabiliteit toe. Men heeft gewoon de evolutie gevolgd van de muren erbovenop.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2008, 23:52   #34
BitterSweet
Minister-President
 
BitterSweet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2004
Berichten: 4.290
Standaard

Nen dikke trui kan ook al is helpen en de verwarming een paar graden minder,ik vertik het om kosten te maken omdat madame de minister ook iets wil te zeggen hebben.
Mijn achterdeur staat zelfs meestal op een kier om mijn katten binnen te laten,dus waarom zou ik kosten maken op het sterfhuis.
Diegenen die denken dat andere ramen steken met dubbel glas niks kosten en dat ge goed kunt isoleren voor een paar duizend euro zullen bedrogen uitkomen.
Vroeger bouwden de mensen met een voorplaats en een achterplaats en liepen de schouwen in huis praktisch door elke slaapkamer,nu kan men niet groot genoeg bouwen en moet alles open gebouwd worden,niet moeilijk dat er veel verstookt en betaald moet worden.
__________________
We zijn vrij tot op het moment dat we kiezen, van dan af controleert de keuze de kiezer
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2008, 05:24   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Waarom? Convectiestromen tussen binnenmuur en isolatie?
Ik dacht eerder al een antwoord gegeven te hebben. Sorry als het niet gepost is.

De bouwideologie van de door mij beschreven muur is simpel.

De binnenmuur kan ademen, omdat de luchtspleet tussen de dampdichte isolatie en de binnenmuur toch vocht van binnen kan afvoeren.

De 8mm heeft te maken met de convectiestromingen. Maar tussen binnenmuur en isolatielaag heeft het net iets minder belang. Ook kan men die convectiestromingen perfect breken met leuke constructies. Maar da's meer space age technologie om te bouwen op Pluto ofzo. Waar het gebruik van vacuum handiger is.

De 13mm in dubbel of tripple glas .... men gebruikt of vacuum tussen de 2 glasplaten, of een gasmengel van slechter warmtegeleidende, en vooral, waterdampvrije gassen. Daar komen andere factoren bij kijken.
De 8mm die ik aanhaal komt trouwens van een bron die ik niet terug vind op het interenet, dus ik geef grif toe, dat het "persoonlijke" kennis is.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2008, 05:46   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.790
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Nen dikke trui kan ook al is helpen en de verwarming een paar graden minder,ik vertik het om kosten te maken omdat madame de minister ook iets wil te zeggen hebben.
Ik hou van mijn comfort, maar mijn portefeuille heeft ook iets te zeggen in deze materie.

Citaat:
Mijn achterdeur staat zelfs meestal op een kier om mijn katten binnen te laten,dus waarom zou ik kosten maken op het sterfhuis.
Goed gek, de aankoop van een kattenluik van €20 gaat je al veel besparen dan.

Citaat:
Diegenen die denken dat andere ramen steken met dubbel glas niks kosten en dat ge goed kunt isoleren voor een paar duizend euro zullen bedrogen uitkomen.
Ik denk niet dat er veel mensen zijn die denken dat beter isoleren gratis is. En voor een paar €1000 kan je al heel veel doen. Zelfs voor een paar €.
Stom voorstel. In de winter, schuif eens een 5 cm dikke plak piepschuim in de raamopening van die kamer die je toch niet veel gebruikt.
Ik heb dit gedaan gehad met de badkamer, toen er nog enkel glas stond, en ik moet toegeven, ik was er echt niet boos om.

Citaat:
Vroeger bouwden de mensen met een voorplaats en een achterplaats en liepen de schouwen in huis praktisch door elke slaapkamer,nu kan men niet groot genoeg bouwen en moet alles open gebouwd worden,niet moeilijk dat er veel verstookt en betaald moet worden.
Daar heb je totaal gelijk in. Ik ken meer jaren 60 villas met de isolatiewaarde van een tent dan oudere woningen met een even slechte comfort/prijskaartje situatie.
Integendeel. Ik zit persoonlijk liever in een huis waar de woonkamer, badkamer en keuken lekker knus en warm is, dan in een huis waar je jezelf gek moet stoken om elke kamer een aanvaardbare temperatuur te halen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2008, 10:12   #37
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Nen dikke trui kan ook al is helpen en de verwarming een paar graden minder,ik vertik het om kosten te maken omdat madame de minister ook iets wil te zeggen hebben.
Als je dit ook konsekwent doet, ben je nog een van de beteren, mijn beste. Per slot van rekening stook je zo effectief minder, wat iedereen ten goede komt. Maar anderen doen het anders.

Citaat:
Vroeger bouwden de mensen met een voorplaats en een achterplaats en liepen de schouwen in huis praktisch door elke slaapkamer,nu kan men niet groot genoeg bouwen en moet alles open gebouwd worden,niet moeilijk dat er veel verstookt en betaald moet worden.
Dat is een waarheid als een grasverterend dik beest. Daarenboven kost een degelijke schikking van ruimtes niets meer dan een andere, omdat je doodgewoon evenveel materiaal benut.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 00:42   #38
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves38 Bekijk bericht
Als ge een spouw hebt van 9cm, dan wordt uwe muur wel heel breed en moet ge ook en in principe uw fundering verbeteren.

Enfin, ik heb een binnenblad van 19cm en geen spouwisolatie en verbruik net zoveel als mijn buren met hun 14 cm en isolatie en ons stookpatroon ik hetzelfde. Tja, theorie en praktijk vermoed ik.
Kijk dat is nu ook mijn probleem ... ik zou graag eens een praktijk test zien van deze zogenaamde "superieure" isolatiemethoden en vooral een financiële berekening die aantoont dat we die extra kosten (er wordt op tv vaak van ongeveer 12500 euro gesproken ) kunnen recupereren binnen 10/15 jaar en we moeten dan ook rekening houden met de intrest die je misloopt en dergelijke. Zelfs al bespaar je 30% meer dan nog verdien je dit NIET terug.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 00:43   #39
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Nen dikke trui kan ook al is helpen en de verwarming een paar graden minder,ik vertik het om kosten te maken omdat madame de minister ook iets wil te zeggen hebben.
Mijn achterdeur staat zelfs meestal op een kier om mijn katten binnen te laten,dus waarom zou ik kosten maken op het sterfhuis.
Diegenen die denken dat andere ramen steken met dubbel glas niks kosten en dat ge goed kunt isoleren voor een paar duizend euro zullen bedrogen uitkomen.
Vroeger bouwden de mensen met een voorplaats en een achterplaats en liepen de schouwen in huis praktisch door elke slaapkamer,nu kan men niet groot genoeg bouwen en moet alles open gebouwd worden,niet moeilijk dat er veel verstookt en betaald moet worden.
Idd isolatie kost handenvol geld en dan is de vraag of het ook wat oplevert. Maar mijn probleem is dat men mensen VERPLICHT om bepaalde isolatiekosten te maken. Vrijwillig mag iedereen doen wat hij of zij wil, maar ik vind deze verplichtingen verkeerd. De overheid moet eens stoppen met zich te bemoeien met allerhande zaken.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2008, 14:41   #40
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dirk001 Bekijk bericht
Kijk dat is nu ook mijn probleem ... ik zou graag eens een praktijk test zien van deze zogenaamde "superieure" isolatiemethoden en vooral een financiële berekening die aantoont dat we die extra kosten (er wordt op tv vaak van ongeveer 12500 euro gesproken ) kunnen recupereren binnen 10/15 jaar en we moeten dan ook rekening houden met de intrest die je misloopt en dergelijke. Zelfs al bespaar je 30% meer dan nog verdien je dit NIET terug.
Welke interest? Interest is geen waardige Opportunity cost als je inflatie meerekent. Denk eerder aan de stijgende energiekosten.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be