Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Democratie.NU
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Democratie.NU De leden van Democratie.Nu vormen een onafhankelijke en politiek ongebonden burgerbeweging die ijvert voor de invoering van het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (BROV). Met dat direct-democratisch instrument kan de bevolking rechtstreeks beslissen, ook tégen de wil van de politici in.

Bekijk resultaten enquête: Zonder bindende referenda is geen ware democratie mogelijk?
klopt 37 56,06%
klopt niet 29 43,94%
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 november 2011, 09:56   #81
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
In datzelfde interview wordt aan een uitspraak van Edmund Burke gerefereerd:

Ik kan het zelf niet beter verwoorden.
Dat is uiteraard geen democratie maar iedereen is vrij om te kiezen natuurlijk. Dictatuur, oligarchie, democratie of wat dan ook.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 november 2011, 16:26   #82
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De enige ware democratie is van municipalistische aard: met volksraden.

Referenda zijn niet meer dan door oligarchen voorgekauwde demagogische dictatuur.
Wij krijgen dikwijls nog niet eens eenmaal per jaar de wettelijk vereiste 50 % van de inwoners van het gebouw waarin ik woon bijeen om beslissingen te kunnen stemmen. Voor zo iets concreets als iemands eigendom. Volksraden zijn niet realistisch.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 16:56   #83
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het is bijzonder moeilijk, vooral bij een complex item, dat item op zichzelf, dus los van allerlei andere kwesties, te beoordelen. Het referendum viel ten prooi aan allerlei populistische opvattingen, waar bvb Geert Wilders in Nederland goed mee scoort.
Nadat ik bovenstaande had geschreven (12/11/11), verscheen een artikel (23/11/11) dat het pleidooi voor referenda er niet relevanter op maakt.
Citaat:
Hoe minder mensen weten over belangrijke maatschappelijke vraagstukken, zoals de economische crisis, een tekort aan energiebronnen en het milieu, hoe minder ze daarover willen weten. En hoe urgenter het probleem is, hoe minder informatie ze willen.

(...)

Hoe complexer de beschrijving van een probleem is, hoe hulpelozer mensen zich voelen, hoe afhankelijker ze worden, hoe meer ze vertrouwen op de overheid en hoe minder behoefte aan kennis ze hebben. Eigenlijk zou je verwachten dat mensen minder vertrouwen hebben in de overheid naarmate het probleem complexer wordt, maar in plaats daarvan zijn ze eerder geneigd om complexe problemen 'uit te besteden' aan de overheid. Dat geeft hen een gevoel van vertrouwen en als ze meer kennis zouden verwerven, zou dat hun vertrouwen in de overheid kunnen schaden.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2011, 17:37   #84
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Nadat ik bovenstaande had geschreven (12/11/11), verscheen een artikel (23/11/11) dat het pleidooi voor referenda er niet relevanter op maakt.

Het bekende punt van de onbekwaamheid van de massa.

Aan ieder referendum moet een periode van discussie en informatieverstrekking vooraf gaan.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 09:53   #85
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Wij krijgen dikwijls nog niet eens eenmaal per jaar de wettelijk vereiste 50 % van de inwoners van het gebouw waarin ik woon bijeen om beslissingen te kunnen stemmen. Voor zo iets concreets als iemands eigendom. Volksraden zijn niet realistisch.
Een gebouw is een slecht voorbeeld voor een directe democratie zoals bv in Zwitserland omdat het aantal te klein is en te beperkt in onderwerp. Uw voorbeeld heeft dan ook niets met directe democratie te maken.
Hetzelfde kan gezegd worden voor andere korporatistische organisaties zoals bv vakbonden. Niet dat ik daar geen voorstander van ben maar een dergelijke organistievorm heeft niets met directe democratie te maken.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 09:58   #86
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Nadat ik bovenstaande had geschreven (12/11/11), verscheen een artikel (23/11/11) dat het pleidooi voor referenda er niet relevanter op maakt.
Een mogelijke tussenstap is de vrije mandatering waarbij men zoals in bedrijven en verenigingen een volmachthouder kan aanduiden als men dat wenst. die volmacht kan ook teruggenomen worden op elk ogenblik.
Er is geen enkele reden waarom in het politieke bedrijf de "gedwongen mandatering" behouden zou moeten blijven.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 28 december 2011 om 09:59.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 16:13   #87
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Waarom komt er uit ons democratisch systeem niet meer directe democratie te voorschijn?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 16:21   #88
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Waarom komt er uit ons democratisch systeem niet meer directe democratie te voorschijn?
Omdat ons systeem een particratie is en dus niets met democratie te maken heeft. Als de politici hun belangenpolitiek niet kunnen doordrijven (zie bv de houding van de O-VLD in het Lange Wapper dossier) dan vegen zij democratie onder de mat. En dan is de O-VLD nog een partij die zogezegd de directe democratie voorstaat. Moet ge niet vragen hoe het er bij de tegenstanders van democratie aan toe gaat.


Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 16:47   #89
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Omdat ons systeem een particratie is en dus niets met democratie te maken heeft. Als de politici hun belangenpolitiek niet kunnen doordrijven (zie bv de houding van de O-VLD in het Lange Wapper dossier) dan vegen zij democratie onder de mat. En dan is de O-VLD nog een partij die zogezegd de directe democratie voorstaat. Moet ge niet vragen hoe het er bij de tegenstanders van democratie aan toe gaat.


Paul
Ik vraag me af hoe het komt dat ge zo categoriek pessimistisch zijt over de opstelling van de (zogenaamde) democraten. (Ik geef ze nog enig krediet, het systeem zelf is dan naar mijn gevoel en volgens mij niet anti-democratisch) Terwijl ge toch een voorvechter zijt voor directie democratie en daarin gemotiveerd blijft . Gelooft ge in revoluties?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 17:02   #90
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik vraag me af hoe het komt dat ge zo categoriek pessimistisch zijt over de opstelling van de (zogenaamde) democraten. (Ik geef ze nog enig krediet, het systeem zelf is dan naar mijn gevoel en volgens mij niet anti-democratisch) Terwijl ge toch een voorvechter zijt voor directie democratie en daarin gemotiveerd blijft . Gelooft ge in revoluties?
Ondervinding van vele jaren zeker . Ik begin nu pas mijn vader te snappen als die zei "als verkiezingen iets konden veranderen dan waren zij al lang afgeschaft". Hij deed daar dus ook niet aan mee.
En als ge met "revolutie" een drastische ommekeer bedoeld dan denk ik wel dat dat kan, ja. Als de omstandigheden juist zijn en de alternatieven aanwezig. Misschien zijn we daar stilaan. De geschiedenis zal ons dat leren.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 17:19   #91
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ondervinding van vele jaren zeker . Ik begin nu pas mijn vader te snappen als die zei "als verkiezingen iets konden veranderen dan waren zij al lang afgeschaft". Hij deed daar dus ook niet aan mee.
En als ge met "revolutie" een drastische ommekeer bedoeld dan denk ik wel dat dat kan, ja. Als de omstandigheden juist zijn en de alternatieven aanwezig. Misschien zijn we daar stilaan. De geschiedenis zal ons dat leren.

Paul
Nou ik ben blij dat je hoopvol blijft.
Er is door verkiezingen wel degelijk een pendeleffect.
Directe democratie zou die pendel ook niet stilzetten in de door jou en je vader uitverkoren positie
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 17:46   #92
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Nou ik ben blij dat je hoopvol blijft.
Er is door verkiezingen wel degelijk een pendeleffect.
Directe democratie zou die pendel ook niet stilzetten in de door jou en je vader uitverkoren positie
Stilzetten is geen optie natuurlijk. In het Initiatief en referendum systeem zit zowel de rem als de versnelling.
Maar de tijd dat ik mij in een partijprogramma kon terugvinden zal wel voorbij zijn denk ik (gewezen vivanter). Dat programma wordt dan nog verkwanseld in een regeringsvorming en daarna verloochend in de regering. Hopeloos.
Dan blijft er enkel over om op onderwerpen te kunnen stemmen, de directe Democratie dus.
Ik dacht nog even dat de "piratenpartij" anders zou werken maar helaas, de leden hebben al 35 programmapunten bijeengestemd. Straks krijgen we ook een alfabetisch register om het programma te doorzoeken.

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 20:00   #93
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Stilzetten is geen optie natuurlijk. In het Initiatief en referendum systeem zit zowel de rem als de versnelling.
Maar de tijd dat ik mij in een partijprogramma kon terugvinden zal wel voorbij zijn denk ik (gewezen vivanter). Dat programma wordt dan nog verkwanseld in een regeringsvorming en daarna verloochend in de regering. Hopeloos.
Dan blijft er enkel over om op onderwerpen te kunnen stemmen, de directe Democratie dus.
Ik dacht nog even dat de "piratenpartij" anders zou werken maar helaas, de leden hebben al 35 programmapunten bijeengestemd. Straks krijgen we ook een alfabetisch register om het programma te doorzoeken.

Paul
Ah Vivant
Er is iets bij Vivant dat ik nooit begrepen heb.
Piratenpartij?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 20:50   #94
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ah Vivant
Er is iets bij Vivant dat ik nooit begrepen heb.
Piratenpartij?
http://www.pirateparty.be/

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2011, 10:45   #95
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Paul Nollens
Omdat ons systeem een particratie is en dus niets met democratie te maken heeft.


I resent such bold statements


Ik ben de piraat-link aan het doornemen, wist er niets van. Interessant.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2011, 10:51   #96
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht


I resent such bold statements
Is nochtans eenvoudig. In een ware democratie beslist de burger zelf (bv Zwitserland en de helft van de staten in de US). Hier in België moet ge aanduiden wie voor alles gedurende jaren in uw plaats beslist.
Waarin zit dan het democratisch element ergens?

Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 11:43   #97
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Is nochtans eenvoudig. In een ware democratie beslist de burger zelf (bv Zwitserland en de helft van de staten in de US). Hier in België moet ge aanduiden wie voor alles gedurende jaren in uw plaats beslist.
Waarin zit dan het democratisch element ergens?

Paul
Dat is op zichzelf een uiterst problematische en controversiële uitspraak.
*speelt een beetje advocaatje van de duivel*
Maar dat is het wel....
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2012, 08:34   #98
Den Vlaemschen Leeuw
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 december 2011
Berichten: 341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Dat is op zichzelf een uiterst problematische en controversiële uitspraak.
*speelt een beetje advocaatje van de duivel*
Maar dat is het wel....
En maar lullen over de democratie! ga werken.
Den Vlaemschen Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2012, 11:58   #99
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Vlaemschen Leeuw Bekijk bericht
En maar lullen over de democratie! ga werken.




Getrol




Echte democraten gaan niet werken. Zie Athene

Echte democratie, daar moet je vrij van dienst voor zijn en dag in dag uit mee bezig. Zoals de Atheners bewezen hebben. Die werkten niet. Die discussieërden. Vandaar mijn reactie op diegenen die de uitkeringstrekkers gedwongen aan het werk willen stellen: zet die uitkeringstrekkers aan de politieke discussie ter controle van de politieke elite.

Laatst gewijzigd door eno2 : 20 januari 2012 om 12:00.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2013, 14:45   #100
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Een bespreking van het zeer interessante boek van Jos De Man
" Van burger tot onderdaan. Het failliet van de democratie " op http://www.inflandersfields.eu/2013/...elachtige.html
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be