Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 maart 2012, 21:07   #41
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De belangstelling voor dialect is nog nooit zo groot geweest, maar het gebruik ervan nog nooit zo laag.
Typisch voor een gebruik dat bezig is folklore te worden!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik merk het zelf in m'n omgeving bij vrienden, buren, andere ouders...: ik bleek een uitzondering te zijn, want de meesten spreken met hun kinderen ofwel een soort tussentaaltje ofwel een verdienstelijke poging tot AN.
Zelfs in West-Vlaanderen dat ik het laatste bastion der dialekten waande....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In het gezin spreek ik evenwel het dialect zoals ik dat van m'n ouders en grootouders heb geleerd.
Voor UW kinderen zal het dan geen probleem zijn om te weten wanneer ze een woord met ei of met een ij moeten schrijven!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2012 om 21:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 21:09   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht

Zelfs in West-Vlaanderen dat ik een laatste bastion der dialekten waande....
Er wordt nog veel dialect gesproken, maar ik moet jammer genoeg wel vaststellen dat heel veel ouders en grootouders uit schaamte? een soort tussentaaltje met hun (klein)kinderen spreken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 21:11   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Voor UW kinderen zal het dan geen probleem zijn om te weten wanneer ze een woord met ei of met een ij moeten schrijven!
Waarschijnlijk wel, want onze streektaal neigt veel meer naar het Oost- dan naar het West-Vlaams.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 21:20   #44
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc :
Vermoedelijk ben je slecht bekend in Frankrijk en met de Franse taal.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat u daar allemaal schrijft over de cités e.d., is eigenlijk gewoon naast de kwestie. Mijn eerdere opmerkingen gaan immers niet over de taal van een bepaald segment, maar wel over het algemeen aanvoelen binnen een taalgroep. En in Frankrijk is dat de standaardtaal de absolute norm is en dat 'patois' beter volkomen achter zich worden gelaten.
Laps! Een tweede misverstand en voorbeeld van het feit dat jongeren niet meer weten wat dialekt eigenlijk is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb in Frankrijk gestudeerd. Dus ja, zo slecht bekend ben ik met Frankrijk en de Franse taal...
Geschiedenis en taalkunde raad ik zo....

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2012 om 21:22.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 21:26   #45
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jep, sommigen wel omdat ze nooit echt AN geleerd hebben.
Voor�*l in dorpen is dat, waar zelfs leerkrachten Nederlands het vertikken in volzinnen te praten. Of overdrijf ik? Volgens mij is het eerder een mix van culturele achterlijkheid en kuddegerichte luiheid.

Laatst gewijzigd door Weyland : 18 maart 2012 om 21:27.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 21:26   #46
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarschijnlijk wel, want onze streektaal neigt veel meer naar het Oost- dan naar het West-Vlaams.
Oei, dat lijkt mij eerder een tegenaanwijzing. Want men schijft tijd omdat men dat nu net in het West-Vlaams als tied uitspreekt!
In elk geval: als de Westvlaming ie zegt wordt ij geschreven, en niet ei. De j werd oorspronkelijk gebruikt om een klinker te verlengen net zoals een e. En op het West-Vlaams past dat nog.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2012 om 21:30.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 21:43   #47
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 27.967
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Een tweede misverstand en voorbeeld van het feit dat jongeren niet meer weten wat dialekt eigenlijk is.
....
Vooralsnog wordt op de Vlaamse tv tot de helft van de eigen jongeren ondertiteld.
Dus zo slecht gaat het (helaas) dus nog niet met het dialect in ons Vlaanderen.

Gelukkig maar, want een mooi valide excuus van Franstalige nieuwkomers in Vlaanderen om zich niet aan te passen.

En buiten dat ga je volledig voorbij aan het feit dat in Nederland er een massale verschuiving is opgetreden van regiolect naar sociolect en soms zelfs etnolect. In Holland hoor je echt wel of iemand hockeyt of voetbalt.

Zie hier Geert Wilders zelf die zijn zangerige Limburgs in Den Haag in een paar weken afschudde:

http://www.youtube.com/watch?v=FYjs4bhCLtU
Geert Wilders in straattaal (1.260.000 hits)

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 18 maart 2012 om 21:46.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 21:53   #48
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
In Duitsland heb je hetzelfde. tegen toeristen mooi Duits, tegen elkaar in een dialect die daar voor mijn schoolduitse oren, totaal niet op trekt.
Ge waart blijkbaar in een ander Duitsland dan ik.
Ik heb een groot deel van mijn leven doorgebracht in de driehoek Duisburg Dortmund Keulen en heb daar nooit of nooit dialekt gehoord!
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 21:58   #49
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jep, sommigen wel omdat ze nooit echt AN geleerd hebben.
De wereld op zijn kop! Het zou goed zijn maar er zijn geen scholen waar lessen in het dialekt gegeven worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 21:59   #50
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het zou nog beter zijn dat de niet-Limburgers zouden leren dat het gebroebel dat zij voortbrengen, en waarvan zij denken dat het het AN is, weinig te maken heeft met de Nederlandse standaardtaal.
Dit is een veel te gratuite bewering. Er zijn zeker veel Vlamingen bij wie het schriftelijke zowel als het mondelinge gebruik van het Nederlands kan verbeteren. Maar wanneer ik soms kinderen onder elkaar hoor tateren, dan valt het mij toch op dat dit heel wat meer dan vroeger in het Nederlands gebeurt. Ik moet u eerlijkheidshalve wel toegeven dat het mij telkens opvalt dat wanneer Limburgers op het AN overschakelen dat dit doorgaans van een beter gehalte is dan hetgeen we soms bij andere Vlamingen te horen krijgen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:01   #51
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Dit is vanuit jouw standpunt gezien. Je bent een 'Vlaanderaar'.Vanuit mijn Kempens (Brabants) standpunt gezien, hoor ik op TV héél véél 'Vlaanderse' ipv 'Brabantse' invloeden.
Welke soaps of feuilletons mogen d�*t dan wel zijn.?

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 18 maart 2012 om 22:01.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:01   #52
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door annieRUok Bekijk bericht
Als het je niet is opgevallen hoe dialect/streektaal de laatste jaren door het media-en cultuurlandschap worden gepromoot, heb je wel erg slecht opgelet.

En natuurlijk gaat dat ten koste van het AN.
Dat is héél goed opgemerkt. Het staat in bepaalde kringen blijkbaar goed om het Nederlands te verloederen.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:03   #53
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is héél goed opgemerkt. Het staat in bepaalde kringen blijkbaar goed om het Nederlands te verloederen.
Toch niet, zie de repliek die Jan hierop gaf.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:14   #54
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik ga nog voorstander worden van een hereniging met Nederland.http://www.joop.nl/opinies/detail/ar...denken_binnen/
Het is een kwestie van geduld dat heel...VL/NE Limburgs lult....
Het valt mij op dat eenzelfde evolutie plaats heeft in Vlaanderen. Limburgers die sleutelposities innemen in bedrijven. Je moet bv het aantal Limburgers in Leuven en de Leuvense hightech bedrijven eens tellen.
Al die Limburgers spreken daar natuurlijk AN, zij het met een Lilmburgse tongval. Maar géén Limburgs (dialekt)....
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:15   #55
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Geschiedenis en taalkunde raad ik zo....
Dat had ik al in België achter de rug. In Frankrijk heb ik wijsbegeerte gestudeerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:23   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ge waart blijkbaar in een ander Duitsland dan ik.
Ik heb een groot deel van mijn leven doorgebracht in de driehoek Duisburg Dortmund Keulen en heb daar nooit of nooit dialekt gehoord!
Laten we zeggen dat in het noorden van Duitsland op het platteland dialect wordt gesproken, terwijl in het zuiden het wel nog altijd de hoofdomgangstaal is. Laatst waren we bij vrienden van m'n vrouw in Ottingen (tussen Bremen en Hannover), en een aantal mensen ter plaatse konden ons enkel in hun dialect te woord staan. Gelukkig is dat Platduits voor een Nederlandstalige veel toegankelijker dan pakweg het Beiers.

Leuk te horen dat je in dat deel van Duitsland hebt gewoond waar ook een deel van m'n schoonfamilie woont. De meesten wonen in de omgeving van Keulen, maar toch heb ik daar toch al wat Kölsch gehoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:34   #57
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mag ik u tevens vragen in welke taal de rederijkers schreven en in welke taal dan ook hun grote wedstrijden gebeurden waaraan rederijkers van over heel de Nederlanden aan meedenken? Volgens u bestond er immers geen als standaard aangevoelde Nederlandse taal in die tijd...
We hebben het nu over de periode 1300-1500 en dat is de tijd van het Middelnederlands. Linguïstisch gezien is Middelnederlands niet meer dan een algemene naam voor een aantal (niet altijd even nauw verwante) talen of dialecten die in de Late middeleeuwen in het huidige Nederlandse taalgebied werden gesproken en geschreven. Er was toen nog geen standaardtaal, maar alle Middelnederlandse dialecten waren vermoedelijk in meer of mindere mate wederzijds verstaanbaar (want minder uit elkaar gegroeid dan de huidige).
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:38   #58
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Die Middelnederlandse dialecten werden echter ook toen al in een dergelijk register gebezigd dat ze een zekere regelmaat volgden. De drang naar een standardisering was zeker wel op gang. Ook werd er gecorrespondeerd doorheen het ganse continuüm in de Middeleeuwen. Jacob Van Maerlant werkte bijvoorbeeld voor Hollanders ook al hoorde het Graafschap Vlaanderen waar de man vandaan kwam, tot het Franse Koninkrijk.
Het is ook geen toeval dat het Middelnederlands dan ook behandeld wordt over het gehele Nederlandse taalgebied in het secundair onderwijs.

Laatst gewijzigd door Weyland : 18 maart 2012 om 22:43.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:44   #59
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
???
Germaanse moedertaal?
Wat moeten we ons daar bij voorstellen? Een soort pan-Germaanse kunsttaal?
En ons N is niet gebaseerd op "een Brabants dialect", maar is het resultaat geweest van een organische evolutie waarbij drie hoofddialecten waren betrokken, nl. Vlaams, Brabants en Hollands. Daarnaast kent het AN eigenheden die in geen enkel van die drie dialecten te vinden zijn.
Idd. Germaanse moedertaal???
Het Brabants gaf blijkbaar wel de grootste doorslag.
Entstehung der Standardsprache. Das moderne Niederländisch (als Landes- und Standardsprache) ist von den Dialekten der Provinzen Holland und Brabant geprägt. Vor allem die Stadt Antwerpen hatte eine lange Zeit eine Vorbildfunktion auf die entstehende Hochsprache.
Bron:http://de.wikipedia.org/wiki/Niederl...dische_Sprache
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2012, 22:45   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
We hebben het nu over de periode 1300-1500 en dat is de tijd van het Middelnederlands. Linguïstisch gezien is Middelnederlands niet meer dan een algemene naam voor een aantal (niet altijd even nauw verwante) talen of dialecten die in de Late middeleeuwen in het huidige Nederlandse taalgebied werden gesproken en geschreven. Er was toen nog geen standaardtaal, maar alle Middelnederlandse dialecten waren vermoedelijk in meer of mindere mate wederzijds verstaanbaar (want minder uit elkaar gegroeid dan de huidige).
Ik denk toch dat je het woord "standaardtaal" in de context van deze discussie iets te jacobijns gebruikt. Ja, er bestond natuurlijk geen taal die naar schrift en uitspraak was genormeerd zoals we dat vandaag de dag kennen. Alleen bestond er wel een hang naar een schrifttaal die over de politieke en dialectgrenzen van die tijd in de Nederlanden wel begrijpbaar was voor iedereen.

Zoals ik al eerder heb opgemerkt, vermeldt Van Maerlant dat in al in zijn Spiegel Historiael. Dat was zeker het geval in de literaire werken, waar de schrijvers pogingen ondernamen om zich enerzijds te richten op de dominante taalvorm van het epicentrum van die tijd (Brugge, Antwerpen/Brussel...) en anderzijds ook de moeite namen al te plaatselijke vormen in hun werken te vermijden. M.a.w. ze beseften toen al dat er plaatselijke en algemene taalelementen bestonden.

Als je dan de ambtelijke teksten met elkaar vergelijkt, merk je onmiddellijk het verschil: in die teksten vind je veel meer dialectismen die bijna volledig ontbreken in de literaire werken. Ambtelijke teksten hadden immers vaak een vrij beperkt gebruik: de stad en omgeving.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be