Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 januari 2013, 11:51   #21
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
http://www.standaard.be/artikel/deta...21226_00414828

De vraag stelt zich of het nog zin heeft het geld op een rekening te laten staan. Ik denk dan in termen van : beter 1 vogel in de hand dan 10 in de lucht. Bankrun iemand ?
Een bankrun zal niet nodig blijken als we ook kennis nemen van de evolutionaire dynamiek die deze situatie creëert. Speculatie impliceert een onthechtingsproces, door het op de spits te drijven wordt dit steeds duidelijker.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 12:48   #22
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Bankrun iemand ?
Ik zie nergens een bankrun. In de toekomst ook niet trouwens.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 12:57   #23
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik zie nergens een bankrun. In de toekomst ook niet trouwens.
Nochtans kan je wel spreken van een bankrun, steeds meer mensen nemen hun toevlucht tot complementaire geldsystemen en komen hierdoor terug naar een normale manier van economie voeren. De 'grap' is dat hierdoor de economie het schijnbaar alsmaar slechter doet, normale economische activiteiten worden immers niet mee opgenomen in 'economische' statistieken waarop politiek zich blind staart.

Laatst gewijzigd door MIS : 28 januari 2013 om 12:57.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 13:10   #24
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Het probleem is dat banken daar eigenlijk niks over te zeggen hebben.... Als de ECB beslist dat het bewaren van geld een rente heeft van 0%, mag je eigenlijk blij zijn dan banken je nog 1% ervoor geven.

Ideaal ben je nu aan het lenen... Maar als het aan de SP-A ligt is dat binnenkort ook gedaan (http://vlaanderen.mediargus.be/Frame...&IsReview=True)
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 13:31   #25
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Het probleem is dat banken daar eigenlijk niks over te zeggen hebben.... Als de ECB beslist dat het bewaren van geld een rente heeft van 0%, mag je eigenlijk blij zijn dan banken je nog 1% ervoor geven. Ideaal ben je nu aan het lenen... Maar als het aan de SP-A ligt is dat binnenkort ook gedaan (http://vlaanderen.mediargus.be/Frame...&IsReview=True)
Het is verheugend om zien dat men zich inderdaad begint te bezinnen over de toestand van vandaag. De interne spindoctors waarschuwen echter wel voor de mogelijke gevolgen, als politiek vandaag met de alternatieven bovenkomt, zou de bevolking nog meer dan ooit politiek als leugenaars kunnen zien. Men wil dit om begrijpelijke redenen vermijden, hierdoor spreekt politiek verschillende talen en zal slechts stelselmatig dit nieuws gaan verspreiden. Men hoopt dat op deze manier een lynchpartij kan vermeden worden.
Citaat:
“Dit is een onthutsende gedachte. We zijn compleet afhankelijk van de commerciële banken. Elke dollar die we in circulatie hebben moet geleend worden, zowel cash als krediet. Als de banken volop kunstmatig geld creëren leven we in voorspoed, zoniet dan is het bittere armoe. We zijn absoluut zonder permanent geldsysteem. Als men het complete plaatje doorziet, is de tragische absurditeit van onze hopeloze positie haast ongelooflijk, maar toch waar. Het is een hoogst belangrijk onderwerp waar intelligente mensen onderzoek naar zouden moeten doen en over na zouden moeten denken. Het is zelfs zo belangrijk dat onze huidige beschaving in elkaar kan storten, tenzij dit alom bekend raakt en begrepen wordt, en we er snel iets aan doen.” (Robert H. Hemphill)

Laatst gewijzigd door MIS : 28 januari 2013 om 13:32.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 14:49   #26
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Het probleem is dat banken daar eigenlijk niks over te zeggen hebben.... Als de ECB beslist dat het bewaren van geld een rente heeft van 0%, mag je eigenlijk blij zijn dan banken je nog 1% ervoor geven.
NIBC en Moneyou geven 2,6% op jaarbasis, dat gaan ze ook niet met verlies doen he.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 14:59   #27
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
NIBC en Moneyou geven 2,6% op jaarbasis, dat gaan ze ook niet met verlies doen he.
Als in Nederlands SNS Reaal opnieuw door de Nederlandse overheid moet worden rechtgehouden dan gaan NIBC en Moneyou nog meer rente kunnen geven op de spaarboekjes.

NIBC en ABN Amro ( met hun handelsnaam Moneyou) kunnen niet zo gemakkelijk en goedkoop geld ophalen als KBC, Belfius, Argenta en BNP Paribas Fortis bij de andere banken. Net zoals banken in Griekenland waar de banken het hierin nog moeilijker hebben.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 15:15   #28
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Als in Nederlands SNS Reaal opnieuw door de Nederlandse overheid moet worden rechtgehouden dan gaan NIBC en Moneyou nog meer rente kunnen geven op de spaarboekjes.

NIBC en ABN Amro ( met hun handelsnaam Moneyou) kunnen niet zo gemakkelijk en goedkoop geld ophalen als KBC, Belfius, Argenta en BNP Paribas Fortis bij de andere banken. Net zoals banken in Griekenland waar de banken het hierin nog moeilijker hebben.
In België heeft de overheid de banken toch ook gesteund? Bij mijn weten gaan BNPPF, KBC, ABN Amro toch op dezelfde financiële markten lenen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 15:25   #29
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
In België heeft de overheid de banken toch ook gesteund? Bij mijn weten gaan BNPPF, KBC, ABN Amro toch op dezelfde financiële markten lenen.
Dat klopt maar niet allen even gemakkelijk en zeker niet aan dezelfde rente.

In België betalen de KBC en Argenta de 3 jaarsleningen die ze vorige jaar bij het ECB aan 1% terug. In Nederland niet.

Dit is niet het enige teken aan de wand dat de Belgische banksector er momenteel beter aan toe is dan de Nederlandse.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 15:44   #30
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik zie nergens een bankrun. In de toekomst ook niet trouwens.
Het cynisme ervan is je wellicht niet ontgaan.

Ik ben trouwens van plan mijn cash af te halen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 15:52   #31
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Het probleem is dat banken daar eigenlijk niks over te zeggen hebben.... Als de ECB beslist dat het bewaren van geld een rente heeft van 0%, mag je eigenlijk blij zijn dan banken je nog 1% ervoor geven.

Ideaal ben je nu aan het lenen... Maar als het aan de SP-A ligt is dat binnenkort ook gedaan (http://vlaanderen.mediargus.be/Frame...&IsReview=True)
Tja ze kunnen het moeilijk gaan halen bij mensen die geen nagel hebben om aan hun gat te krabben. Je zal maar een huis bezitten en verhuren.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 15:54   #32
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Het cynisme ervan is je wellicht niet ontgaan.
Ik kan er gewoon niet goed bij dat er mensen anno 2013 nog altijd geloven dat er een plotse bankenrun gaat uitbreken. Al even gek als al die goudfanatici.

Citaat:
Ik ben trouwens van plan mijn cash af te halen.
Om gewoon thuis in cash aan te houden dan?
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 16:01   #33
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
NIBC en Moneyou geven 2,6% op jaarbasis, dat gaan ze ook niet met verlies doen he.
Rente gaat stilaan verdwijnen uit het wereldbeeld, het draagt niet langer bij tot de economie die we als mensheid ambiëren. Er is nu eenmaal moreel besef dat groeit, de aanhoudende malaise kan niet blijven duren natuurlijk.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 16:02   #34
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik kan er gewoon niet goed bij dat er mensen anno 2013 nog altijd geloven dat er een plotse bankenrun gaat uitbreken. Al even gek als al die goudfanatici. Om gewoon thuis in cash aan te houden dan?
Wat wel opvalt is de gekte zelf.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 17:06   #35
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Ik kan er gewoon niet goed bij dat er mensen anno 2013 nog altijd geloven dat er een plotse bankenrun gaat uitbreken. Al even gek als al die goudfanatici.



Om gewoon thuis in cash aan te houden dan?
Net zo gek als de Grieken die hun geld op een bepaald moment allemaal gingen afhalen ?

Waarom zou ik het aan een bank geven om er gekke dingen mee te doen, terwijl ik er vrijwel niets voor in de plaats krijg. Het verschil in schade door inflatie is miniem.

Waarom moet je cash thuis bewaren ? Er zijn nog andere manieren.

Laatst gewijzigd door Stingray : 28 januari 2013 om 17:09.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 18:03   #36
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Net zo gek als de Grieken die hun geld op een bepaald moment allemaal gingen afhalen ? Waarom zou ik het aan een bank geven om er gekke dingen mee te doen, terwijl ik er vrijwel niets voor in de plaats krijg. Het verschil in schade door inflatie is miniem.Waarom moet je cash thuis bewaren ? Er zijn nog andere manieren.
Inderdaad, er blijken ook ernstige banken te zijn die getuigen van moreel besef. De Triodos bank ambieert dat te zijn en er zullen er nog volgen. Op deze manier dooft het spel vanzelf aangezien het niet langer gevoed wordt door narcistisch gedrag.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 18:58   #37
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
NIBC en Moneyou geven 2,6% op jaarbasis, dat gaan ze ook niet met verlies doen he.
icesave gaf ook hoge rentes en na 6 maand was dat plots gedaan. Hier is trouwens nog een oordeel rond geveld dat de Britten & Nederlands die hun geld daarin hebben gestoken, niks moeten krijgen van de ijslandse overheid.

Met een getrouwheidspremie kom je snel aan 2% bij de grootbanken. Je zal het voor jezelf moeten uitmaken of je je geld wilt vertrouwen aan "online" banken die daar een paar puntjes boven gaan. Maar ik weet wel dat if something is too good to be true ...
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!

Laatst gewijzigd door Raven : 28 januari 2013 om 19:01.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 19:13   #38
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
icesave gaf ook hoge rentes en na 6 maand was dat plots gedaan. Hier is trouwens nog een oordeel rond geveld dat de Britten & Nederlands die hun geld daarin hebben gestoken, niks moeten krijgen van de ijslandse overheid. Met een getrouwheidspremie kom je snel aan 2% bij de grootbanken. Je zal het voor jezelf moeten uitmaken of je je geld wilt vertrouwen aan "online" banken die daar een paar puntjes boven gaan. Maar ik weet wel dat if something is too good to be true ...
Traditionele marketing speelt hier een rol, banken trachten elkaar nu eenmaal kapot te krijgen zonder garantie dat het ook zal lukken, that's the game dat we verkeerdelijk voor economie aanzien. Als reactie hierop wordt meer en meer overgestapt naar sociale marketing, een strategie die getuigt van economisch inzicht en nog meer schade wil voorkomen in het belang van de meerderheid van de bevolking. Hierdoor zal democratie terug aan waarde winnen en kan het vertrouwen terug hersteld worden.

Laatst gewijzigd door MIS : 28 januari 2013 om 19:14.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 22:10   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
NIBC en Moneyou geven 2,6% op jaarbasis, dat gaan ze ook niet met verlies doen he.
Ik heb gezien dat moneyou een rente van 2,6 +- geeft wanneer je uw geld 6 maand vastzet.
Is dat dan zoals ze zeggen, na 6 maand of moet het dan 1 jaar waarvan 6 maand vast zit daar staan?
Of kan je 2 keer per jaar 2,6% krijgen aldaar?

Bon ik zou het hun ook kunnen vragen natuurlijk maar vermits men er hier over bezig is vraag ik het dus ook hier eens.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2013, 22:13   #40
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

http://www.vanspaarbankveranderen.nl.../depositometer

België heeft zoiets natuurlijk (niet te verwonderen) weeral niet hé?

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 januari 2013 om 22:14.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be