Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 september 2004, 14:56   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Enkele suggesties voor een Groot-/Heel-Nederlandse samenwerking...

Wat hebben jullie concreet tegen...
  • 1 spoorwegmaatschappij voor België en Nederland
  • gezamelijk hoger onderwijs (nu moet dat via omslachtige akkoorden lopen ipv via een vlot orgaan, cfr. GENT 1 tot 6 en de TUL)
  • gezamelijk medialandschap (nieuwe zender van TROS en VTM toont aan dat er wel degelijk behoefte bestaat)
  • gezamelijk wetenschapsbeleid (kan als uitloper van het hoger onderwijs gezien worden)
  • gezamelijke korpsvorming in een later Europees leger. Nu al werken de Belgische en Nederlandse marine samen.
  • gezamelijke politie. Omdat criminaliteit nu eenmaal niet stopt aan de grens, denk maar aan de inbraken aan de grenzen en het drugtoerisme.
  • gezamelijk cultuurbeleid. Omdat subsidies voor een Vlaams-Nederlandse samenwerking een enorm omslachtige procedure moeten doorlopen, en we creatieve geesten hiermee remmen.
  • gezamelijk havenbeleid.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 14:57   #2
Betweter
Parlementslid
 
Betweter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2003
Locatie: Halle-Vilvoorde
Berichten: 1.772
Standaard

Niets
__________________
Voorts ben ik van mening dat belgië dient op te houden te bestaan.
Betweter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 15:00   #3
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.952
Standaard

Met alle respect voor uw standpunt maar blijf toch realist. Een Groot-Nederland of Heel-Nederland is niet echt voor morgen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 15:04   #4
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Met alle respect voor uw standpunt maar blijf toch realist. Een Groot-Nederland of Heel-Nederland is niet echt voor morgen.
Zegt de rattachist? Waarom is een Nederlandse hereniging verder af dan een Franse annexatie? Omdat het Quai d'Orsay al plannen in die richting heeft?
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 15:07   #5
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Met alle respect voor uw standpunt maar blijf toch realist. Een Groot-Nederland of Heel-Nederland is niet echt voor morgen.
Met alle respect voor uw standpunt maar blijf toch realist. Een opgaan van Wallonie in Frankrijk is niet echt voor morgen.

Met alle respect voor uw standpunt maar blijf toch realist. Een unitair Belgie is niet echt voor morgen.

Met alle respect voor uw standpunt maar blijf toch realist. Een confederaal Belgie is niet echt voor morgen.

Met alle respect voor uw standpunt maar blijf toch realist. Een federale regering met christen-democraten in is niet echt voor morgen.

Met alle respect voor uw standpunt maar blijf toch realist. Een samenwerking van de Belgische marine met de Nederlandse is niet echt voor morgen. Ah nee, wacht, dat is al...

En zo schieten we niet op...

Ik deed enkele suggesties. Dat hoeft niet met het verbreken van Belgie gepaard te gaan. Maar als prive ondernemingen als banken, zoals BBL en ING kunnen fuseren, waarom zouden staatsbedrijven als de NMBS en de NS dit niet kunnen in dit verenigde Europa. Wat is daar irrealistisch aan?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 17:58   #6
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Wat hebben jullie concreet tegen...
Niks natuurlijk, maar er zijn hier en daar wel nog wat probleempjes:
Citaat:
1 spoorwegmaatschappij voor België en Nederland
kan alleen als de spoorwegen in België ook geprivatiseerd worden (moet vanaf 2009, volgens de EU) en/of de regeringen overeenstemming kunnen bereiken over een fusie. Aangezien de NMBS nog een ouderwets staatsbedrijf is, lijkt mij er momenteel voor de NS weinig bij te winnen. Ik denk dat er eerder mogelijkheden liggen voor NS of andere Nederlandse bedrijven om straks lijnen van de NMBS over te nemen. De lijnen Roosendaal-Antwerpen (na ingebruikname van de HSL komt daar enorm veel capaciteit vrij), Hasselt-Maastricht en evt. Gent-Terneuzen en Antwerpen-Roermond zijn erg interessant, maar ook onrendabele lijnen in Vlaanderen zelf. Het Oost-Nederlandse bedrijf Syntus heeft door SYNthese van Trein en bUS al zeer goede resultaten bereikt. Trein en bus worden door dezelfde maatschappij geëxploiteerd, waarbij de bus dorpen verbindt met het dichtstbijzijnde treinstation, waarna de trein de reiziger bij de grote kernen brengt (het zgn. 'visgraatmodel': de trein is de ruggengraat, de bussen de ribben). De dienstregeling sluit daardoor precies op elkaar aan en als de trein de laat is wacht de bus i.p.v. leeg te vertrekken. Met dit concept wist Syntus, ondanks 'opstartproblemen', in vijf jaar tijd 20 tot 25% meer reizigers te trekken. Voor onrendabele lijnen, en dat waren/zijn de lijnen waar Syntus rijdt allemaal, is dit de oplossing.

Citaat:
gezamelijk hoger onderwijs (nu moet dat via omslachtige akkoorden lopen ipv via een vlot orgaan, cfr. GENT 1 tot 6 en de TUL)
Lijkt me een goed idee en misschien kan de verengelsing ook nog worden afgeremd. In Limburg zou op die manier één universiteit kunnen ontstaan.
Citaat:
gezamelijk medialandschap (nieuwe zender van TROS en VTM toont aan dat er wel degelijk behoefte bestaat)
Dan moet er eerst geregeld worden dat alle Vlaamse en Nederlandse zenders in heel het taalgebied op de kabel komen, i.p.v. alleen de publieke zenders. Dan wordt het wel minder aantrekkelijk om elkaars series aan te kopen natuurlijk, want dan kijk je Flikken, Witse of Baantjer gewoon op TV1 resp. RTL4.
Citaat:
gezamelijke korpsvorming in een later Europees leger. Nu al werken de Belgische en Nederlandse marine samen.
Lijkt me een goed idee, hoewel het cliëntelisme dan wel uit het Belgisch leger moet verdwijnen. Binnenkort Vlaamse mariniers in de Antilliaanse kustwacht?
Citaat:
gezamelijke politie. Omdat criminaliteit nu eenmaal niet stopt aan de grens, denk maar aan de inbraken aan de grenzen en het drugtoerisme.
Dan zou je evengoed een Europese politie kunnen vormen, maar da's wel weer erg grootschalig. Overigens zijn er op kleine schaal al gemengde Nederlands-Duitse politiekorpsen (ligt hier en daar nog wel gevoelig).
Citaat:
gezamelijk cultuurbeleid. Omdat subsidies voor een Vlaams-Nederlandse samenwerking een enorm omslachtige procedure moeten doorlopen, en we creatieve geesten hiermee remmen.
Er wordt al veel samengewerkt, maar eigenlijk zou het beleid beter helemaal samengevoegd kunnen worden. Een soort Nederlandse Cultuurunie.
Citaat:
gezamelijk havenbeleid.
Economische samenwerking is iets wat alleen bij hereniging goed kan lukken, omdat anders de belangen te veel uiteenlopen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 20:09   #7
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
De lijnen Roosendaal-Antwerpen (na ingebruikname van de HSL komt daar enorm veel capaciteit vrij), Hasselt-Maastricht en evt. Gent-Terneuzen en Antwerpen-Roermond zijn erg interessant, maar ook onrendabele lijnen in Vlaanderen zelf.
Verklaar u nader. Hoe kunnen onrendabele lijnen interessant worden?

Bovendien, worden die lijnen van G-T en H-M wel nog gebruikt? Het zou alleszins interessant zijn deze te reactiveren, maar ik meende dat deze niet geëlectrificeerd waren. De lijn Antwerpen-Roermond ken ik niet, zal eens zoeken.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 20:47   #8
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Wat hebben jullie concreet tegen...
  • 1 spoorwegmaatschappij voor België en Nederland
  • gezamelijk hoger onderwijs (nu moet dat via omslachtige akkoorden lopen ipv via een vlot orgaan, cfr. GENT 1 tot 6 en de TUL)
  • gezamelijk medialandschap (nieuwe zender van TROS en VTM toont aan dat er wel degelijk behoefte bestaat)
  • gezamelijk wetenschapsbeleid (kan als uitloper van het hoger onderwijs gezien worden)
  • gezamelijke korpsvorming in een later Europees leger. Nu al werken de Belgische en Nederlandse marine samen.
  • gezamelijke politie. Omdat criminaliteit nu eenmaal niet stopt aan de grens, denk maar aan de inbraken aan de grenzen en het drugtoerisme.
  • gezamelijk cultuurbeleid. Omdat subsidies voor een Vlaams-Nederlandse samenwerking een enorm omslachtige procedure moeten doorlopen, en we creatieve geesten hiermee remmen.
  • gezamelijk havenbeleid.
Ik heb hier totaal geen problemen mee. Hoe meer samenwerking, hoe liever. Maar daarom zijn dit geen pro Heel-Nederlandse argumenten. Vlaanderen hoeft niet onafhankelijk te worden om dit te kunnen realiseren.

Aan de meeste, door u opgesomde punten, is men nu al aan het werken. Welk nieuws heb je ons eigenlijk te melden?!?
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'

Laatst gewijzigd door Yann : 8 september 2004 om 20:48.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 21:05   #9
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik heb hier totaal geen problemen mee. Hoe meer samenwerking, hoe liever. Maar daarom zijn dit geen pro Heel-Nederlandse argumenten. Vlaanderen hoeft niet onafhankelijk te worden om dit te kunnen realiseren.
U verwart eens te meer Groot-Nederland en Heel-Nederland. Leren jullie het nooit.

Ik heb ook nooit gezegd dat dit argumenten zijn. Waar gebruik ik het woord argument? Dit zijn VOORSTELLEN, concrete voorstellen die het samenleven van de Nederlanders en -waarom niet- Walen moeten bevorderen. Zeg nu zelf, je kan daar toch moeilijk tegen zijn?

Citaat:
Aan de meeste, door u opgesomde punten, is men nu al aan het werken. Welk nieuws heb je ons eigenlijk te melden?!?
Bent u weer uw beste duim aan het gebruiken? Aan het meeste van deze punten wordt niet gewerkt. Dat is het hem juist. Keert terug van waar je kwam, want je bent niet mee.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 21:14   #10
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
U verwart eens te meer Groot-Nederland en Heel-Nederland. Leren jullie het nooit.

Ik heb ook nooit gezegd dat dit argumenten zijn. Waar gebruik ik het woord argument? Dit zijn VOORSTELLEN, concrete voorstellen die het samenleven van de Nederlanders en -waarom niet- Walen moeten bevorderen. Zeg nu zelf, je kan daar toch moeilijk tegen zijn?
Ik ben er ook niet tegen. Dat zei ik trouwens al.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2004, 21:46   #11
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik ben er ook niet tegen. Dat zei ik trouwens al.
Maar u zei wel dat er aan de meeste punten al gewerkt wordt:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Aan de meeste, door u opgesomde punten, is men nu al aan het werken.
Dat is dus niet waar. Kunt u dat anders eens aantonen?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 10:32   #12
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

Niets op tegen. Maar nu is het voor u:

hoe denkt u dat u snel, efficiënt en zonder veel kosten, 2 volledig incompatibele staatsstructuren, onder 2 verschillende wetgevingen, kunt verenigen en een gemeenschappelijk beleid gaan voeren onder verschillende bevolkingen met verschillende rechten, plichten, en voorrangen (zoals bepaald door elks wetboeken?)

Tegen de tijd dat je dat klaargespeeld hebt, zijn we misschien reeds gekomen tot een:

enkele spoorwegmaatschappijen voor heel Europa (omdat vervoersnood niet aan taalgrenzen stopt)?
Europees hoger onderwijs? (nu moet dat via omslachtige akkoorden lopen ipv via een vlot orgaan, cfr. GENT 1 tot 6 en de TUL)
Europees medialandschap? (nieuwe zender van TROS en VTM toont aan dat er wel degelijk behoefte bestaat) via satelliet?
Europees wetenschapsbeleid? (kan als uitloper van het hoger onderwijs gezien worden) dat kan concurreren met het Chinese en Amerikaanse
een later Europees leger met Europese samenwerking en korpsvorming.
Europese gezamelijke politie? Omdat criminaliteit nu eenmaal niet stopt aan de grens, denk maar aan de inbraken aan de grenzen en het drugtoerisme.
provinciaal of gemeentelijk cultuurbeleid? Omdat subsidies voor een Vlaams-Nederlandse samenwerking een enorm omslachtige procedure moeten doorlopen, en we creatieve geesten hiermee remmen, en cultuur vaak plaatselijke kenmerken heeft.
Europees havenbeleid?
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 10:50   #13
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Niets op tegen. Maar nu is het voor u:

hoe denkt u dat u snel, efficiënt en zonder veel kosten, 2 volledig incompatibele staatsstructuren, onder 2 verschillende wetgevingen, kunt verenigen en een gemeenschappelijk beleid gaan voeren onder verschillende bevolkingen met verschillende rechten, plichten, en voorrangen (zoals bepaald door elks wetboeken?)
Moet ik al jullie belgicistische problemen gaan oplossen als jullie Vlaanderen en Wallonië willen afschaffen en een unitair België instaleren? Ik denk het niet...

Voor mijn part mogen Vlaanderen/België en Nederland hun wetgeving behouden. U bent intellectueel blijkbaar niet in staat om niet-unitaristisch te redeneren.

Ik ben voor de confederale Nederlandse staat, waarbij men gezamelijk besluit een aantal bevoegdheden samen te behandelen. Met de vernoemde ben ik al zeer tevreden. Dat dit in de praktijk niet de door u voorziene problemen oplevert, bewijzen de Belgische en Nederlandse marine en de universiteiten van Diepenbeek en Maastricht, die gefusioneerd zijn zonder problemen. Het gaat hem immers niet om een totale versmelting, zoals u denkt te merken aan uw vraagstelling, maar per deelgebied gaan bekijken wat er mogelijk is.

Ik deel uw Europees enthousiasme echter niet. Als de Euro als niet ingevoerd raakt in alle landen, heb ik recht om te twijfelen aan de invoering van dat Europese havenbeleid, die Europese vervoersmaatschappij,... De Europese eenmaking zal trager gebeuren dan de Nederlandse toenadering. Zo ver is iedereen al, want daar hoef je geen wonderkind voor te zijn om dat in te zien. Bovendien kunnen België en Nederland samen naar buiten treden in die EU op bepaalde gebieden, zoals juist via dat leger. Anders worden wij het kannonnenvoer van Europa. En ik word het liefst niet gecommandeerd door een Britse of een Franse generaal.

Dus: uw inschatting van de problemen is totaal, terwijl het echter gaat over specifieke problemen. Zware fout. En bovendien genoodzaakt juist die Europese samenwerking een Nederlands-Belgische toenadering, en niet -zoals u zegt- een afname van de interesse.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 10:54   #14
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.952
Standaard

De vraag is vooral te weten of de Vlamingen die aansluiting met Nederland willen en of de Nederlanders die aansluiting met Vlaanderen willen............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2004, 11:47   #15
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
De vraag is vooral te weten of de Vlamingen die aansluiting met Nederland willen en of de Nederlanders die aansluiting met Vlaanderen willen............
Het gaat hem dan ook niet om een aansluiting, maar om een confederale samenwerking, en die is nu eenmaal vederlicht.

Heel anders dan de Franse annexatie van Wallonië, nietwaar Everytime?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2004, 17:48   #16
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Verklaar u nader. Hoe kunnen onrendabele lijnen interessant worden?
Door gebruik te maken van zgn. 'lighttrains', lichte treinen dus. Deze zijn modern, hebben een lage instap (gelijke hoogte met het perron), maar bovenal kunnen ze door minder gewicht sneller optrekken en afremmen dan een gewone trein, waardoor in dezelfde tijd meer stations kunnen worden aangedaan. Dit is ideaal op lijnen met allemaal kleine dorpjes, die voor een zware trein niet rendabel genoeg zijn om steeds te stoppen (kost veel tijd en levert weinig reizigers op). Bovendien kunnen door efficiënter energieverbruik (modern materieel) en minder personeel (enkel machinst) voor hetzelfde geld meer treinen rijden, bijv. 2 treinen i.p.v. 1 trein per uur. Dat maakt het weer aantrekkelijker om de trein te nemen.

Lighttrains rijden in Nederland op drie plaatsen:

- de Lint van Syntus op de lijnen Arnhem-Winterswijk, Zutphen-Winterswijk en Zutphen-Hengelo-Oldenzaal





- de Talent van de DB Euregiobahn (Heerlen-Aken-Stolberg)




http://www.euregiobahn-aachen.de/nl/treinstellen.htm

- en de Talent wordt vanaf december ook ingezet door de Prignitzer Eisenbahn op de lijn Enschede-Gronau-Münster/Dortmund (de DB deed dat eerder ook al op die lijn maar rijdt momenteel met oude dieseltreinen)



Citaat:
Bovendien, worden die lijnen van G-T en H-M wel nog gebruikt? Het zou alleszins interessant zijn deze te reactiveren, maar ik meende dat deze niet geëlectrificeerd waren. De lijn Antwerpen-Roermond ken ik niet, zal eens zoeken.
Zoals je ziet zijn die lijnen hierboven ook niet geëlektrificeerd, dat is immers een kenmerk van een onrendabele lijn. Geen probleem, want tegenwoordig heb je hele moderne dieseltreinen waarin je amper merkt dat 'ie niet elektrisch is. De NS heeft in de jaren negentig overigens ook alle dieseltreinen vervangen door nieuwe, maar dat zijn wel zware treinen die beter geschikt zijn voor sneltreindiensten en lange afstanden over diesellijnen.

Gent-Terneuzen wordt alleen gebruikt voor goederenvervoer, net als Neerpelt-Weert (op de lijn Antwerpen-Roermond). Hasselt-Maastricht wordt inderdaad niet meer gebruikt, maar Lanaken-Maastricht wordt over twee jaar heropend voor goederenvervoer. Als het baanvak Beverst-Lanaken opnieuw wordt aangelegd, kan daar ook personenvervoer plaatsvinden. De bedoeling is nl. om een lightrailnetwerk uit te bouwen tussen Vlaams- en Nederlands-Limburg, Aken en Luik. In Nederland zal de lijn Maastricht-Heerlen-Kerkrade in ieder geval een lightraillijn worden, evenals de stoptreindienst op de lijn Sittard-Heerlen-Kerkrade. Met de bestaande lijnen Heerlen-Aken, Maastricht-Luik en Luik-Aken, en de (her) aan te leggen lijnen Hasselt-Maastricht en Genk-Sittard krijg je dan en grensoverschrijdend netwerk van zulke lijnen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2004, 18:12   #17
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Als een onrendabele lijn aansluit op een grote stad is het uiteraard ook mogelijk met lightrail te rijden. Lightrail is behalve de overkoepelende benaming voor het concept van rijden met licht materieel over spoorlijnen, ook de benaming voor het koppelen van een onrendabele regionale spoorlijn aan een stadslijn (tram of metro). In het geval van Gent-Terneuzen zou een lightrailvoertuig uit Terneuzen misschien ook over de tramlijnen in Gent kunnen rijden. Een hele succesvolle combinatie, omdat je dan niet meer hoeft over te stappen op het centraal station. In Duitsland en Frankrijk is het al veel toegepast en over een paar jaar worden ook de eerste Nederlandse lightraillijnen in gebruik genomen (Rotterdam-Den Haag-Zoetermeer en Gouda-Alphen aan den Rijn-Leiden-Katwijk/Noordwijk).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2004, 19:49   #18
Bruno232
Banneling
 
 
Bruno232's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 september 2004
Berichten: 413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Wat hebben jullie concreet tegen...
  • 1 spoorwegmaatschappij voor België en Nederland
  • gezamelijk hoger onderwijs (nu moet dat via omslachtige akkoorden lopen ipv via een vlot orgaan, cfr. GENT 1 tot 6 en de TUL)
  • gezamelijk medialandschap (nieuwe zender van TROS en VTM toont aan dat er wel degelijk behoefte bestaat)
  • gezamelijk wetenschapsbeleid (kan als uitloper van het hoger onderwijs gezien worden)
  • gezamelijke korpsvorming in een later Europees leger. Nu al werken de Belgische en Nederlandse marine samen.
  • gezamelijke politie. Omdat criminaliteit nu eenmaal niet stopt aan de grens, denk maar aan de inbraken aan de grenzen en het drugtoerisme.
  • gezamelijk cultuurbeleid. Omdat subsidies voor een Vlaams-Nederlandse samenwerking een enorm omslachtige procedure moeten doorlopen, en we creatieve geesten hiermee remmen.
  • gezamelijk havenbeleid.
Niets. Eendracht maakt macht.
Bruno232 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2004, 19:50   #19
Bruno232
Banneling
 
 
Bruno232's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 september 2004
Berichten: 413
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Het gaat hem dan ook niet om een aansluiting, maar om een confederale samenwerking, en die is nu eenmaal vederlicht.

Heel anders dan de Franse annexatie van Wallonië, nietwaar Everytime?
Spijkers met koppen
Bruno232 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be