Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 april 2014, 10:54   #21
Zondag
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 juni 2013
Berichten: 503
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Maar ik ben allesbehalve een aanhanger van papier of electronisch geld. Wat mij betreft keren we best terug naar een commodity standaard.
Daar ben ik het mee eens, maar geld hoeft niet uitsluitend op grondstoffen gebaseerd te zijn. Wil je van geld als schuldbewijs af (fiduciair geld, fiat money), dan moet geld inderdaad gedekt zijn. Vroeger bestond de dekking uit edelmetalen om redenen die nu niet meer hoeven te gelden. Uitbreiding naar nog andere grondstoffen (commodity money) is een vooruitgang, maar je kunt nog verder gaan, en geld door diensten, bedrijven, vastgoed e.d. dekken.

Het voornaamste is m.i. dat het geld door het volk gecontroleerd wordt. Dat kan op twee manieren:

- door de centrale bank onder direct-democratische controle te plaatsen;
- door de geldmarkt volledig vrij te maken.

De vrije-markt-oplossing is de enige die geen onoverzichtelijke administratie annex de inzet van geweld vereist. Ze is nog directer democratisch dan de eerstgenoemde oplossing.

Laatst gewijzigd door Zondag : 6 april 2014 om 10:55.
Zondag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2014, 08:29   #22
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
http://www.positivemoney.org/2013/12...s-switzerland/

http://www.vollgeld.ch/fr/ hier is dan het doelschot

Die Vollgeld-Reform schafft die Möglichkeit, Gesellschaft und Umwelt vom Zwang der Kapitalakkumulation sowie Markt und Staat vom Diktat der Finanzbranche zu befreien.

Heute schützen Staaten die unantastbaren Rechte der Menschen und der Natur - ausser sie stören das profitable Geschäft! Dieser absolute Vorrang der Wirtschaft vor dem Staat bzw. des Profits vor dem Recht wird durch das Schuldengeld-Regime zementiert. Denn es dominiert die Wirtschaft und den Staat. Diese Dominanz kann in einem Vollgeld-Regime aufgehoben werden.

Befreiung vom Wachstumszwang: Im Unterschied zum jetzigen verzinslichen Schuldengeld induziert eine Vollgeldordnung keinen Wachstumszwang. Indem die umlaufende Geldmenge vollständig entschuldet und somit die Geldbasis zinsfrei wird, entfällt im Prinzip der Zwang, aus Geld mehr Geld zu machen. Die Möglichkeit schaffen, heisst allerdings noch nicht, die Wirklichkeit zu ändern. Damit das geschieht, sind demokratischer Wille und emanzipatorisches Engagement unabdingbar.

Monetäre Souveränität: Die Geldordnung ist eine Frage von Verfassungsrang. Ein Staat ohne nationale Währung ist nie souverän, unabhängig davon, ob ihm die Währung von Fremdstaaten oder vom eigenen Bankensystem auferlegt wird. In einer Demokratie sind die BürgerInnen der Souverän. Deshalb gehört das moderne frei schöpfbare Geld in die demokratisch kontrollierte öffentliche Hand. Zu diesem Zweck muss das Geldregal (Alleinrecht des Souveräns auf Geldherstellung) bzw. Art 99 BV auf das Giralgeld ausgedehnt werden.

Dadurch erhält die Nationalbank erstmals die vollständige Geldmengenkontrolle.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2014, 21:36   #23
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 10 december 2003
Berichten: 8.059
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zondag Bekijk bericht
Daar ben ik het mee eens, maar geld hoeft niet uitsluitend op grondstoffen gebaseerd te zijn. Wil je van geld als schuldbewijs af (fiduciair geld, fiat money), dan moet geld inderdaad gedekt zijn. Vroeger bestond de dekking uit edelmetalen om redenen die nu niet meer hoeven te gelden. Uitbreiding naar nog andere grondstoffen (commodity money) is een vooruitgang, maar je kunt nog verder gaan, en geld door diensten, bedrijven, vastgoed e.d. dekken.
Ik zie dat verder gaan niet echt. En hoe gaat u dan uw papiergeld inruilen als u het zaakje niet meer vertrouwt? Door een stuk huis op te eisen? Aandelen van een bedrijf? Talloze diensten te gaan opslaan? De zaken die u als betere alternatieven voor commodities naar voren schuift zie ik als merkelijk slechtere alternatieven (nog altijd beter dan niks) daar ze niet deelbaar (vastgoed), opslaagbaar (diensten) of duurzaam (aandelen) zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zondag Bekijk bericht
Het voornaamste is m.i. dat het geld door het volk gecontroleerd wordt. Dat kan op twee manieren:

- door de centrale bank onder direct-democratische controle te plaatsen;
- door de geldmarkt volledig vrij te maken.

De vrije-markt-oplossing is de enige die geen onoverzichtelijke administratie annex de inzet van geweld vereist. Ze is nog directer democratisch dan de eerstgenoemde oplossing.
Centrale banken zouden simpelweg afgeschaft moeten worden. Het is waanzinnig te denken dat een cb in staat is om een monetair beleid te gaan voeren dat ons allen ten goede komt én ik zie niet in waarom banken een gratis verzekering zouden moeten krijgen. Laat ze net als andere bedrijven overkop gaan ingeval van wanbeleid.

De vrije markt oplossing steun ik wel.
__________________
Roman soldiers were paid a silver denarius per day. About the size of a silver dime. Job description: brutal hand to hand combat against barbarian hordes.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2014, 12:12   #24
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
Ik zie dat verder gaan niet echt. En hoe gaat u dan uw papiergeld inruilen als u het zaakje niet meer vertrouwt? Door een stuk huis op te eisen? Aandelen van een bedrijf? Talloze diensten te gaan opslaan? De zaken die u als betere alternatieven voor commodities naar voren schuift zie ik als merkelijk slechtere alternatieven (nog altijd beter dan niks) daar ze niet deelbaar (vastgoed), opslaagbaar (diensten) of duurzaam (aandelen) zijn. Centrale banken zouden simpelweg afgeschaft moeten worden. Het is waanzinnig te denken dat een cb in staat is om een monetair beleid te gaan voeren dat ons allen ten goede komt én ik zie niet in waarom banken een gratis verzekering zouden moeten krijgen. Laat ze net als andere bedrijven overkop gaan ingeval van wanbeleid. De vrije markt oplossing steun ik wel.
Misschien eens andersom proberen, dan is die virtuele schuldenberg toch al weg, scheelt een pak.


Laatst gewijzigd door tandem : 11 april 2014 om 12:12.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2014, 12:14   #25
tandem
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 mei 2013
Locatie: Antwerpen
Berichten: 11.192
Standaard

Tenzij we hetzelfde gaan doen als net voor WOII is er enkel goed nieuws.

tandem is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be