Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 augustus 2015, 13:54   #61
Manus
Burger
 
Geregistreerd: 3 augustus 2013
Berichten: 134
Standaard

Met een verhouding van 1 : 250 miljoen valt er inderdaad niet veel te doen, momenteel is 1 : 6 realistischer.
Trouwens, concentreren op eigen huishouden houdt ook in dat men maatregelen neemt om zichzelf te beschermen. Op dat vlak zou bv. Europa eens een duidelijke keuze mogen maken. We weten dat het met de huidige technologie onmogelijk is om de wereldbevolking op hetzelfde welvaartsniveau te brengen als de rijke landen (draagkracht planeet) en we zijn niet bereid om zelf welvaart in te leveren. Dus eigenlijk heeft de westerse wereld er momenteel geen belang bij om andere gebieden te helpen in hun ontwikkeling. Alleen zijn we in dubio met onze zogenaamde morele superioriteit waardoor we dit niet openlijk kunnen verkondigen, dus om ons geweten te sussen bieden we ontwikkelingshulp en spreken we van een humanitaire crisis wanneer er vluchtelingen verdrinken . Ondertussen blijft de ontwikkelingshulp een schaamlampje waardoor structurele veranderingen uitblijven en staan we toe dat immigratie ons sociaal stelsel verzwakt.

Om bij die buurvrouw met haar vier koters terug te komen. Voor mij zijn er twee opties.
a) ik leef zelf wat soberder, help haar wat met de kinderen en in ruil laat zij zich steriliseren en verwerft ze haar eigen inkomen uit de arbeidsuren die ik afsta.
b) ik gebruik mijn overtollige inkomsten voor de aanschaf van een vuurwapen en de bouw van een hekkenwerk rond mijn huis. Verder kijk ik niet om naar de buurvrouw.

Geen van beide opties draagt mijn voorkeur maar beide bieden wel een oplossing op het moment dat de overheid wegvalt. Europa daarentegen kiest voor optie c.
c) ik houdt vast aan mijn ruime inkomen, geef de buurvrouw 200 euro/maand, geef onderdak aan een van haar kinderen en zie vervolgens hoe ze van de uitkering blijft leven en terug zwanger wordt nu er toch geld en ruimte is voor een vijfde.
Vervolgens valt de overheid weg en zijn we beide gekloot.
Manus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 augustus 2015, 16:14   #62
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Manus Bekijk bericht
Met een verhouding van 1 : 250 miljoen valt er inderdaad niet veel te doen, momenteel is 1 : 6 realistischer.
Trouwens, concentreren op eigen huishouden houdt ook in dat men maatregelen neemt om zichzelf te beschermen. Op dat vlak zou bv. Europa eens een duidelijke keuze mogen maken. We weten dat het met de huidige technologie onmogelijk is om de wereldbevolking op hetzelfde welvaartsniveau te brengen als de rijke landen (draagkracht planeet) en we zijn niet bereid om zelf welvaart in te leveren. Dus eigenlijk heeft de westerse wereld er momenteel geen belang bij om andere gebieden te helpen in hun ontwikkeling. Alleen zijn we in dubio met onze zogenaamde morele superioriteit waardoor we dit niet openlijk kunnen verkondigen, dus om ons geweten te sussen bieden we ontwikkelingshulp en spreken we van een humanitaire crisis wanneer er vluchtelingen verdrinken . Ondertussen blijft de ontwikkelingshulp een schaamlampje waardoor structurele veranderingen uitblijven en staan we toe dat immigratie ons sociaal stelsel verzwakt.

Om bij die buurvrouw met haar vier koters terug te komen. Voor mij zijn er twee opties.
a) ik leef zelf wat soberder, help haar wat met de kinderen en in ruil laat zij zich steriliseren en verwerft ze haar eigen inkomen uit de arbeidsuren die ik afsta.
b) ik gebruik mijn overtollige inkomsten voor de aanschaf van een vuurwapen en de bouw van een hekkenwerk rond mijn huis. Verder kijk ik niet om naar de buurvrouw.

Geen van beide opties draagt mijn voorkeur maar beide bieden wel een oplossing op het moment dat de overheid wegvalt. Europa daarentegen kiest voor optie c.
c) ik houdt vast aan mijn ruime inkomen, geef de buurvrouw 200 euro/maand, geef onderdak aan een van haar kinderen en zie vervolgens hoe ze van de uitkering blijft leven en terug zwanger wordt nu er toch geld en ruimte is voor een vijfde.
Vervolgens valt de overheid weg en zijn we beide gekloot.
Eéntje om in te kaderen.

Keuzes maken, daar komt het idd op aan.

Voorlopig komen we daar te weinig toe zodat scenario c (hetgeen het dichtst de huidige situatie benaderd) effectief de zaken min of meer op hun beloop laat.

Het gevolg, op termijn quasi iedereen gekloot.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2015, 19:14   #63
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Vandaag in het journaal, beetje weggestopt tussen de soep en de pattaten, verslag over de Milleniumdoelstellingen.

Korte inleiding over wat het inhoudt kan je hier lezen;

http://www.2015ikloopmee.be/watzijn.html

in het kort:

Citaat:
Wat zijn de Millenniumdoelstellingen?

Tijdens een vergadering van de Verenigde Naties zetten 191 regeringsleiders de 8 Millenniumdoelen netjes op papier. Om te zorgen dat alle kinderen en hun families in 2015 in een betere wereld leven, moeten armoede en ongelijkheid de wereld uit. Er moeten méér inspanningen gedaan worden om het milieu te beschermen en de rechten van de mens te respecteren.

Het gaat over deze 8 duidelijke doelen:

1. Véél minder honger en armoede in de wereld
2. Alle kinderen naar de basisschool
3. Gelijke rechten voor mannen en vrouwen
4. Minder kindersterfte
5. Minder moedersterfte
6. Bestrijding HIV/Aids, malaria en andere ziektes
7. Milieubescherming, veilig drinkwater en minder mensen in sloppenwijken
8. Er moeten wereldwijd afspraken komen over hoe Noord en Zuid beter kunnen samenwerken

In het journaal blies men zowel warm als koud.
Eigenlijk waren de doelstellingen niet gehaald, maar er was hier en daar toch winst waardoor oa één van de initiatiefnemers zich toch wel op de borst durfde te slaan.

Samenvattend stelde men dat hoewel het met de planeet achteruitging er toch wel een kleine vooruitgang was geweest in het lot van de mens.

Zo is men er onder meer in geslaagd om minder kindersterfte bij geboortes te hebben.

Hetgeen op zich al genoeg reden is om wat juichkreetjes te slaken door sommigen.

Als ik zie wat er nu reeds aan de gang is dan vrees ik dat veel van die niet overleden baby's een heel slecht leven wacht.
Wellicht zullen velen binnen een 10-tal jaar een geweer in hun handen gestopt krijgen om andere niet gestorven baby's omver te gaan knallen.
Het gaat immers slechter met de planeet en hetgeen onze planeet voortbrengt zal steeds feller bevochten worden

Maar blijkbaar zijn diegenen die deze eenvoudige logica lijken door te trekken op de spreekwoordelijke hand te tellen.

Laatst gewijzigd door satiper : 21 september 2015 om 19:16.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2015, 18:57   #64
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Vandaag in 'Het Journaal'

De paus bij Obama.
Pleidooi voor het milieu.
Mooi zo, ik hoop namelijk ook dat we ons leefmilieu kunnen verbeteren/herstellen vooraleer er onherstelbare schade ontstaat.

Maar wie zorgt ook alweer voor die milieuschade?
Zijn het de wasberen, de hyena's, de zebra's of de giraffen?
Dacht van niet.
Ik dacht dat het aan ons lag.
Aan ons gedrag en dat vooral in combinatie met onze aantallen (welke steeds een groter aandeel in het plaatje krijgen).
En dan is er iets dat ik niet goed begrijp.
Was de paus geen tegenstander van voorbehoedsmiddelen?
Nochtans één van de betere middelen om echt iets aan deze problematiek te doen.
Wat moet men daar nu van denken?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2015, 22:18   #65
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Vandaag ging de klimaattop Parijs van start.
Veel ronkende verklaringen uiteraard.
Hou me tegen of ge gaat een keer wat zien enzovoort ....

Zoveel percentjes van hier en zoveel percentjes van daar.
Waar ik niks over hoor en wat ze blijkbaar als niet relevant beschouwen zijn onze aantallen.
Voorbije periode van 50 jaar was er een verdubbeling (zijnde 100% aub).
Laatst was er sprake van een prognose van 9 miljard tegen 2050 zijnde afgerond 30% erbij.

Maar hé, laten we wat larven eten ipv steak en pipi doen terwijl we douchen en alles komt in orde
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2016, 21:13   #66
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Eén kopje (van de zovele) die bestreden zou moeten worden.

Koerden willen graag een eigen staat.
Zelfbeschikkingsrecht of zoiets.

Erdogan is daar tegen.

Ik begrijp zowel Erdogan als de koerden, maar daarmee is het probleem natuurlijk niet van de baan.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 20:07   #67
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Ondertussen heeft men ook honger in Venezuela.
En als men honger heeft moeten er koppen rollen.
In dit geval vraagt men bvb die van president Maduro en zijn regering.
Of het daarna beter wordt, tja, voorbeelden zat dat het niet altijd beterschap brengt, vaak wordt het zelfs nog een heel stuk erger.
De ware oorzaak wordt immers niet gezien.
Maar men heeft dan toch even kunnen genieten om een moment in een illusie te verblijven.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2016, 20:33   #68
Carmagnole
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 juni 2014
Locatie: Europa der volkeren. Ideologie: wantrouw iedereen.
Berichten: 1.498
Standaard

Satiper, heb jij vrienden?
Carmagnole is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2016, 16:11   #69
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

In onderstaande thread gaat het over de prijs van het water

http://forum.politics.be/showthread.php?t=234593

Ik kopieer hier even de betreffende startpost (zie kader):

Citaat:
Als ik mij niet vergis krijgt men 15m³ gratis drinkwater. Echter wordt dat dit jaar niet afgetrokken van de eindfactuur.
Niet enkel de elektriciteit is opgeslagen, nu ook het water plus gratis drinkwater ingetrokken.
De kracht van verandering werkt niet in de positieve richting
Geen slechte basis om eens terug te komen op hetgeen waar ik steeds op terechtkom.
De prijs van het water stijgt dus.
Voor wat basisgegevens.
Zie ook

https://www.vmm.be/water/waterfactuu...zoek-en-trends


Hieruit kunnen we afleiden dat we een 33%stijging gehad hebben op 5 jaar, hetgeen overeenkomt met een goeie 6% op jaarbasis gemiddeld.
Grof gerekend
7% geeft een verdubbeling om de 10 jaar
1% geeft een verdubbeling om de 70 jaar

Stel dat de huidige tendens aanhoudt en dat lonen nauwelijks stijgen (soms zelfs dalen – ik neem 1% stijging om via berekening toch een idee te krijgen)

Indien we vertrekken van een huidig waterfactuur van 350 euro/jaar en een huidig inkomen van 25000 euro/jaar, dan komen we tot een situatie waarbij de waterfactuur binnen 70 jaar het inkomen zal ingehaald hebben en er dus ongeveer gelijk aan zal zijn. Beide zullen zich rond de 50.000 euro situeren (zowel het inkomen als de waterfactuur dus).
Het zal waarschijnlijk niet zo'n vaart lopen maar het geeft wel te denken.

Na lucht is water het belangrijkste dat een mens nodig heeft om te overleven.
Dit basiselement dreigt als de huidige evolutie aanhoudt quasi het enige te zijn dat vele mensen zich nog zullen kunnen permitteren.
Water en enkel water dus ..., geen kleding, geen onderdak, geen voedsel, ... .
Nu een mens loopt niet op water alleen, dat lukt niet, en toch lijkt het die richting op te gaan.
Vanwaar komt deze evolutie?
Draadstarter lijkt kwaad opzet te suggereren ('het is de nva zijn fout mijnheer', simpel, maar spijtig genoeg iets te simpel.
Spijtig genoeg want anders was de remedie eenvoudig (stem de nva weg en alles komt goed).
Niet dus.
Kwaad opzet zou kunnen maar dan niet op de manier die hij voor ogen houdt denk ik.
Persoonlijk denk ik dat de dienst om drinkbaar water bij de mensen te krijgen en het vuil water dat de mensen lozen gezuiverd te krijgen effectief moeilijker en dus duurder wordt.
Hoe meer mensen immers, hoe meer vraag naar proper drinkbaar water en hoe meer lozing van vuil en te zuiveren water.
Ook eenvoudig en simpel en tot daar geen enkel mysterie lijkt me.
Het mysterie kan volgens mij hooguit liggen in het straal negeren van bovenstaande logica.
Als er in mijn redenering een fout zit hoor ik het graag, maar het lijkt me de logica zelve dat meer mensen meer behoefte aan zuiver water betekend en tevens meer productie van vervuild water (ik ben er redelijk gerust in dat dit klopt als een bus).
Hoe slaagt men er in om dit eenvoudig gegeven toch steeds weer te versluieren zodat de mensheid op dit vlak blijkbaar ziende blind blijft??? (dat is voor mij een mysterie en hier sluit ik kwaad opzet dus niet uit).

De andere optie is dat de mensheid in zijn totaliteit een blinde vlek heeft waar ze met de beste wil van de wereld blijkbaar niet doorheen weet te zien.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2016, 17:44   #70
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

In een normale evolutie met steeds meer mensen wordt alles juist goedkoper.
Maar het ene Vlaamse volk draagt het ander niet Vlaamse volk en het wordt eens tijd dat in zijn totaliteit aan te pakken. Daarin heeft de NVA gefaald, nochtans ging zij het sociaal economische hervormen. Maar het hydramonster kreeg enkele koppen bij en de Jordy stierf in zijn tent. Het hydra monster pleegt aanslagen en men zet in op een nog ruimer pamperbeleid.
Ik zou er niet van verschieten dat de patriot act zuiver en alleen gericht is op het Vlaamse "fascistisch" volk. De NVA heeft niets van haar beloftes waargemaakt en de rekeningen verder op de Vlaming geschoven. Er is geen onafhankelijkheid, er is geen confederalisme en de allahtoon wordt verder verwelkomt. Nu zelf nagebroed van het hydramonster. De ex Syriëstrijder krijgt duizenden euro's schadevergoeding en Jordy kan naar het OCMW gaan scharten zonder een boterham te krijgen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2016, 21:09   #71
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
In een normale evolutie met steeds meer mensen wordt alles juist goedkoper.
Maar het ene Vlaamse volk draagt het ander niet Vlaamse volk en het wordt eens tijd dat in zijn totaliteit aan te pakken. Daarin heeft de NVA gefaald, nochtans ging zij het sociaal economische hervormen. Maar het hydramonster kreeg enkele koppen bij en de Jordy stierf in zijn tent. Het hydra monster pleegt aanslagen en men zet in op een nog ruimer pamperbeleid.
Ik zou er niet van verschieten dat de patriot act zuiver en alleen gericht is op het Vlaamse "fascistisch" volk. De NVA heeft niets van haar beloftes waargemaakt en de rekeningen verder op de Vlaming geschoven. Er is geen onafhankelijkheid, er is geen confederalisme en de allahtoon wordt verder verwelkomt. Nu zelf nagebroed van het hydramonster. De ex Syriëstrijder krijgt duizenden euro's schadevergoeding en Jordy kan naar het OCMW gaan scharten zonder een boterham te krijgen.
Citaat:
In een normale evolutie met steeds meer mensen wordt alles juist goedkoper.
Goed dat je het zo zegt.
Als je nu als enige dit zou denken en zeggen zou dat niet echt een probleem zijn.
Jammerlijk genoeg zijn er waarschijnlijk nog heel veel mensen die gelijkaardig denken (ik vrees zelfs dat het nog steeds een meerderheid is die zo denkt).
Het is het onvermogen (waar ik het al eerder over had) om klaar te zien wat er aan de hand is.

Ik begrijp ook wel dat je dat zegt.
Tot op zeker niveau gaat dit ook wel op.
Ik heb daar trouwens een tread over gemaakt.
Aantallen:
Zeer beknopt samengevat
Je kan met te weinig zijn (dan geldt hetgeen je zegt onverkort).
Je kan met teveel zijn (dan geldt hetgeen je zegt niet langer, maar wordt het omgekeerde meer en meer het geval)
Je kan een aantal hebben dat optimaal is (bedoeling is om dit aantal te bereiken en dan zoveel mogelijk te handhaven).
Je leest het iets meer uitgebreid in de inleidingstekst van de betreffende tread over het optimaal aantal mensen.
Zie:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=175515

Over de rest van je tekst:
Je hebt het niet zo voor nva blijkbaar.
Je goed recht.
Nva ploegen net als alle andere partijen in de marge.
Hetgeen ze daar uitspoken heeft wel degelijk belang (ik wil dat niet helemaal bagatelliseren).
Maar de trage grondstroom wordt door geen van allen aangepakt.
Deze grondstroom wordt bijna nergens aangepakt (praktisch geen enkel ander land doet er iets aan).
Vandaar dat welke politieke partij (links of rechts getint) er ook aan de macht is, waar ook ter wereld, het nergens echt schitterend gaat. Overal (waar ook ter wereld) duiken gelijkaardige problemen op en lijkt het van jaar tot jaar slechter te gaan.
Logisch de grondstroom (hoofdoorzaak) wordt niet eens erkent, laat staan behandeld.

Laatst gewijzigd door satiper : 6 september 2016 om 21:12.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2016, 21:39   #72
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Ik heb het in zijn geheel niet voor deze jihad collaborerende staat en al haar collaborateurs.
Open uw ogen Satiper, neem de rauwe data en puzzel ze aan elkaar. We worden genaaid!
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 oktober 2016, 21:13   #73
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Deze drie items in het journaal deze week:

In Nederland, Hugo de Jonghe, wethouder, stelt voor om mensen die ongeschikt zijn voor ouderschap te verplichten om anti-conceptie te gebruiken.
Opsteker voor Hugo De Jonghe!
Als men in Nederland moedig genoeg is om dit durven voor te stellen hoeveel andere landen zouden al niet veel eerder een gelijkaardige bedenking hebben moeten maken?

In eigen land: in plaats van dat kinderarmoede afneemt (zoals betrachting was) neemt ze toe (België dus..., kan je nagaan als het hier al niet meer lukt )


In Nigeria 65000 kinderen getroffen door hongersnood (van een heel andere orde natuurlijk... - hoeveel van dit soort van ellende moet er bijkomen vooraleer de mens zijn lesje leert?)
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2017, 21:12   #74
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Weer een tijdje geleden dat ik hier nog iets poste, niet dat er gebrek is aan items…
Deze week kwam onder meer het volgende in het journaal
hongersnood in Zuid-Soedan, Nigeria, Somalië en Jemen
Zie ook:
https://www.oxfamsol.be/nl/vier-land...FQUq0wod8mgGcg

Citaat:
Deze week werd officieel de hongersnood uitgeroepen in Zuid-Soedan. 100.000 mensen zijn erdoor getroffen en voor nog eens 1 miljoen anderen dreigt hetzelfde lot. Intussen zijn in het noorden van Nigeria nog eens naar schatting 400.000 mensen slachtoffer van een hongersnood. 5 miljoen anderen bevinden zich in een voedselcrisis. Daarnaast staan Somalië en Jemen op de rand van een hongersnood, met respectievelijk 2,9 miljoen en 7 miljoen mensen in acute voedselcrisis. Een hoop ellende die veroorzaakt wordt door conflicten in Nigeria, Zuid-Soedan en Jemen en een ernstige droogte in Somalië.
Zoals zo vaak wordt de oorzaak ook nu niet direct gekoppeld aan onze aantallen.
Er wordt hier veeleer verwezen naar oorlog en droogte.
Droogte als in klimaat (wijziging)
Een thread hierover:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=236946

in deze thread schrijft Gary in post 50 het volgende:

Citaat:
De groenganzers zijn niet consequent. Ze vinden dat de mens zijn voetafdruk op aarde te groot is en alles moet anders om de opwarming te bestrijden maar ze zijn de eerste om overal ter aarde waar de levenskansen van de mens nihil zijn te gaan reddertje spelen. En ja er zijn schrijnende toestanden maar ieder kind wat zonder humanitaire hulp niet in leven kan blijven en met volgroeit tot een volwassene produceert op zijn toer weer een deel kinderen die zonder humanitaire hulp ten doden opgeschreven zijn.

Het is het verhaal van van het plantje in de woestijn dat ten dode opgeschreven is als het geen water krijgt. Daar gaan ze dan iedere dag een emmer water naar brengen. Na verloop van tijd staat er niet één plantje maar een tiental en volstat het niet van 1 emmer te brengen maar moet ge er 10 brengen. Weer een tijd later staan daar geen 10 plantjes maar honderd plantjes en volstaat het niet van emmers water te brengen maar moet ge er een vrachtwagen met water brengen. En de dag dat ge stopt met water brengen is er niet 1 plantje dat dood gaat maar sterven al die plantjes.

Wat is het resultaat? In plaats van 1 kind gelukkig gemaakt te hebben hebt ge dan 100 kinderen ongelukkig gemaakt. Alleen met hulp kunnen ze overleven maar zorgen ze op hun beurt voor een bijdrage aan de overbevolking en een nog veel grotere voetafdruk op aarde.

Droogte dus, en de visie van Garry erover.

Behoorlijk koud en nuchter.

Te koud en nuchter om verteerbaar te zijn voor velen denk ik.
Liever verliezen mensen zich in de klassieke links-rechts discussie.
Beiden met hun recepten om de zaak ten goede te keren.

Je vindt dat ook terug in hoe we bestuurd worden.
Nu eens met meer linkse dan weer met meer rechtse accenten.
Hetgeen links noch rechts tot nu toe afdoende op hun agenda geplaatst hebben is de aandacht voor de aantallen (mensen).
Beiden bestrijden ze de koppen die uit het monster ontspruiten (met hun eigen recepten).
Het monster zelf, wordt grotendeels ongemoeid gelaten.
Vertaald naar politiek: Je vind het thema nauwelijks terug, noch regionaal, nationaal of mondiaal.
Het gevolg hiervan is dat het aantal moeilijkheden en problemen als je het op wat langere termijn bekijkt steeds maar toenemen ongeacht de waan (links/rechts) van de dag.
Vandaar dat ik me ook niet vaak laat verleiden om hierin al te veel energie te steken, zonder hiermee te willen zeggen dat het een overbodige discussie is.
Integendeel ze moet ook gevoerd worden, alleen zouden beiden de aantallen in hun receptenboekje moeten opnemen omdat dit nu eenmaal de klassieke links/rechts discussies overstijgt en het middel is dat het meest zoden aan de dijk kan brengen mits het toegepast zou worden.

En ook oorlog en de miserie die er door ontstaat is zo’n afgeleid product van onze aantallen.
Vaak zijn tekorten en honger (ook grotendeels afgeleide producten van de aantallen) de oorzaak van criminaliteit en oorlog. Criminaliteit en oorlog die op hun beurt de problemen nog verergeren, een vicieuze cirkel als het ware (de kip en het ei).
Ik ben er al langer van overtuigd dat de beste manier om deze vicieuze cirkel te doorbreken er in bestaat om onze aantallen terug te brengen naar meer duurzame quota (liefst op zo vriendelijk mogelijke manier hetgeen waarschijnlijk (m.i.) neerkomt om de aangroei (voortplanting) af te remmen.

Tot slot nog:
Reeds jaren hoor ik dat technologie de zaak zal klaren.
Vertical farming, farming op zee, farming in de woestijn, noem maar op, waarom niet op de maan.
In realiteit blijken zelfs in de rijkste landen (hoe moet het dan in de armste?) de rijen van mensen die beroep doen op voedselbanken langer te worden in plaats van korter.
Misschien tijd om het probleem onder ogen te zien en eindelijk werk te maken van hetgeen waar we al heel lang geleden werk hadden moeten van maken, met andere woorden graag wat meer realisme in plaats van onze wensdromen voor werkelijkheid te houden.

Indien men immers twintig jaar geleden begonnen was met hetgeen waar ik ondertussen al ongeveer even lang voor pleit, waren er nu bvb al veel minder mensen verdronken in een poging weg te vluchten van alle ellende die zich her en der voordoet.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2017, 15:06   #75
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Paar berichten die deze week het nieuws haalden (en meteen ook weer ondergesneeuwd waren tussen al de rest):

1) Elk jaar komen er zo’n 83 miljoen mensen bij. En als dat zo doorgaat, zijn er tegen 2030 waarschijnlijk 8,6 miljard mensen op aarde.
Rond 2050 zouden er 9,8 miljard mensen op aarde te vinden zijn. En tegen het jaar 2100 zou de wereldbevolking zelfs meer dan 11,2 mensen tellen. Dat voorspelt de VN.

Uit bron (waar nog meer te lezen is):
https://www.scientias.nl/er-wonen-nu...nsen-op-aarde/


2) Vluchtelingenorganisatie telt 65,6 miljoen vluchtelingen
Jaar na jaar neemt het aantal mensen toe dat gedwongen wordt huis en haard te verlaten. Elke minuut vertrekken ergens ter wereld twintig mensen onvrijwillig uit hun woonplaats. De overgrote meerderheid wordt opgevangen in het Zuiden. Er is meer aandacht nodig voor vluchtelingen en ontheemden in Afrika.

Uit bron (waar nog meer te lezen is):
http://www.mo.be/nieuws/wereldvlucht...n-solidariteit

Zou er een verband kunnen zijn tussen 1 & 2?
Zou het???
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2017, 16:14   #76
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Dit was ook in het nieuws:
Dode door wegblokkade met boomstammen bij Calais

Iets dat dan weer te maken heeft met punt 2 uit vorige post (waaruit nog maar eens de cascade blijkt)

Citaat:
Illegalen klimmen bij Calais in een vrachtwagen om mee te liften naar Engeland (2015) AFP
Vanmorgen vroeg is een vrachtwagenchauffeur omgekomen op de snelweg A16 nabij de tunnel die van het Franse Calais naar Folkestone in Groot-Brittannië voert. Het ongeluk waarbij de man omkwam, werd veroorzaakt door vluchtelingen die de weg hadden geblokkeerd met boomstammen.

Illegale migranten proberen hier vaker vrachtwagens tot stilstand te brengen zodat ze op de trucks kunnen klimmen om mee te liften naar Folkestone. Het is de eerste keer dat de vertragingstactieken van migranten iemand fataal zijn geworden.
Bron (waar nog meer te lezen is):
http://nos.nl/artikel/2179067-dode-d...ij-calais.html

Quasi alles is terug te voeren naar onze aantallen.
Fronten genoeg om strijd te leveren.
Sommigen willen zich inzetten voor arme weeskinderen, anderen voor dierenrechten, sommigen tegen de groeiende kloof arm/rijk, anderen tegen de lasten die steeds zwaarder worden voor diegene die ze moeten dragen.

Alle begrip en waardering voor mensen die gekozen hebben om zich voor één of ander doel in te zetten.

Ik hoop dat ook zij er aan denken dat veel van hetgeen waar zij voor strijden geheel of gedeeltelijk wordt veroorzaakt door onze aantallen en dat ze er ook, al was het maar een deel van hun energie zullen op richten.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 09:46   #77
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Harvey, Katia, Irma, José, ...
De kracht en de frequentie?
Klimaatverandering waar al zo lang voor gewaarschuwd wordt?
Lijkt me niet onwaarschijnlijk.
Even de cascade in volgorde
Voldoende aantallen mensen en hun manier van leven – leidt tot klimaatverandering – leidt tot extreme weer-fenomenen – leidt tot spanningen en ellende voor steeds groter groepen van mensen.

Florida wil 6,3 miljoen mensen evacueren voor de orkaan Irma, wat volgt?
Zie ook: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/09...aan-irma--wa/#

Dit is geen klein bier meer.

En toch wordt nog steeds de eerste stap in de cascade grotendeels over het hoofd gezien
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2017, 09:57   #78
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.796
Standaard

We zijn gewoon met véél te veel mensen op deze planeet. Er zou minstens voor drie-vier generaties een één-kind beleid wereldwijd financieel sterk aangemoedigd of moet desnoods opgelegd worden. Het is gelukt in Japan, China heeft het eveneens een lange tijd toegepast. In Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Azië is de demografie een ramp.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2017, 14:54   #79
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
We zijn gewoon met véél te veel mensen op deze planeet. Er zou minstens voor drie-vier generaties een één-kind beleid wereldwijd financieel sterk aangemoedigd of moet desnoods opgelegd worden. Het is gelukt in Japan, China heeft het eveneens een lange tijd toegepast. In Afrika, het Midden-Oosten en Zuid-Azië is de demografie een ramp.

Bedankt quercus
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 september 2017, 14:57   #80
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Post 63 (van 2 jaar geleden - post 63 is iets uitgebreider met weergave van een artikel)
Ik herneem deze post even omdat 2 jaar geleden en vandaag dag op dag bijna heel gelijkaardige zaken te horen zijn (en het gaat niet in de goede richting).
Onderstaande quote dus van 2 jaar geleden (nieuw bericht in volgende post).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Vandaag in het journaal, beetje weggestopt tussen de soep en de pattaten, verslag over de Milleniumdoelstellingen.

Korte inleiding over wat het inhoudt kan je hier lezen;

http://www.2015ikloopmee.be/watzijn.html

in het kort:




In het journaal blies men zowel warm als koud.
Eigenlijk waren de doelstellingen niet gehaald, maar er was hier en daar toch winst waardoor oa één van de initiatiefnemers zich toch wel op de borst durfde te slaan.

Samenvattend stelde men dat hoewel het met de planeet achteruitging er toch wel een kleine vooruitgang was geweest in het lot van de mens.

Zo is men er onder meer in geslaagd om minder kindersterfte bij geboortes te hebben.

Hetgeen op zich al genoeg reden is om wat juichkreetjes te slaken door sommigen.

Als ik zie wat er nu reeds aan de gang is dan vrees ik dat veel van die niet overleden baby's een heel slecht leven wacht.
Wellicht zullen velen binnen een 10-tal jaar een geweer in hun handen gestopt krijgen om andere niet gestorven baby's omver te gaan knallen.
Het gaat immers slechter met de planeet en hetgeen onze planeet voortbrengt zal steeds feller bevochten worden

Maar blijkbaar zijn diegenen die deze eenvoudige logica lijken door te trekken op de spreekwoordelijke hand te tellen.

Laatst gewijzigd door satiper : 17 september 2017 om 15:15.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be