Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 december 2015, 14:36   #241
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
De familie werd dus op voorhand ingelicht. Wel 'n kleine nuance, niet?
en als de dokter niets had gezegd zou je dan moord geroepen hebben?
het is niet dat mijn grootpa daar op de palliatieven op die moment nog door het huis kon fladderen en de mount everest wou beklimmen hé
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 december 2015, 22:12   #242
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
en als de dokter niets had gezegd zou je dan moord geroepen hebben?
het is niet dat mijn grootpa daar op de palliatieven op die moment nog door het huis kon fladderen en de mount everest wou beklimmen hé
Je opa was reeds op palliatieve?

Dan weet je sowieso dat er enkel aan pijnbestrijding wordt gedaan, geen medische behandeling meer gegeven wordt, daar er geen enkele meer mogelijk is, en er om de zoveel tijd morfine wordt gegeven opdat de patiënt niet lijdt, de dosis geleidelijk aan verhoogd wordt, of - zoals je zelf al aangaf - de arts jullie (de naasten) inlicht over zijn intenties.

Dat heet namelijk; "recht op waardig sterven".

Dat weet je op voorhand.

Niemand roept dan "moord"!

Niet onnozel beginnen doen èh, komaan zeg.
Alsof 't om te lachen is.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 13:02   #243
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Niet onnozel beginnen doen èh, komaan zeg.
Alsof 't om te lachen is.
Mij is niet duidelijk waar je naartoe wil?
je gaf de indruk dat er van moord sprake is als artsen mbv pijnstillers iemands leven beëindigen.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2015, 00:12   #244
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Mij is niet duidelijk waar je naartoe wil?
je gaf de indruk dat er van moord sprake is als artsen mbv pijnstillers iemands leven beëindigen.
Lees anders nog eens opnieuw w�*t precies ik schreef en waarop ik reageerde, dan begrijp je 't misschien.
't Staat er in begrijpelijke taal en zelfs meermaals.

'n Ziekenhuis dat op eigen houtje 't tijdstip waarop je moet sterven bepaalt en 'n te hoge dosis morfine in 1 X toedient, zonder familie/naasten in te lichten, behandeling stopzet zoals bvb apparatuur stopzet zonder overleg met naasten indien patiënt (in beide gevallen; -ongeneeslijk ziek, of -gekoppeld aan apparatuur om je in leven te houden) dit niet meer kan aangeven is fout bezig en, indien ik dit zou weten, zou ik zo'n ziekenhuis, dat 't recht om iemands leven te beëindigen, zonder dat er vraag naar is/was van patiënt of nabestaanden, aanklagen. 'n Ziekenhuis heeft niet 't recht om dit op eigen houtje te beslissen en uit te voeren.

Op palliatieve wéét je op voorhand dat je, als patiënt (en de naasten weten dit ook, daarvoor dient palliatieve immers; waardig sterven voor degene die geen euthanasie verkiest), geen medische behandeling meer krijgt omdat er geen meer mogelijk is, enkel morfine om pijn te bestrijden toegediend krijgt, zoveel als nodig, zelfs indien langzaam de dosis dient verhoogd te worden, waardoor de dood - uiteraard -sneller intreedt, maar ook pijn bestreden wordt.

In laatste geval - zoals ik al tot in den treuren herhaald heb - wéét patiënt en/of naasten hiervan, is/zijn op de hoogte, heeft patiënt er ook zelf voor gekozen, of de nabestaanden indien patiënt niet meer in staat is om daar zelf over te beslissen. Ook zij, op palliatieve, "bepalen" niet 't tijdstip van je overlijden (om bedden vrij te krijgen), doen enkel aan pijnbestrijding.

In 1 X 'n te hoge dosis morfine toedienen, in 'n ziekenhuis (ook op palliatieve wordt dit niet gedaan, terwijl iedereen die daar binnenkomt sowieso ongeneeslijk ziek is en nooit meer beter zal worden, wordt je niet meteen bij aankomst doodgespoten), om 't tijdstip van overlijden te bepalen en/of om bedden niet wekenlang bezet te houden, of apparatuur stopzetten zonder naasten te verwittigen of te laten beslissen, zoals eerder gesteld werd en waarop ik antwoordde (wordt sowieso niet eens gedaan) is niet geoorloofd, kortom; niemand heeft 't recht iemands leven te beëindigen, zonder expliciete toestemming of op vraag van patiënt of nabestaanden, net zomin als iemand 't recht heeft om iemands leven, tegen de wil van patiënt, te verlengen.

Die lichte nuance schijnt maar niet tot jou door te dringen!

Is er ook nog 'n tekeningetje nodig of begrijp je 't nu zo'n beetje?

Laatst gewijzigd door SDX : 26 december 2015 om 00:17.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2015, 08:17   #245
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Is er ook nog 'n tekeningetje nodig of begrijp je 't nu zo'n beetje?
Kerstkaartje?
en mijn neus moogt ge ook teruggeven
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2015, 12:03   #246
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Kerstkaartje?
en mijn neus moogt ge ook teruggeven


Ik heb uw neus niet. Ik heb er zelf 1tje.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2015, 12:29   #247
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Lees anders nog eens opnieuw w�*t precies ik schreef en waarop ik reageerde, dan begrijp je 't misschien.
't Staat er in begrijpelijke taal en zelfs meermaals.

'n Ziekenhuis dat op eigen houtje 't tijdstip waarop je moet sterven bepaalt en 'n te hoge dosis morfine in 1 X toedient, zonder familie/naasten in te lichten, behandeling stopzet zoals bvb apparatuur stopzet zonder overleg met naasten indien patiënt (in beide gevallen; -ongeneeslijk ziek, of -gekoppeld aan apparatuur om je in leven te houden) dit niet meer kan aangeven is fout bezig en, indien ik dit zou weten, zou ik zo'n ziekenhuis, dat 't recht om iemands leven te beëindigen, zonder dat er vraag naar is/was van patiënt of nabestaanden, aanklagen. 'n Ziekenhuis heeft niet 't recht om dit op eigen houtje te beslissen en uit te voeren.

Op palliatieve wéét je op voorhand dat je, als patiënt (en de naasten weten dit ook, daarvoor dient palliatieve immers; waardig sterven voor degene die geen euthanasie verkiest), geen medische behandeling meer krijgt omdat er geen meer mogelijk is, enkel morfine om pijn te bestrijden toegediend krijgt, zoveel als nodig, zelfs indien langzaam de dosis dient verhoogd te worden, waardoor de dood - uiteraard -sneller intreedt, maar ook pijn bestreden wordt.

In laatste geval - zoals ik al tot in den treuren herhaald heb - wéét patiënt en/of naasten hiervan, is/zijn op de hoogte, heeft patiënt er ook zelf voor gekozen, of de nabestaanden indien patiënt niet meer in staat is om daar zelf over te beslissen. Ook zij, op palliatieve, "bepalen" niet 't tijdstip van je overlijden (om bedden vrij te krijgen), doen enkel aan pijnbestrijding.

In 1 X 'n te hoge dosis morfine toedienen, in 'n ziekenhuis (ook op palliatieve wordt dit niet gedaan, terwijl iedereen die daar binnenkomt sowieso ongeneeslijk ziek is en nooit meer beter zal worden, wordt je niet meteen bij aankomst doodgespoten), om 't tijdstip van overlijden te bepalen en/of om bedden niet wekenlang bezet te houden, of apparatuur stopzetten zonder naasten te verwittigen of te laten beslissen, zoals eerder gesteld werd en waarop ik antwoordde (wordt sowieso niet eens gedaan) is niet geoorloofd, kortom; niemand heeft 't recht iemands leven te beëindigen, zonder expliciete toestemming of op vraag van patiënt of nabestaanden, net zomin als iemand 't recht heeft om iemands leven, tegen de wil van patiënt, te verlengen.

Die lichte nuance schijnt maar niet tot jou door te dringen!

Is er ook nog 'n tekeningetje nodig of begrijp je 't nu zo'n beetje?
Ik vrees dat u nu toch wat naast de ( kerst) bal slaat.
Er is verschil tussen machines uitzetten, wat altijd overlegd wordt met familie, pallitatieve zorg, waar mensen naartoe gaan om bij het sterven begeleidt te worden en die keuze dus door de patient zelf gemaakt wordt, en mensen waarvan een ziekenhuis weet dat iemand wordt opgenomen, vaak via spoed, naar huis is gestuurd omdat er geen behandeling meer mogelijk is, het eind nabij is, en een complicatie toch opnieuw een opname nodig maakt.

Een ziekenhuis heeft dan twee mogelijkheden, ofwel houdt je die patient, waarbij je enkel nog pijn verlicht in de wetenschap dat die patient binnen afzienbare tijd zal overlijden en dus ook niet meer naar huis kan, overwel licht je de familie in, en laat je de patient ( door de dosis medicatie om te pijn te verlichten te verhogen) rustig inslapen in het bijzijn van zijn dierbaren, wat vaak wordt omschreven als " passieve euthanasie".

Waarom u dat " moord" noemt is onduidelijk, het gaat over mensen die niet meer te behandelen zijn, maarop dat ogenblik kon niemand zeggen of hun leven nog twee weken, drie maand zal duren, maar door de complicatie die een nieuwe opname nodig maakt, wordt het hele proces versnelt.

Mij lijkt die keuze ook medisch verantwoordt, want wanneer het ziekenhuis het zo laat, komt dat moment ook dat iemand overlijdt omdat de pijnmedicatie steeds hoger moet, maar sterven ze misschien alleen in dat ziekenhuisbed.
Dat dit dan iets eerder gebeurt, zonder pijn, terwijl je de kans geeft om afscheid te nemen, is gewoon een keuze die zowel medisch als menselijk gezien te verantwoorden valt, het is echt geen horrorverhaal over ziekenhuizen die " plat spuiten" maar over mensen die sterven, hoe dan ook.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 december 2015, 23:49   #248
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ik vrees dat u nu toch wat naast de ( kerst) bal slaat.
Er is verschil tussen machines uitzetten, wat altijd overlegd wordt met familie, pallitatieve zorg, waar mensen naartoe gaan om bij het sterven begeleidt te worden en die keuze dus door de patient zelf gemaakt wordt, en mensen waarvan een ziekenhuis weet dat iemand wordt opgenomen, vaak via spoed, naar huis is gestuurd omdat er geen behandeling meer mogelijk is, het eind nabij is, en een complicatie toch opnieuw een opname nodig maakt.

Een ziekenhuis heeft dan twee mogelijkheden, ofwel houdt je die patient, waarbij je enkel nog pijn verlicht in de wetenschap dat die patient binnen afzienbare tijd zal overlijden en dus ook niet meer naar huis kan, overwel licht je de familie in, en laat je de patient ( door de dosis medicatie om te pijn te verlichten te verhogen) rustig inslapen in het bijzijn van zijn dierbaren, wat vaak wordt omschreven als " passieve euthanasie".

Waarom u dat " moord" noemt is onduidelijk, het gaat over mensen die niet meer te behandelen zijn, maarop dat ogenblik kon niemand zeggen of hun leven nog twee weken, drie maand zal duren, maar door de complicatie die een nieuwe opname nodig maakt, wordt het hele proces versnelt.

Mij lijkt die keuze ook medisch verantwoordt, want wanneer het ziekenhuis het zo laat, komt dat moment ook dat iemand overlijdt omdat de pijnmedicatie steeds hoger moet, maar sterven ze misschien alleen in dat ziekenhuisbed.
Dat dit dan iets eerder gebeurt, zonder pijn, terwijl je de kans geeft om afscheid te nemen, is gewoon een keuze die zowel medisch als menselijk gezien te verantwoorden valt, het is echt geen horrorverhaal over ziekenhuizen die " plat spuiten" maar over mensen die sterven, hoe dan ook.
In overleg met de familie.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 00:06   #249
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
In overleg met de familie.
Wat jij overleg noemt is doorgaans geen overleg maar gewoon informeren (en dat hoeven ze niet)
er vindt geen onderhandeling plaats dat pa nog een paar dagen langer moet leven.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 01:22   #250
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Wat jij overleg noemt is doorgaans geen overleg maar gewoon informeren (en dat hoeven ze niet)
er vindt geen onderhandeling plaats dat pa nog een paar dagen langer moet leven.
Wel nu, mijn pa (of ma) zou toch geen enkel ziekenhuis 'n dodelijke dosis morfine moeten proberen toedienen zonder overleg met mij of mijn broer; hun kinderen, indien hij/zij er zelf niet meer toe in staat zou zijn, want ik zou hemel en aarde bewegen om hen aan klagen.

Jij laat natuurlijk doen wat je wil door vreemden met je geliefden, ik niet, want d�*�*r heeft niemand recht toe, iemands leven nemen zonder overleg of toestemming van patiënt of nabestaanden.

Maar zoals gezegd; laat jij met je ouders, kinderen, geliefden, jezelf, doen wat je wil.

In mijn geval beslis ikzelf over mezelf en indien nodig, als ze er zelf niet meer toe in staat zijn, over mijn familie, rekening houdend met hun wensen, zoals zij 't zelf zouden gewild hebben toen ze nog in staat waren om hun wensen kenbaar te maken. Géén vreemde, nooit.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 01:39   #251
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
In overleg met de familie.
Wanneer een ziekenhuis u laat weten dat uw familie, naaste, zal overlijden en u afscheid kunt nemen, wat wilt u dan overleggen?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 01:40   #252
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Wel nu, mijn pa (of ma) zou toch geen enkel ziekenhuis 'n dodelijke dosis morfine moeten proberen toedienen zonder overleg met mij of mijn broer; hun kinderen, indien hij/zij er zelf niet meer toe in staat zou zijn, want ik zou hemel en aarde bewegen om hen aan klagen.

Jij laat natuurlijk doen wat je wil door vreemden met je geliefden, ik niet, want d�*�*r heeft niemand recht toe, iemands leven nemen zonder overleg of toestemming van patiënt of nabestaanden.

Maar zoals gezegd; laat jij met je ouders, kinderen, geliefden, jezelf, doen wat je wil.

In mijn geval beslis ikzelf over mezelf en indien nodig, als ze er zelf niet meer toe in staat zijn, over mijn familie, rekening houdend met hun wensen, zoals zij 't zelf zouden gewild hebben toen ze nog in staat waren om hun wensen kenbaar te maken. Géén vreemde, nooit.
Het ziekenhuis hoeft met u niets te overleggen, wat zij doen is de pijn bestrijden, en laten u enkel weten dat het overlijden voor binnen de 24 uur is.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 02:20   #253
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Het ziekenhuis hoeft met u niets te overleggen, wat zij doen is de pijn bestrijden, en laten u enkel weten dat het overlijden voor binnen de 24 uur is.
Pijn bestrijden is niet 't tijdstip bepalen om bedden niet wekenlang bezet te houden, zoals je initieel beweerde, noch wordt apparatuur uitgeschakeld of losgekoppeld zonder overleg met de familie zoals je ook initieel beweerde.

Bovendien heb je dan nog steeds de keuze om je familielid terug naar huis te laten brengen of te laten overbrengen naar 'n andere plaats waar ook aan pijnbestrijding kan gedaan worden zonder je familielid te laten doodspuiten wanneer zij dat willen, buiten zijn/haar/mijn wil om.


Reden temeer om uit Vlaamse ziekenhuizen weg te blijven dus als er zomaar naar believen of willekeur dodelijke dosissenn morfine kunnen/mogen toegediend worden zonder de perso(o)n(en) in kwestie te hoeven inlichten of consulteren.

Die dokters kennen de eed van Hippocrates waarschijnlijk ook al niet?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 02:36   #254
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wanneer een ziekenhuis u laat weten dat uw familie, naaste, zal overlijden en u afscheid kunt nemen, wat wilt u dan overleggen?
Ik wil niets overleggen.

Zij dienen met mij/ons/patiënt/nabestaanden te overleggen wat hun werkwijze zal zijn, zodat ik/wij/patiënt/nabestaanden akkoord kunnen gaan met hetgeen er zal gebeuren.

Indien dit inhoudt dat er aan pijnbestrijding gedaan wordt en daardoor de dood - uiteraard, dat weet 't kleinste kind - sneller intreedt maar patiënt niet langer of onnodig lijdt, en je nog afscheid kan nemen, patiënt zachtjes en sereen inslaapt, lijkt me niets verkeerd aan. Dat heb ik al tig maal tot in den treuren herhaald.

Indien dat ziekenhuis naar eigen goeddunken handelt en patiënten 'n te hoge dosis morfine toedient waardoor de dood intreedt op 'n door hen gekozen tijdstip, zonder dit te communiceren met betrokken personen heb ik daar wel problemen mee. Dit probeer ik nu al telkens en telkens opnieuw uit te leggen en nu ben ik 't zat. Niet enkel 't telkens herhalen, maar ook 't telkens bijstellen van uw definities & uitleg.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 11:58   #255
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Indien dat ziekenhuis naar eigen goeddunken handelt en patiënten 'n te hoge dosis morfine toedient waardoor de dood intreedt op 'n door hen gekozen tijdstip, zonder dit te communiceren met betrokken personen heb ik daar wel problemen mee. .
artsen/ziekenhuizen handelen altijd naar eigen goeddunken.
zij zijn de mensen met kennis/ervaring/...
jij mag er een probleem mee hebben dat je niet betrokken wordt in de medische kant en besluitvorming vh verhaal maar je bent geen arts en emotioneel betrokken dus lijkt me dat heel normaal.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 12:14   #256
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik wil niets overleggen.

Zij dienen met mij/ons/patiënt/nabestaanden te overleggen wat hun werkwijze zal zijn, zodat ik/wij/patiënt/nabestaanden akkoord kunnen gaan met hetgeen er zal gebeuren.

Indien dit inhoudt dat er aan pijnbestrijding gedaan wordt en daardoor de dood - uiteraard, dat weet 't kleinste kind - sneller intreedt maar patiënt niet langer of onnodig lijdt, en je nog afscheid kan nemen, patiënt zachtjes en sereen inslaapt, lijkt me niets verkeerd aan. Dat heb ik al tig maal tot in den treuren herhaald.

Indien dat ziekenhuis naar eigen goeddunken handelt en patiënten 'n te hoge dosis morfine toedient waardoor de dood intreedt op 'n door hen gekozen tijdstip, zonder dit te communiceren met betrokken personen heb ik daar wel problemen mee. Dit probeer ik nu al telkens en telkens opnieuw uit te leggen en nu ben ik 't zat. Niet enkel 't telkens herhalen, maar ook 't telkens bijstellen van uw definities & uitleg.
U vertelt twee keer hetzelfde,de pijn bestrijding, verhoogde dosis morfine heeft immers tot gevolg dat het ziekenhuis u kan laten weten wanneer iemand overlijdt, zij bepalen immers hoeveel voor die pijnbestrijding nodig is. Eigenlijk bent u het dan al de hele tijd met dat standpunt eens, maar maakt u tegelijkertijd de kronkel dat dit met u " overlegd" dient te worden, denk dat u het misschien niet zo goed begrepen had?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 12:14   #257
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
artsen/ziekenhuizen handelen altijd naar eigen goeddunken.
zij zijn de mensen met kennis/ervaring/...
jij mag er een probleem mee hebben dat je niet betrokken wordt in de medische kant en besluitvorming vh verhaal maar je bent geen arts en emotioneel betrokken dus lijkt me dat heel normaal.
Dodelijke dosis morfine toedienen heeft niets (meer) te maken met "medische kanten".

Dat is actieve euthanasie en dat wordt niet, nooit toegepast zonder aanvraag, medeweten, toestemming van patient/naasten/familie.

In België blijkbaar wel, daar is iedereen al zo hard gehersenspoeld dat ze als blatende schapen zichzelf en/of hun familie zouden laten doodspuiten om bedden vrij te maken.

Zelfs als ik met mijn huisdier naar de dierenarts ga, weet ik welke onderzoeken er gedaan worden/zijn, de behandeling die nodig is, stap voor stap en, indien geen behandeling meer mogelijk is, mijn dier lijdt, zal de dierenarts mij inlichten over 't zachtjes laten inslapen van mijn huisdier. Zelfs op welke manier; eerst 'n diepe slaap zodat mijn geliefde huisdier rustig inslaapt, geen pijn meer lijdt en daarna de dodelijke dosis toedienen MET mijn toestemming en in mijn bijzijn.
Géén enkele dierenarts zal dit met geen enkel van mijn huisdier op eigen houtje beslissen zonder mijn medeweten of toestemming.


Schapen!

Laatst gewijzigd door SDX : 27 december 2015 om 12:21.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 12:19   #258
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Dodelijke dosis morfine toedienen heeft niets (meer) te maken met "medische kanten".

Dat is actieve euthanasie en dat wordt niet, nooit toege0ast zonder aanvraag, medeweten, toestemming van patient/naasten/familie.

In België blijkbaar wel, daar is iedereen al zo hard gehersensmoeld dat ze als blaten de schapen zichzelf en/of hun familie zouden laten doodspuiten om bedden vrij te maken.

Zelfs als ik met mijn huisdier naar de dierenarts ga, weet ik welke onderzoeken er gedaan worden/zijn, de behandeling die nodig is, stap voor stap en, indien geen behandeling meer mogelijk is, mijn dier lijdt, zal de dierenarts mij inlichten over 't zachtjes laten inslapen van mijn huisdier. Zelfs op welke manier; eerst 'n diepe slaap zodat mijn geliefde huisdier rustig inslaapt, geen pijn meer lijdt en daarna de dodelijke dosis toedienen MET mijn toestemming en in mijn bijzijn.
Géén enkele dierenarts zal dit met geen enkel van mijn huisdieren opzeggen houtje beslissen.


Schapen!
Uw vergelijking klopt niet, ik ken weinig huisdieren die behandeld worden voor bijvoorbeeld kanker, en via spoed omwille van complicaties worden opgenomen, waarbij pijnbestrijding het enige is wat nog kan gedaan worden.
Misschien toch nog even lezen wat al allemaal gezegd werd?
Er is verschil tussen verhogen van morfine om pijn te bestrijden, ookal wordt de dosis zo hoog dat iemand overlijdt en bewust die morfine toedienen om iemand te doden. Het verschil is passieve of actieve euthanasie.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 12:32   #259
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Dodelijke dosis morfine toedienen heeft niets (meer) te maken met "medische kanten".
dat kun jij niet beoordelen
als er deze ochtend een bepaalde patiënt nog achteruit is gegaan qua pijn zullen ze echt niet wachten tot de familie er 's namiddag is om de pijnbestrijding op te drijven. op die moment mag de arts, batis zijn job, eigengereid optreden in het belang vd patiënt.
neemt hij die beslissing dan is de dood een logisch gevolg, zonder overleg, zonder toestemming familie.
in jouw omschrijving dus doodspuiten om een bed vrij te maken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Zelfs als ik met mijn huisdier naar de dierenarts ga, weet ik welke onderzoeken er gedaan worden/zijn, de behandeling die nodig is, stap voor stap en, indien geen behandeling meer mogelijk is, mijn dier lijdt, zal de dierenarts mij inlichten over 't zachtjes laten inslapen van mijn huisdier.
mijn kat is mijn eigendom. mij 80j bomma is mijn eigendom niet.
zie je het verschil?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 december 2015, 12:59   #260
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Uw vergelijking klopt niet, ik ken weinig huisdieren die behandeld worden voor bijvoorbeeld kanker, en via spoed omwille van complicaties worden opgenomen, waarbij pijnbestrijding het enige is wat nog kan gedaan worden.
Misschien toch nog even lezen wat al allemaal gezegd werd?
Er is verschil tussen verhogen van morfine om pijn te bestrijden, ookal wordt de dosis zo hoog dat iemand overlijdt en bewust die morfine toedienen om iemand te doden. Het verschil is passieve of actieve euthanasie.
Misschien jouw allereerste reactie hier, waarop ik reageerde nog even terug lezen.

Ik ken 't verschil tussen passieve en actieve euthanasie hoor en passieve euthanasie is NIET 1 dodelijke dosis toedienen en 't tijdstip bepalen waarop iemand dient te sterven, dat is nl. wat jij beweerde (opmm niet wekenlang bedden bezet te houden).
Actieve euthanasie is waar de patiënt zelf om gevraagd heeft.

Actieve is pijnbestrijding, wordt ook "recht op 'n waardige dood" genoemd: en is - nogmaals- niet 1 dodelijke dosis.

Mijn huisdier had 'n kankergezwel waaraan hij geopereerd werd, daarna heeft de kanker zich razendsnel verspreid en heb ik hem moeten laten inslapen

Die operatie om 't gezwel weg te nemen in de hoop dat er geen uitzaaiingen waren was wel degelijk 'n medische (be)handeling

Maar ik had 't over in 't algemeen, dat patienten/of nabestaanden (indien patiënt niet meer in de mogelijkheid is zijn wensen kenbaar te maken ) wel degelijk op de hoogte gebracht moeten worden over de behandeling, opvolging, pijnbestrijding, actieve/passieve euthanasie etc.

100 Of misschien 50 jaar geleden werden (gewone) menssen in ''t ongewisse gelaten, maar nu toch al lang niet meer.

Je hebt recht op je eigen leven en dood.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be