Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 maart 2016, 12:28   #38561
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter
 
lomeanor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 april 2005
Berichten: 9.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
En beetje achterhaald, uw mening uit 1839.
Wilde men in 1839 geen aansluiting bij Frankrijk?

Laatst gewijzigd door lomeanor : 23 maart 2016 om 12:29.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 12:45   #38562
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een beetje achterhaald, uw verwijzing uit 2007.


11-07-14, 06.29u - De Morgen.

België moet blijven bestaan. Meer nog, het federale niveau moet bevoegdheden terugkrijgen van de gewesten en de gemeenschappen. Dat vindt bijna 68 procent van de Vlamingen tussen 25 en 35 jaar, zo blijkt uit een onderzoek van socioloog Mark Elchardus (VUB).

Kortom : wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.
Een beetje smal, een leeftijdsdeciel van tien jaar. Dat soort zaken moet je over alle decielen pollen.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 12:46   #38563
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Wilde men in 1839 geen aansluiting bij Frankrijk?
Lijkt mij van wel, maar is toen niet doorgegaan.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 13:13   #38564
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Wilde men in 1839 geen aansluiting bij Frankrijk?
Neen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 13:38   #38565
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen.
in 1830 was er wel een fractie binnen Brussel er voorstander van en die hebben de boel doen ontploffen.
maar die werden opzij gezet na een coup

in 1839, bij de 14-daagse veldtocht, heeft België wel gevraagd aan Frankrijk om troepen te sturen anders werd het VKN dan terug hersteld.
deze Franse soldaten zijn achteraf gebleven (dat zie je ook aan de vele Franse familienamen in Wallonië, minder in Vlaanderen) om het Belgisch leger op te leiden en volledig te verfransen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 13:53   #38566
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
in 1830 was er wel een fractie binnen Brussel er voorstander van en die hebben de boel doen ontploffen.
maar die werden opzij gezet na een coup

in 1839, bij de 14-daagse veldtocht, heeft België wel gevraagd aan Frankrijk om troepen te sturen anders werd het VKN dan terug hersteld.
deze Franse soldaten zijn achteraf gebleven (dat zie je ook aan de vele Franse familienamen in Wallonië, minder in Vlaanderen) om het Belgisch leger op te leiden en volledig te verfransen.
Nie swaanse .
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 15:05   #38567
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nie swaanse .
problemen met de waarheid? typisch voor system failure uit het nabije oosten!
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 16:09   #38568
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
problemen met de waarheid? typisch voor system failure uit het nabije oosten!
Nie swaanse.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 16:52   #38569
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Hij stelt in tegenstelling tot jij niet dat er slechts 4,7 miljoen Joden zijn omgelegd door de nazi's op basis van 1 bronnetje en verzint geen eigen versie van de genocide in de Congo.
Het totaal aantal slachtoffers van de Holocaust is niet exact bekend. Mijn cijfer, het cijfer van de KGB, is maar even goed of even slecht al het uwe, de fameuze 'zes miljoen'. Dat laatste cijfer is zeker geen heilig getal waaraan niet mag getwijfeld worden. Ook al denkt u dat maar.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 20:49   #38570
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het totaal aantal slachtoffers van de Holocaust is niet exact bekend. Mijn cijfer, het cijfer van de KGB, is maar even goed of even slecht al het uwe, de fameuze 'zes miljoen'. Dat laatste cijfer is zeker geen heilig getal waaraan niet mag getwijfeld worden. Ook al denkt u dat maar.
Praten en discussiëren over zulke gigantische aantallen mensen die zijn vermoord is te bizar voor woorden. Ik zou een advies willen geven, laat de aantallen de aantallen, anders begeef je je op glad ijs en kom je al snel in een verdacht hoekje te zitten.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 22:08   #38571
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nie swaanse .
Nochtans was de eerste vlag in 1830 de Franse driekleur op het paleis te Brussel, en niet de Belgische..


Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 maart 2016, 22:20   #38572
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Praten en discussiëren over zulke gigantische aantallen mensen die zijn vermoord is te bizar voor woorden.
Want?.
Ik vind een discussie over een historische gebeurtenis taboe verklaren te bizar voor woorden.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ik zou een advies willen geven, laat de aantallen de aantallen, anders begeef je je op glad ijs en kom je al snel in een verdacht hoekje te zitten.
De rede waarom men steeds met andere getallen aan komen zetten, heeft juist te maken met het feit dat er verschillende getallen naar buiten zijn gebracht, en elke discussie omtrent het onderwerp gelijk als verdacht wordt gezien.

Vreemd..
Aangezien duidelijkheid en feiten meer recht doen aan het historisch verleden, dan het instand houden van halve waarheden en/of onduidelijkheden. Ongeacht het onderwerp.


Jeff
__________________
Een Belgicist over Nederland.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 08:29   #38573
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Nochtans was de eerste vlag in 1830 de Franse driekleur op het paleis te Brussel, en niet de Belgische..


Jeff

Dat klopt. Maar die werd onmiddellijk vervangen door de Brabantse driekleur. Brabantse driekleur die later de kleuren werden van België.

En waarom? Omdat we niets wilden weten van Frankrijk (noch van Holland natuurlijk).

Pour la petite histoire, deze Belgische nieuwe vlag werd vlugvlug gestikt door een Brusselse naaister. De nieuwe vlag werd vervolgens onmiddellijk aan het Brussels stadhuis gehangen en de Franse vlag verdween zeer snel .

België moest trouwens in het begin van de onafhankelijkheidsjaren herhaaldelijk zich schrap zetten tegen Frankrijk omdat dit land, zelfs na de Napoleontische jaren, zich zeer imperialistisch instelde en eigenlijk zijn grondgebied wilde uitbreiden tot aan de Rijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 maart 2016 om 08:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 18:33   #38574
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
in 1830 was er wel een fractie binnen Brussel er voorstander van en die hebben de boel doen ontploffen.
maar die werden opzij gezet na een coup

in 1839, bij de 14-daagse veldtocht, heeft België wel gevraagd aan Frankrijk om troepen te sturen anders werd het VKN dan terug hersteld.
deze Franse soldaten zijn achteraf gebleven (dat zie je ook aan de vele Franse familienamen in Wallonië, minder in Vlaanderen) om het Belgisch leger op te leiden en volledig te verfransen.
Lijkt mij duidelijk en helder, er was steun zat voor koning Willem I in het zuiden. Het zijn de landen er om heen die een machtsspel hebben gespeeld en hun zin hebben gekregen. Zowel de Engelsen (vrouw van Koning leopold I was Engelse prinses) als de Fransen waren denk ik erg blij met de nieuwe situatie.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 21:34   #38575
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Lijkt mij duidelijk en helder, er was steun zat voor koning Willem I in het zuiden. Het zijn de landen er om heen die een machtsspel hebben gespeeld en hun zin hebben gekregen. Zowel de Engelsen (vrouw van Koning leopold I was Engelse prinses) als de Fransen waren denk ik erg blij met de nieuwe situatie.
Ik denk persoonlijk, na alles wat ik hierover gelezen heb, dat het volkswijsje (lees ook: de volkswijsheid) het waarschijnlijk bij het rechte eind had. Zoals algemeen gekend, luidde dit:


Wij Willen Willem Weg
Wilde Willem Wijzer Worden
Wij Wilden Willem Weer.


Maar ja, Willem werd wel wijzer (de laatste jaren van zijn bewind), maar het was te laat. Het kalf Willem was verdronken. Verzopen. Definitief.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 maart 2016 om 21:52.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 22:20   #38576
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik denk persoonlijk, na alles wat ik hierover gelezen heb, dat het volkswijsje (lees ook: de volkswijsheid) het waarschijnlijk bij het rechte eind had. Zoals algemeen gekend, luidde dit:


Wij Willen Willem Weg
Wilde Willem Wijzer Worden
Wij Wilden Willem Weer.


Maar ja, Willem werd wel wijzer (de laatste jaren van zijn bewind), maar het was te laat. Het kalf Willem was verdronken. Verzopen. Definitief.
Met behulp van heel veel Vlamingen had hij de tiendaagse veldtocht gewonnen, echter uw geliefde Fransoosen gooiden roet in het eten.
Er was voldoende steun voor Willem toen.
Nu nog steeds wordt hij door veel Vlamingen gezien als een goede koning met de woorden: Willem bedankt!
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 22:35   #38577
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Met behulp van heel veel Vlamingen had hij de tiendaagse veldtocht gewonnen, echter uw geliefde Fransoosen gooiden roet in het eten.
Er was voldoende steun voor Willem toen.
Nu nog steeds wordt hij door veel Vlamingen gezien als een goede koning met de woorden: Willem bedankt!
Het probleem is nu juist dat Willem de Vlamingen in zijn leger niet vertrouwde. Hij was bang dat ze zouden overlopen naar de Belgen (hetgeen trouwens ook af en toe gebeurde). Had ook te maken met godsdienst natuurlijk.

Ik heb niets met ' Fransoosen'. Dat is zo een idee fixe van Groot-Nederlanders. Als de Fransen ons zijn komen helpen , dan was het omdat ze buren waren en de Belgen geen stevig leger hadden en wij de hulp inriepen van een grote mogendheid. En daarna zijn Fransen weggegaan. Net zoals Willem van Oranje beroep deed op de Engelsen in zijn gevechten tegen de Spanjaarden. Niets nieuws onder de zon.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 23:28   #38578
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat klopt. Maar die werd onmiddellijk vervangen door de Brabantse driekleur. Brabantse driekleur die later de kleuren werden van België.

En waarom? Omdat we niets wilden weten van Frankrijk (noch van Holland natuurlijk).

Pour la petite histoire, deze Belgische nieuwe vlag werd vlugvlug gestikt door een Brusselse naaister. De nieuwe vlag werd vervolgens onmiddellijk aan het Brussels stadhuis gehangen en de Franse vlag verdween zeer snel .
Wat allemaal niet wegneemt dat tal van leiders van die Belgische revolutie rattachisten waren, al dan niet van Franse oorsprong en voor wie België, letterlijk en figuurlijk, een plan B was.

Citaat:
België moest trouwens in het begin van de onafhankelijkheidsjaren herhaaldelijk zich schrap zetten tegen Frankrijk omdat dit land, zelfs na de Napoleontische jaren, zich zeer imperialistisch instelde en eigenlijk zijn grondgebied wilde uitbreiden tot aan de Rijn.
Om dan nog maar te zwijgen van voor de Napoleontische jaren. De 600-jarige Frans-"Nederlandse" oorlog van Bouvines tot Waterloo...
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2016, 23:42   #38579
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Als de Fransen ons zijn komen helpen , dan was het omdat ze buren waren en de Belgen geen stevig leger hadden en wij de hulp inriepen van een grote mogendheid. En daarna zijn Fransen weggegaan. Net zoals Willem van Oranje beroep deed op de Engelsen in zijn gevechten tegen de Spanjaarden. Niets nieuws onder de zon.
De Fransen kwamen vooral zichzelf helpen, door hun eigen geopolitike belangen veilig te stellen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2016, 20:02   #38580
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
De Fransen kwamen vooral zichzelf helpen, door hun eigen geopolitike belangen veilig te stellen.
Tja, het VKN was nu eenmaal een bedreiging voor zowel de Fransen als de Engelsen, te veel macht in handen. En terroristische gekken die een opstand willen zijn er altijd wel, dat zie je nu ook weer.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be